Flyers och LOS

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Papa D

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Nu känner jag att jag måste sluta trolla och vara seriös.

Det enda rimliga är att vi är pragmatiska och hittar en siffra som alla kan signa av på att det är en deadzone för flygare. Typ: är man inom 7 inch från flygarbasen oavsett storlek på figuren bortsett andra fliers, så är man i en safezone och fliers kan inte skjuta...

Siffran 7 är godtycklig och kan bestämmas av en swefaq grupp. Ser framför mig att den borde ligga inom spannet av 6-9.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Papa D skrev:Nu känner jag att jag måste sluta trolla och vara seriös.

Det enda rimliga är att vi är pragmatiska och hittar en siffra som alla kan signa av på att det är en deadzone för flygare. Typ: är man inom 7 inch från flygarbasen oavsett storlek på figuren bortsett andra fliers, så är man i en safezone och fliers kan inte skjuta...

Siffran 7 är godtycklig och kan bestämmas av en swefaq grupp. Ser framför mig att den borde ligga inom spannet av 6-9.

/D
+1
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@ Papa, håller helt med. Geometri ger ett ok värde som sedan bata behöver avrundas. mäter man sedan från basen så spelar flygarens lutning ingen roll och vi slipper allt tjaffs.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

För mig bör den siffran i så fall baseras på den flyer som kan skjuta på det kortaste avståndet.
Även med den mest restrektiva av tolkningar så kan en Stormtalon skjuta på mål utom 4,73" enligt mina beräkningar.
Skulle man välja 6" är det inte OK enligt mig. Ingen flyers ska bli straffad och få en "range" som är mindre än vad den faktiskt är.

SweFAQ har att ta ställning till var man räknar 45 grader från för att kunna göra beräkningarna. Den ståndpunkten är jag intresserad av.
Har man väl bestämt hur range:en ska räknas kan jag göra det själv för mina flyers. Men för tydlighetens skull kan man göra det för alla flyers i en tabell.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

Fan vad bra! Tycker då att ni kan göra en lista på alla tanks också så om flyer står för nära så kan inte du skjuta upp. Tycker även att Imperial guards heavy weapon ska drabbas av detta, eller allt som har sitt heavy på en platta.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Ni kan chilla lite frågan diskuteras av sweFAQ :)

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

För en gångs skull håller håller jag verkligen med GLinus här! Det här eviga letandet efter problem börjar bli ganska tröttsamt.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

SnuffyN skrev:Fan vad bra! Tycker då att ni kan göra en lista på alla tanks också så om flyer står för nära så kan inte du skjuta upp. Tycker även att Imperial guards heavy weapon ska drabbas av detta, eller allt som har sitt heavy på en platta.
Jag antar att denna post är ironisk, i sådant fall har du fattat den här diskussionen helt fel.
Vi pratar om ifall flyers verkligen har rätt att helt ignorera regeln som begränsar det vertikala skottfältet genom att tillåta "snygga konverteringar" (som av någon anledning i 100% av fallen råkar vara att placera flygaren i optimal vinkel ;) ).
Ingen har hittills krävt eller påstått att ett markfordon ska få samma dispans från reglerna.
Exempelvis sponson- och hull mounted lascannon lider bägge av problemet att inte kunna skjuta på flygare som står nära.
Känns lite orättvist om en flygare skulle få panga loss på markfordon som inte får skjuta tillbaka.

Istället gillar jag förslaget på en fast sträcka "safe zone" som nämnts flera gånger och då självklart låta det gälla även från mark till flyg. Ca 9" borde vara lagom tror jag.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

theWatchman skrev:För en gångs skull håller håller jag verkligen med GLinus här! Det här eviga letandet efter problem börjar bli ganska tröttsamt.
Inte jag, jag blev så provocerad att det började susa i öronen.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

GLinus skrev:Flygbasen är inte fordonet utan ett stöd för att man ska se att fordonet flyger. En flyer som attackerar ett markmål kan antas dyka mot målet. Att hävda att flyers bas och pinne skulle låsa dess höjdledsvinkel rent speltekniskt är bara larv. Den här tråden är enligt mig ett tydligt exempel på vad som är fel med 40K-Sverige. Att skapa problem och anklaga GW för dem, istället för att lösa de faktiska problemen som faktiskt finns är inget annat än trolltrollitrolltrollande.

När man redan är inne på flyers och vinklar så borde ni, enligt logiken i den här tråden, räkna ut om hur många tum en framåtlutad flyer kraschlandar eftersom modellen uppenbarligen dyker enligt hur den är fäst på sin bas.

Jag som var på väg att börja spela på fler turneringar än GothCon igen. Nu är jag botad från de tankarna ett tag till...
Det finns ingen skillnad på en flygbas och en annan bas i detta avseendet. En vanlig figur bär inte med sig en stor jävla disk som han hela tiden står på när han krigar heller.
Modellerna är spelpjäser som hjälper oss i den abstraktion av krig och förstörelse vi håller på med.
Hur modellen ser ut påverkar spelet i hög grad så som GW har valt att skriva reglerna och detta måste gälla alla modeller och inte bara vissa.

Skriv svar