BSK 2010 - Preliminär information

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad

xdanskx

Re: BSK 2010 - Preliminär information

Inlägg av xdanskx »

Jag kan väl gå med på att det är bättre att ge + till dom som gjort rätt, istället för - till dom som gjort fel, men faktum är ju fortfarande att man har gått ut och sagt - till dom som gör fel. Då är det ju upp till var och en att göra rätt.
Sen kanske inte det är så lätt att göra rätt, men då får man lära sig att göra det, man skall väl inte kunna komma och bortförklara sig med att man inte visste, när man faktiskt kan ta tag i det och fråga folk som kanske vet...
Men att tänka på till nästa gång kan ju vara att ge +... även om st känns skönare i själen att ge -
:)
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag kan hålla med om att minusen är rätt höga, men den diskussionen skulle tagits och avslutats innan deadline. Man kan inte gå in och ändra på förutsättningarna i efterhand.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Snot skrev:Endast till för att poängtera att subjektiva minusar endast baseras på godtycklighet, medans dom färdiga riktlinjerna som gavs innan är rättvisa för alla.
Rättvisa är ett ett subjektivt begrepp och subjektivitet är inte det samma som godtycklighet.

Personligen så skiter jag i om den lösning man finner är subjektiv, godtycklig eller rättvis, bara den är bra i den utsträckning att alla som lägger en helg på att åka tiotals mil för att leka med krigsgubbar kan ha kul under tiden. Jag vet att jag antagligen kommer att ha det oavsett vad som beslutas.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

joppe2

Inlägg av joppe2 »

Bengtsson den yngre skrev: Personligen så skiter jag i om den lösning man finner är subjektiv, godtycklig eller rättvis, bara den är bra i den utsträckning att alla som lägger en helg på att åka tiotals mil för att leka med krigsgubbar kan ha kul under tiden. Jag vet att jag antagligen kommer att ha det oavsett vad som beslutas.
Det här tycker jag är ett bra argument som talar för att ta bort alla minus.

egge

Inlägg av egge »

Jag håller inte riktigt med om att en regel som ger orättvisst resultat är rättvis bara för att den utlystes innan.

Likväl ser jag inga problem med att ändra regler som slår fel i efterhand. Särskilt inte när det är en regel som gynnar de som väljer att spela arméer som är mindre krångliga att göra listor på och/eller har mycket mer turneringserfarenhet. BSK är en turnering som jag alltid har sett som mer avslappnad just för sitt upplägg.

En regel har sett till att BSK blir stenhård turnering där en specifik elit skall ha bättre utgångsläge än vissa andra.

En del har lagt ut listor för bedömning och inte fått feedback förrän det är för sent. Folk letar fel hos andra för att kunna gigantiskt ge fördel till sig själva och det är även taktiskt att kolla andras listor efter inlämningsdatum. Man är dum om man påpekar att man har gjort ett litet fel, som inte egentligen påverkar alls, och systemet uppmuntrar till att man skall försöka gömma sina misstag.

Så mycket minus har slagit katastrofalt fel. Detta innebär för oss att BSK inte alls har samma status som tidigare - det är sjukt mycket tävlingsinriktad turnering där inga misstag alls tillåts eller någon osäkerhet alls kan fixas till.

Att ändra en dålig regel som i efterhand sabbar mer än den hjälper är för mig en bra idé, oavsett om den blivit utlyst innan.

Jag tror inte heller att folk har kollat upp sina listor så många fler gånger än i vanliga fall. Jag tror folk inte gör mindre fel. Jag tror inte heller att de som skickade in korrekta listor skulle skickat in felaktiga listor bara för att försöka komma igenom utan anmärkning.

