Cover saves och LOS för fordonsvapen

Regelfrågor och förslag på husregler
egge

Re: Cover saves och LOS för fordonsvapen

Inlägg av egge »

Nefrums skrev:
egge skrev:Fast då får nu alltså en enhet inte cover save om en land raiders laser skjuter och ser endast en modell i en enhet om resten är på andra sidan?
en enhet blockar inte LoS för sig själv..
och LOs dras genom att utgå från mounting och följa pipan på vapnet. D v s samma sak som fire arc. Fordonet i sig har alltså ingen LOS utan det är vapnen som har det.

Jag har alltid kört det som att ett sponson vapen inte kan skjuta 90 grader igenom sig själv då den inte kan vända vapnet igenom sig själv. Med den tolkning som är gjord så får den det.

Om jag har en enhet på en sida av fordonet så kommer de inte kunna bli beskjutna av fordonets sponson som sitter på andra sidan. För att de är utanför LOS och Fire arc. Men om en kille från enheten är inom LOS från vapnet så räknas det plötsligt som att hela enheten syns? Känns lite som att målet är att göra fordon bättre och att se till att de som har fordon inte skall behöva vända på sig för att skjuta.

Ett sponson vapen har inte 360 graders LOS. Men ni vill att den skall ha det! I effekt har ni sagt att ett fordons vapen har större LOS än vad det har enligt regelboken!

Jag skall alltså ignorera bokens regler om att varje vapen räknas som en egen modell, att LOS och fire arc är det samma för fordonets vapen, att man inte utgår från vapnets LOS utan att man plötsligt utgår från fordonets hulls LOS och att man helst skall inte ge cover vid tvivel.

Check...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

jag tycker också att varje vapen är en egen modell

om jag står på ena sidan av en Land Raider med mina boys och den vill skjuta med båda sina sido-lascannons så skulle jag direkt gå och hämta en krater och säga att den Land Raidern har sprängt sig själv i bitar

men ni kanske tycker annorlunda.....
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Måste allt övertolkas och brytas ned i minsta detalj... Det är väl tusan vad allt ska krånglas till. Vad som är rätt och rimligt i alla upptänkbara situationer går inte att få ner i skrift. Ibland får man nog göra bedömningen på plats. Allt kan inte regleras i förväg för att de värsta regelvrängarna ska kunna ta med det i beräkningen när de bygger listor eller åker på turnering. Ibland får man improvisera och leka snällt...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mork

Inlägg av Mork »

cadelin skrev: Och din mycket konstruktiva kommentar angående att tolka till min fördel kan du kanske ta och be om ursäkt för eftersom jag frågar för jag funderar på att bygga mig 6 st hydror och vill veta exakt hur det fungerar.
Ber inte alls om ursäkt, svaret riktades till en frågeställning, inte till dina avsikter.
Mork, the articulate ork!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Tagga ner tonen en aning tack.
Mork: Det du skrev kan mycket väl tolkas som ett påhopp eftersom du skrev "du" och "dig" samtidigt som du kastade ur dig kraftuttryck. Tänk på det.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Jag ger Röde mitt fulla stöd!

Kamma er en aning gott folk. Man måste inte krångla om en regel bara för att man kan.
Ta ett djupt andetag istället, och "when in doubt" - gör det som ger dig minst fördel, så fuskar du åtminstone inte.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Mork

Inlägg av Mork »

Mork skrev:...
Jag säger inte att detta är någon form av punktlista beskriven i regelboken men inget av ovanstående
gör att du förskansar dig fördelar genom att "kreativt" tolka varenda j***a situation till det som passar
den pågående matchen.
Vart hittar man det negativa i denna mening? Finns ingen anklagelse, inget personomnämnande ens.
Det finns däremot en väldigt spelpositiv uppmaning. Att om man följer ovanstående (oavsett dess korrekthet)
så förskansar man sig inga fördelar gentemot sin motspelare. Vem man är förtäljer inte texten och det är
dessutom ovidkommande då det är högst generellt och gäller alla. Inklusive mig själv.

Om trådskaparen sedan tar åt sig så pass bara för att denne är just trådskaparen så är väl det högst olyckligt
men det åligger knappast postarna att redigera texten i samråd med trådskapren före postning bara för att svaret
skall anses politiskt korrekt och undvika eventuella missförstånd i dess mening.

Jag menade inget illa, snarare tvärtom, men det tycktes helt undgå alla som ställer irriterade svar tillbaka.

EDIT: Håller mig helt på GLinus och Rödes spår. Tolka efter minsta möjliga fördel då det inte är helt klart
vad som gäller, så har man inte "fuskat".

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mork skrev:Om trådskaparen sedan tar åt sig så pass bara för att denne är just trådskaparen så är väl det högst olyckligt
men det åligger knappast postarna att redigera texten i samråd med trådskapren före postning bara för att svaret
skall anses politiskt korrekt och undvika eventuella missförstånd i dess mening.

...

EDIT: Håller mig helt på GLinus och Rödes spår. Tolka efter minsta möjliga fördel då det inte är helt klart
vad som gäller, så har man inte "fuskat".
Jag och Cadelin är förvisso oerhört snygga och manliga båda två, så det är lätt att ta miste på vem som är vem, men vi är inte samma person. ;)

Och det är givetvis jättegulligt att man inte försöker tolka till sin egen fördel, men det är ju att föredra om det finns en officiell tolkning som alla kan spela efter, så slipper man "Det är klart du ska ha cover save." "Nej, det känns inte bra, jag vill inte ha något cover save."

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Mork,

Tror det var du(rätt så säker, men rätta mig gärna om jag har fel)) som jag mötte på LinCon förra året. Jag spelade Imperial Fist och du en massa Mega Armour Orker.
Där uppstod ett läge med Poisoned Wepon+Fist som du mycket gärna ville tolka till din fördel fast det inte stämmer efter boken(rätt tydligt), vi fick tom prata med Englund fast vi läste i boken. Så det känns lite underligt att se dig skriva så som du gör nu.

Om det inte var du är jag en tönt och allt detta ovan kan bortses

//Magnus

Mork

Inlägg av Mork »

Snor tråden för lite annat :P

@Headwar: Måste varit just för er snygga manlighet som jag missade vem som skrev :D Inte för att det var viktigt egentligen.

@Mag-el: Var någon till med lite meganobs, men det kan nog ha varit jag. Gällde väl Mad Doc Grotsnik och hans painboy-tools
om jag inte minns fel. I den situationen hade jag läst och tolkat knasigt (det här med högre S än T för re-roll på wound vid posioned).
Viktigaste då var ju att det löste sig. Var jag tvär så berodde det garanterat på att det gick allmänt dåligt även om det är en
helt och hållet urkass ursäkt. Absolut inget jag är speciellt stolt över. Så du är ingen tönt :P
Tur att man lär så länge man lever.

Lämnar tillbaka tråden.

Skriv svar