Iron Hands i nya(re) codexens tappning - 1750

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
LtCariad

Iron Hands i nya(re) codexens tappning - 1750

Inlägg av LtCariad »

Hejsan!

Mina marines har alltid varit Iron Hands eftesom det är så sjukt coolt med folk som byter ut kroppsdelar mot maskin-dito, men tyvärr gjorde nya codexen att jag kände att mina Iron Hands dog en aning. Master of the Forge har så tråkiga alternativ tycker jag, och jag saknar att köra Terminators som sergeanter och sånt kul. Men, men, nu har jag tagit nya tag och ska köra en Iron Hands-lista igen. Det här är vad jag tänker mig så här långt.

Tänkte bara se vad ni tycker om denna lista ur två perspektiv:
1/ Känns den tillräckligt fluff-trogen? Jag är tveksam på Bikekaptenen, men jag behöver desperat troops och visst borde maskinguden gilla MC-trupper?!
2/ Hur kul är den egentligen :)

HQ: Master of the Forge, Harness, THammer (130)
HQ: Bike Captain, Relic Blade, Artificer Armour, Storm Shield (195)

Elite: Techmarine, Harness, Power Weapon (90)
Elite: 5 Terminators, Assault Cannon, ChFist (235)

Troop: 10 Tacticals, Melta, PCannon, Fist, Razorback (245)
Troop: 10 Tacticals, Melta, PCannon, Fist, Razorback (245)
Troop: 4 Bikes, 1 Attack Bike, Melta, Flamer, Multimelta, Fist (205)

Heavy: Ironclad, Melta, HFlamer, Drop Pod, Locator Beacon (190)
Havy: Vindicator (115)
Heavy: Thunderfire Cannon (100)

Totalt 1750

Tanken är att köra combat squad på alla troops. 5 Tacs m Melta, Combimelta, PFist och en Techmarine i varje Rhino. Techmarines är alltså stand-ins för hur man kunde köra Terminators som sergeanter i vanliga squads när man körde med Techmarine Commander förr.

Bikesen delas upp i 5 Bikes m Flamer o PFist som åker med kaptenen, samt 3 Bikes m Melta + AB m Multimelta i en egen tankjägarenhet. Ironclad droppar och ger Termisarna en möjlighet att zooma ner vid podden etc.

MotF står med de två Combat Squadsen med PCannon.

Det jag velar om är följande: Ta bort Bikekaptenen och ta in en till MotF i stället?
Kapa ner Bikesquaden och köpa Thunderfire Cannon (som är sjukt cool och har ännu en Techmarine)?

Kom gärna med andra förslag om enheter jag kan ha missat i Iron Hands tema.

/Henrik (LtCariad)
Senast redigerad av 3 LtCariad, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Iron Hands i nya(re) codexens tappning - 1750

Inlägg av Zurken »

Ta Ironcladen som elite och tryck in några Thunder Fire cannons (Du får ju med en Techmarine med harness på "köpet"). Att mixa melta med en multi-melta är inte jättebra då de vill vara på olika avstånd, då är det bättre att köra med 2flamers. Ta inte Heavyflamer på terminators, det är ett sjukt dåligt vapen som bara funkar om de har en transport. De vill verkligen ha en Cyclone alternativt en Assault Cannon.

Om du vill spela med Terminators som sergeanter så rekomenderar jag Space Wolves. Du tappar dock möjligheten att ta Thunderfire cannons och Iron Clads då dock.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Bara för fluff hade jag nog petat in ett par servitors lite här och var bland alla dessa Techmarines, antingen med HB eller MM, eller bara som de är och försöka köra in de i närstrid med en Razorback där de får klämma på saker med sina servo-armar. Kanske inte världens bästa lista, men de ser tuffa ut. :)

LtCariad

Inlägg av LtCariad »

Tackar för input. Jag är sugen på att få in Thunderfire Cannon som sagt, men jag vill så gärna ha med Techmarines ute på fältet och inte bara hemma i egen deployment. Är tanken att droppa Bike Captain och ta Thunderfires, menar du?

Nu lutar jag åt att ta en MotF med harness och thunder hammer åt ena Rhinosquaden och en vanlig Techmarine åt den andra samt köra en Thundercannon också. Tappar Conversion Beamer då, men det kanske inte gör så mycket.

Det är ingen som opponerar sig massor mot att ha en Captain med här då? Jag tycker att bikes som troops känns rätt okej i en Iron Hands-lista, så jag lutar åt att behålla honom, men kapa ner bikesquaden i storlek och sprida poäng på Thunderfire och AssCan+ChainF åt termisarna.

Servitors...inte så tokig idé faktiskt. Måste klura lite på hur jag skulle få till poäng till det, sen sa du ju nåt vad gäller Razorback när jag ändå ska köra små squads. Det var såna jag brukade köra förr i tiden.

Tackar så länge. Ska fila lite på listan så får vi se var vi hamnar.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Bikes är de bästa troopsen i codexet och en Kapten med din konfiguration är bland de bästa HQ man kan ha, så ja, det funkar ;). Om du vill ha ett ännu hådare HQ så ge kaptenen Artificer armour och Storm Shield, då blir han riktigt svår att knäcka!
Alexander Merinen

LtCariad

Inlägg av LtCariad »

Okej, har uppdaterat med ny lista nu. Gör om MotF till närstridsvariant och drar ner på antalet bikes till förmån för en Thunderfire Cannon. Hottar upp Techmarinen med Power Weapon och ger Razorbacks till mina Tac squads. Dessutom får Terminators Assault Cannon och Chain Fist.

Okej, en kapten med 2+/3+... Han är ju faktiskt Iron Hands-kapten, så då bör han väl ha 2+ han också :) Här ser jag potential för att modda till en ny läcker karaktär faktiskt. Han får Artificer och Storm Shield. Har aldrig kört med en liknande karaktär, så det ska bli intressant att se vad han kan göra.

MotF åker med ena Tac squaden och Techmarinen med den andra.

Vad sägs om den nya listan?

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Tycker det ser bra ut, enda jag är tveksam till är vindicatorn. Jag skulle nog byta ut vindin mot en knatter pred.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Måste inte bikes vara 5 man för att bli tropps, dvs 4+1=5?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jopp

LtCariad

Inlägg av LtCariad »

Knatterpred... Jag är inte så förtjust i dem, och dessutom har jag faktiskt ingen Predator att tillgå rent modellmässigt :) så det lär inte bli av. Jag förstår dock poängen, men Vindicatorn känns helt enkelt rätt för Iron Hands tycker jag. Nån annan idé om vad som skulle kunna ersätta den? Funderade på en Dread till kanske. Distansskjutande variant. Jag kan fria upp poäng till en sån kanske... Tål att fundera vidare på. Alternativt kanske man kan ta in en Techmarine med servitors också.

Angående bikesen: Jag skrev visst fel. Poängen stämmer men det ska vara 3 Bikes m Flamer+Melta, 1 Serg m Fist, 1 AB :) Totalt fem stycken alltså.

Tack för kommentarerna. Uppskattas verkligen.

Skriv svar