Så tunga minus har sabbat stämning, tvingat folk att lägga ut listor för att be om hjälp utan resultat (så att andra, de som vet exakt hur mallen fungerar, kan gnugga händerna och börja tänka på hur de skall modifiera sin armé för att ta hand om motståndet - och suttit och väntat på sista anmälningsdatumet så att de kan med glädje ge -20 till folk och skratta), sabbat utgångsläget för mindre oerfarna, gjort BSK galet tävlingsinriktat och skapat en elit som denna gång gjorde korrekta listor och kan idiotförklara (såsom jag känner folk gör med mig) folk genom att säga "du visste om det innan" och orsakat att folk hoppas på att ingen märker deras felaktigheter.

Minusen är dåliga. Dåliga regler förblir dåliga tills de ändras. Ingen har skickat in felaktiga listor för att försöka fuska. Ingen av de som skickat in korrekta listor skulle skicka in felaktiga listor för att få bättre utgångsläge. regeln har visat sig vara dålig och jag tror faktiskt inte så många fler korrekta listor har kommit in. Dåliga regler är till för att ändras, även om det är i efterhand.

Edit: Jag tror också att om minusen hade legat på -2 respektive -1 per fel så hade folk ansträngt sig lika mycket för att göra korrekta listor. Så resten av minusen är bara turneringsförstörande och meningslösa.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Mortarion skrev:Jag kan hålla med om att minusen är rätt höga, men den diskussionen skulle tagits och avslutats innan deadline. Man kan inte gå in och ändra på förutsättningarna i efterhand.
Hej Johan,
Det gjordes ett försök till detta. Men verkligen ingen brydde sig. Det blev bara "det är så!" och så var diskussionen över.

Att du inte deltog betyder inte att diskussionen aldrig skedde. Och man kan alltid ändra i efterhand, det gör t om svenska staten ibland...
Nefrums skrev:
Michael Carl skrev: Felaktigheter i listorna som kräver åtgärder kommer ge -20 på slutpoängen.
Felaktig uträknad komppoäng kommer ge -10 på slutpoängen.
Är det bara jag som tycker att detta är mycket hårt..
I alla fall straffen för felräknad komp. Kompmallen är inte lätt att använda.
theWatchman skrev:Håller med! Man är ju alltid noga med att räkna listorna men det är inte så himla otroligt att det kan krypa sig in något fel hos några av alla BSK-lagen, speciellt dom som kanske är lite mer oerfarna vad gäller kompmallen.
speedfreek skrev:Det går att åtgärda genom att arrangören postar alla listor en vecka innan turneringen.
Sen kommer någon av alla turneringssugna bokstavsbarn kolla igenom allt och hitta felen.
Nefrums skrev:precis jag är övertygad om att de flästa felen kommer att hittas, men jag tycker det är hårt med straffen.
Hylander skrev:
Nefrums skrev:
Michael Carl skrev: Felaktigheter i listorna som kräver åtgärder kommer ge -20 på slutpoängen.
Felaktig uträknad komppoäng kommer ge -10 på slutpoängen.
Är det bara jag som tycker att detta är mycket hårt..
I alla fall straffen för felräknad komp. Kompmallen är inte lätt att använda.
Tja var nogrann och gör rätt..

Vi kommer att lägga ut alla listor så att de kan granskas men är det fel så kommer man få minus.

Varför?
Vi vill få spelarna/lagen att vara extra noggranna så att vi slipper massa mail/pm/telefon samtal om ändringar mm. En lärdom från tidigare år.

Varför -20/-10
Jo eftersom alla poäng räknas samman så är det ju 80p per match inte 20 som vi är vana vid. Så -20/-10 motsvarar -5/-2,5 i en vanlig turnering och då är vi nere på acceptabla nivåer (iallafall enligt mig)

Alltså var noggranna och kontrollera era listor gärna en extra gång.
Silversixx skrev:Bara för att du skrev det så ska jag ringa dig varje dag från och med den 30:e Oktober fram till konventsstarten...
Jag förstår motiveringen, men är inne på P&J's linje om att det är lite halvvåldsamma straff med kompmallen, listbiten köper jag eftersom jag vet hur jävla segt det kan vara att få in listorna av folk ibland. Men kompmallen börjar bli lite halvmongo att använda, eller snarare, dess språk är simplifierat men det komplicerar innebörden.
egge skrev:Jag känner också att så stora minus kanske kan vara lite jobbigt. Jag känner att Sverige FAQ:en och kompmallen är ibland rätt lätt att göra fel på och därmed behövs ofta hjälp. Alla lag kommer nog inte ha 100% koll på mallen och arméuppbyggnaden. En del känner nog inte ens till att du inte får använda Daemonhuntercodexet när du köper rhinos, som exempel.

