och LOs dras genom att utgå från mounting och följa pipan på vapnet. D v s samma sak som fire arc. Fordonet i sig har alltså ingen LOS utan det är vapnen som har det.Nefrums skrev:en enhet blockar inte LoS för sig själv..egge skrev:Fast då får nu alltså en enhet inte cover save om en land raiders laser skjuter och ser endast en modell i en enhet om resten är på andra sidan?
Jag har alltid kört det som att ett sponson vapen inte kan skjuta 90 grader igenom sig själv då den inte kan vända vapnet igenom sig själv. Med den tolkning som är gjord så får den det.
Om jag har en enhet på en sida av fordonet så kommer de inte kunna bli beskjutna av fordonets sponson som sitter på andra sidan. För att de är utanför LOS och Fire arc. Men om en kille från enheten är inom LOS från vapnet så räknas det plötsligt som att hela enheten syns? Känns lite som att målet är att göra fordon bättre och att se till att de som har fordon inte skall behöva vända på sig för att skjuta.
Ett sponson vapen har inte 360 graders LOS. Men ni vill att den skall ha det! I effekt har ni sagt att ett fordons vapen har större LOS än vad det har enligt regelboken!
Jag skall alltså ignorera bokens regler om att varje vapen räknas som en egen modell, att LOS och fire arc är det samma för fordonets vapen, att man inte utgår från vapnets LOS utan att man plötsligt utgår från fordonets hulls LOS och att man helst skall inte ge cover vid tvivel.
Check...