Kompmallen v1.45

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Hylander

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av Hylander »

Jag är helt av en annan åsikt ang raiders.

Tåligheten på dem är klart bättre än en rhino just pga jinken och dess ev +1 i cover.

Allt jag räknar på är med 3+ jink. Då det är alltid detta man gör som DE spelare enligt mig.
refabricated skrev: Man kan inte jämnföra raiders med rhinos. De har båda transportkapacitet, men där tar likheterna slut. Man kan inte jämnföra tålighet rakt av med matte då olika vapen är så olika bra mot fordonen. Mot den ena vill man ha meltor, mot den andra bolters.
Att inte kunna räkna på dem är för mig totalt oförståeligt. Allt går att räkna på och ses som en riskanalys. Att en raider skall gå ner på bolters kräver med jink och nightshield (som jag anser nobrainer) 81 marines som skjuter (om 12"+) eller 41om det är rapidfire. Att ha st4 som ett tungt vägande argument är inte vettigt.

Ang heavy bolter så är det lättare att plocka hullpoints mot rhinos! Och att då komma med att 1/36 av dem som går igenom spränger den är bara befängt. Edit: Ninjad här av Mtz

Att spänga en Raider med en HB marines (dvs 3 skott) är 1/54. Jag skulle gärna spela med 54 HB i listan men det är inte direkt troligt.

Att när de väl sprängs gör mer skada på killarna i är helt rätt men vad gör man med killar i en rhino. Oftast en femma som skall ta objektiv (gäller även stormen även om den har klart med användning av killarna i pga just opentopped). Alltså spelar det endast roll om ALLA dör vilket är väldigt osannolikt för de som raidern transporterar. De kanske flyr? Ja detta är bara redigt viktigt tidigt i matchen i senare delar är de fearless vilket löser att de fortfarande är kvar.

Som lök på laxen har en raider bättre vapen, alla kan skjuta ut samt att den snabbare än rhinon. Att den kompar per poäng som den gör jmf med en rhino är fel, mkt fel.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Hylander
Jag har aldrig sagt att man skall spränga dem. Du hullpointar bort dem långt innan du spränger ett fordon. Explodes e bara en lycklig sido-effekt.
Ang hur mkt de tål så är det mot s5 smatter lika mkt, OM du lyckas smoka eller gömma sig(rhino/razor) pyttelite bakom skog/modeller eller vad som helst. VIlket man rimligen gör.
Det jag försöker lyfta fram är att när s4 smatter blir farligt(inte tungt vägande argument) och flamers förödande så har man en nackdel.

@Mtz
Mängden raiders på dessa turneringarna tror jag är direkt kopplat till kompspannet. Högre komp => snällare codexar har mer leksaker de får lov att använda.
Ligger kompen som nu på 17-25(23 rimligen) så kommer vissa listor vara mer representerade än andra. Och de som spelar DE tenderar till att gilla sina piratskepp.
Skulle kompspannet vara säg, 13-17 så skulle du nog få mkt av en annan typ av fordon/monster.
Och drar vi ned det i botten så kommer det troligen kanppt några fordon alls, tänker mest på okompat nu och hur det sett ut.

Är detta konstigt?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev:@Hylander
Jag har aldrig sagt att man skall spränga dem. Du hullpointar bort dem långt innan du spränger ett fordon. Explodes e bara en lycklig sido-effekt.
Ang hur mkt de tål så är det mot s5 smatter lika mkt, OM du lyckas smoka eller gömma sig(rhino/razor) pyttelite bakom skog/modeller eller vad som helst. VIlket man rimligen gör.
Det jag försöker lyfta fram är att när s4 smatter blir farligt(inte tungt vägande argument) och flamers förödande så har man en nackdel.
Eftersom du håller med om att man hullpointar bort fordon så blir i princip opentopped bara en bonus för fordonet. Till det har vi farten samt jinken. Det ENDA som är en nackdel är AV10 vs AV11 dvs att bolter kan skada men med 24" på de flesta st4 vapen så är det ett enstaka hullpoint i en match det gäller.

Att ta upp smoke så man får 4+ cover (jmf med 3+) som man kan gör en gång per match kontra jinken som finns hela tiden är en klart mindre inverkan.
Dock kan man ju få ett 5+ cover bakom skogar och ruiner eller chansa på imobilisation med ett 4+ genom att köra in i en ruin men då är man ju där. Fordons styrka är mobilitet för trupperna med skydd. En raider har 3+ överallt på brädet och har därmed kvar en mobilitet som rhinos saknar.

Jag vid håller att en raider skall kompa mer per poäng än en rhino.

Idag kompar en OS rhino -6 för 40p (dozer ser jag som ett måste)
En OS raider med disintegrator och nightshield kompar -5 för (60p?)