Hylander skrev:
speedfreek skrev:Men är det då inte bättre med -5 och minus 2,5 per lista det är fel i, än att laget får -20/-10 för att det är ett fel i en av listorna?

Vi gör det enkelt samt att lagen får ett större incitament till att kolla listorna.
egge skrev:Jag känner också att så stora minus kanske kan vara lite jobbigt. Jag känner att Sverige FAQ:en och kompmallen är ibland rätt lätt att göra fel på och därmed behövs ofta hjälp. Alla lag kommer nog inte ha 100% koll på mallen och arméuppbyggnaden. En del känner nog inte ens till att du inte får använda Daemonhuntercodexet när du köper rhinos, som exempel.

Om minuset är lågt kommer det inte att bli viktigt att få det rätt. Och flera kommer bara skita i det och vi får massa extrajobb.

OM någon är osäker på mallen så posta den på forumet och be folk kolla listan.

Allt går ut på att vi vill inte vill ha onödigt extra arbete genom att uppmuntra/avskräcka folk till att vara noggranna.
Senast redigerad av 1 Silversixx, redigerad totalt 27 gånger.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Snot skrev:Endast till för att poängtera att subjektiva minusar endast baseras på godtycklighet, medans dom färdiga riktlinjerna som gavs innan är rättvisa för alla.
Vad virrar du om? Läs min post igen är du snäll.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

@Herr Koff
Jag är mindre flexibel än dig när det kommer till att följa riktlinjer helt enkelt, jag ser det mer svartvitt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Ett par åsikter från mig som inte är med i turneringen (i år...):

Ett avdrag för rent felaktiga listor är vettigt, men borde eskalera med antalet felaktiga listor som måste korrigeras laget lämnat in. Tror de flesta förstår de svårigheter som uppstår för arrangörerna med att behöva korrigera och ändra listor efter deadline, så jag antar att ingen har något emot någon form av bestraffning vad gäller detta.

Rent generellt är ett avdrag för sent inlämnade listor vettigt, av respekt för arrangörerna, under förutsättning att de tillåter sena listor (vilket de inte borde göra).

Däremot behöver ju inte listor ändras beroende på felräknad komp (om de inte hamnat under 20 vilket jag noterat att vissa lag lyckats med...), och jag förstår inte hur en felräknad komp medför något extra jobb för arrangörerna. Alla listor och dess komp måste ju kontrolleras av arrangörerna i vilket fall som helst och då ser jag inget problem med att bara ändra listans komp och lagets komp och så är det den summan som gäller i turneringen. Har laget räknat fel och får en annan komp än förväntat får de väl leva med det helt enkelt. Förstår något lag inte varför deras komp har blivit ändrad finns det ju tid att fråga både på forumen innan och kanske till och med i samband med första matchen eller precis innan turneringen. Däremot är ju listan redan inlämnad och kompen blir ju därefter, oavsett om man hade räknat fel eller inte och oavsett om man förstår varför eller inte.

