Tankshock och coherency

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
n00bn

Tankshock och coherency

Inlägg av n00bn »

Hej alla!

Jag (eller kanske någon jag känner) hamnade i en knepig situation regelmässigt i ett spel igår.

En kaosspelare vill cockblocka ett par assault terminators from att äta upp hans marins som står och röker i en närstrid längre upp. Han väljer att tankshocka termosarna och dessa klarar sitt test och väljer att låta bilen gå förbi. En terminator hamnar under Rhinon och måste nu flyttas undan. Hur gör man?

Modeller som hamnar under bilen får flytta undan så kort som möjligt. Så långt är jag med. Det som knepar till det är att man ska stå i coherency när flytten är klar. Det blir i detta fallet omöjligt. Eller kan man välja att flytta även de termosar som inte är under bilen?

Terrängbit stora A är impassable medan Terrängbit lilla b är difficult. Skalorna blev inte riktigt rätt i bilden.

Bild
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Tankshock och coherency

Inlägg av HeadWar »

Mycket tjusig bild. :)

Jag kan inte hitta något svar i reglerna, det är mycket riktigt bara modeller som är "under" fordonet som skall flyttas, och de ska flyttas så att man behåller unit coherency.

Spontant (och helt utan regelstöd) skulle jag säga att om det inte går att hålla ihop enheten så flyttar man de modeller som ska flyttas, så kort väg som möjligt, men så att de är i coherency med någon annan modell i enheten, lite som när man gör ett assault move.

hansson

Inlägg av hansson »

Sida 12, regelboken:

During the course of a game, it's possible a unit will get broken up and lose unit coherency, usually because it takes casualties. If this happens, the models in the unit must be moved in such a way that they restore coherency in their next Movement phase. If the unit cannot move for some reason in its next turn (because they are pinned down by a barrage or sniper fire, for example), then they must move to restore unit coherency as soon as they have the opportunity.

Sida 68 säger att du är tvungen att flytta minsta möjliga bit med din terminator och fortfarande behålla coherency. Men eftersom detta inte är möjligt så blir det att du flyttar han så kort du kan och går för att få coherency i din nästa movement phase.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

En annan tolkning vore:

Terminatorn kan inte flytta någonstans utan att bryta coherecy klausulen.
Den tank shockande rhinon kan inte stå på (eller inom 1") terminatorn.
Sålunda får man efter man har gjort allt tärningsrull för tank shocken ställa rhinon 1" från terminatorn.

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

tactical dreadnought-"termos": Håller kaffet varmt!

Skriv svar