Jag hade nog sett att Raidern kompar -7 om rhinon ligger kvar (minst)

Edit: Glömde korrläsa innan post..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh

Inlägg av fauh »

Hylander skrev:
refabricated skrev:@Hylander
Eftersom du håller med om att man hullpointar bort fordon så blir i princip opentopped bara en bonus för fordonet. Till det har vi farten samt jinken. Det ENDA som är en nackdel är AV10 vs AV11 dvs att bolter kan skada men med 24" på de flesta st4 vapen så är det ett enstaka hullpoint i en match det gäller.

Att ta upp smoke så man får 4+ cover (jmf med 3+) som man kan gör en gång per match kontra jinken som finns hela tiden är en klart mindre inverkan.
Dock kan man ju få ett 5+ cover bakom skogar och ruiner eller chansa på imobilisation med ett 4+ genom att köra in i en ruin men då är man ju där. Fordons styrka är mobilitet för trupperna med skydd. En raider har 3+ överallt på brädet och har därmed kvar en mobilitet som rhinos saknar.

Jag vid håller att en raider skall kompa mer per poäng än en rhino.

Idag kompar en OS rhino -6 för 40p (dozer ser jag som ett måste)
En OS raider med disintegrator och nightshield kompar -5 för (60p?)

Jag hade nog sett att Raidern kompar -7 om rhinon ligger kvar (minst)

Edit: Glömde korrläsa innan post..
70 kostar Raidern men jag håller helt klart med.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

De kompar typ lika mkt, och fyller liknande roller. Sedan har de olika styrkor och svagheter, överens så långt?
Vi kan tjaffsa detaljer 1 timme eller 2 i helgen. Tar gärna disskusionen.

Den stora skillnaden är kostnaden på dem. Raider koster ~80(70 som cc-transport, 85 som gunboat)pts, rhino 40. Att räkna komp-effektivitet är bra, men håller du med om att det blir lite skevt när man kommer ned på så låga poäng som 40? Man kan iaf inte riktigt vikta allt mot en och samma billig pryl.

Ex.
Spiritstone of An'Athlan 15pts -10 komp. ==> 1,5pts/comp. Vilket alltså är dubbelt så hårt som wraithknights.

Om vi ser det hela som transporter som fyller typ fyller samma funktion, typ tål lika mkt och typ kompar lika mkt så är det väl inte så konstigt?

Sedan kan jag hålla med om att kompen på SM:s skokartonger e lite kantig...

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev: Att räkna komp-effektivitet är bra, men håller du med om att det blir lite skevt när man kommer ned på så låga poäng som 40?
Nej det håller jag int emed om. Jag anser att 40p inte svårt att räkna på.
Ex.
Spiritstone of An'Athlan 15pts -10 komp. ==> 1,5pts/comp. Vilket alltså är dubbelt så hårt som wraithknights.
Detta exemplet är på 15p vilket gör det klart svårare att få till. Men även här kanske denna ligger fel?

Om vi ser det hela som transporter som fyller typ fyller samma funktion, typ tål lika mkt och typ kompar lika mkt så är det väl inte så konstigt?
Jag ser det inte som att de kompar lika mycket då allt bör viktas mot komp per poäng. Raider är på så sätt klart billigare.
Sedan kan jag hålla med om att kompen på SM:s skokartonger e lite kantig...
Där är vi nog överens.

Att i princip ingen spelar rhinos säger väl en del om hur de ligger i kompen. Att DE spelarna spelar många raiders säger väl en del om dem.

Jag gillar ju att spela maränger men alla sådana listor skippar jag rhinos om mallen gäller. Nu har jag tom skippat marines pga att de helt enkelt inte ger bra betalt i komp i mallen samt att andra saker (DE ) har lätt komp i det spannet vi befinner oss i och DE älskar att banka maränger utan rhinos ;)

fauh

Inlägg av fauh »

Man får väl hoppas på att tillräckligt många spelar mot Raiders och inser att de ligger fel i kompen, man kan ju diskutera stats på pappret och matte hela dagen men i slutändan är det väl faktiskt prestation som slår högst?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag håller med Hylander här. Jag anser att raidern är mycket tåligare än en rhino. Open-topped är en fördel (inte en nackdel!) och det är dessutom en fördel att vara skimmer.

Jag tycker överlag att det är synd att transporter/fordon kompar så jäkla hårt, transporter gör det så mycket roligare att spela. Jag har försökt bygga balla CSM-listor till TT men faller på att alla stackars gubbar måste promenera, -och så kan man ju inte ha det. Det är ju inte så att toppborden på okompat domineras av en massa truppenheter i transporter, så varför ska man med kompens hjälp försöka få bort dom?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Åsikter är noterade och vi snackar inom gruppen.

Användarvisningsbild
LillePer

Kompmallen v1.45

Inlägg av LillePer »

Kan bara göra ett inlägg med min synpunkt, det är rhinos som kompar för hårt. Inte raiders som ska kompa mer. Men som sagt vi ska diskutera mera.

Skriv svar