En lista som hamnar på komp under 20 borde däremot räknas som en felaktig lista, eftersom den i allt väsentligt måste hanteras precis som en felräknad eller ogiltig lista. Följande kanske är lite naivt, men de som kommer för att spela på skoj har nog heller inte de hårdaste listorna vilka ligger nere kring tröskelvärdet, utan de som ligger där är (tror jag) spelare som borde kunna beräkna sin komp (eller fråga om hjälp).
Hylander skrev:Allt går ut på att vi vill inte vill ha onödigt extra arbete genom att uppmuntra/avskräcka folk till att vara noggranna.
Problemet nu vad gäller kompen är att arrangörerna istället för att få mindre arbete med listorna har fått enormt mycket extra arbete. Eftersom kompen ger minus måste varenda lista kontrollräknas massa mycket noggrannare, och istället för att ett lag bara hade fått lite korrigerad lagkomp så har de istället fått ett minus och stämningen riskerar ju bli riktigt låg om någon kompmiss passerar arrangörerna obemärkt och upptäcks typ en dag efter turneringen, eller lagom till matchrunda 4 (eller nåt...). Med 200 listor (eller vad det är) finns ju en risk att även arrangörerna missar något litet bland kompen...

Det som är extra trist i sammanhanget är att ytterst få av de kompmissar som gjorts troligen leder till att lagkompen ens ändras (om inte laget satsat på att med hjälp av avrundning hamna vid ett gränsvärde, men då får man minsann räkna rätt eller skylla sig själva...), men ändå drabbas laget med ett minus. Att få ett minus för något som inte har någon som helst inverkan på turneringen eller på arbetet arrangörerna ändå måste lägga ner kan jag förstå att inte känns så skoj, eller ens motiverat.

Föreslår följande (till nästa år, typ):

-20 per lista som måste åtgärdas, oavsett om det är pga komp under 20, något ogiltigt eller något felräknat.

Dessutom borde arrangörerna enväldigt besluta hur listor ska korrigeras för att bli legala, eller ge förslag till spelaren som medför så minimala förändringar som möjligt men gör listan giltig. Listan ska ju vara samma, fast giltig.

Tyvärr kan jag förstå argument både för att hålla på det som tidigt deklarerats av arrangörerna, samt argument för att i efterhand fixa något som många ogillar. Och eftersom jag inte ens ska vara med låter jag er (och ni är ju rätt många) som ska vara det välja lösning. Tänk bara på att det kommer fler turneringar, både på andra ställen och säkert ett bsk nästa år och det vore ju bra om alla vill spela fler gånger och inte blir ovänner pga 2.5% av totalpoängen i turneringen...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

För att försöka vara lite kreativ:

Om man nu ändå skall gå in och ändra förutsättnignarna i efterhand, varför inte ta tillfället i akt att försöka göra något positivt av en negativ situation?

Jag är själv riktigt dålig på att mallopta. Det är ett problem som även många nybörjare har. Det gör att vi straffas i varje match där vi möter någon som är bättre på malloptning eftersom deras lista kommer att vara mycket hårdare i förhållande till sin komp än vad våra listor är. Och den elit som har lagt ner tid på att gå igenom kompmallen grundligt och hitta sambanden mellan vilka enheter som är felkompade och vilka synergier som mallen inte tar hänsyn till får en stor bonus. Och även om någon av oss som inte är bra på malloptning lägger ut en lista på något forum kommer folk att berätta om luckorna eftersom de inte vill sabba sin lista inför nästa turnering. Nybörjare har inte en chans att få lika bra komp/prestanda som veteranerna (borträknat mig och andra veteraner som inte kan mallopta).

Det är också något som tar bort mysfaktorn, eftersom listorna på BSK har blivit väldigt mycket hårdare efter att mallkomp infördes. Det handlar mycket om att försöka opta igenom så grisiga listor som möjligt genom mallen. Och det leder till en mycket mer tävlingsinriktad stämning.

Så skit i mallkompen och återgå till det gamla systemet! Ge varje lag en subjektiv lagkomp baserad på hur hårda deras listor faktiskt är. Då kan man ta hänsyn till hur listorna interagerar med varandra också. Då försvinner dessutom hela problemet med folk som har räknat ut sin komp fel. Och BSK blir mer mys och snällare mot nybörjare. Som det var tidigare...
Senast redigerad av 1 Mortarion, redigerad totalt 27 gånger.

Skriv svar