Ymgarl Genestealers

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

Ymgarl Genestealers

Inlägg av Flogger »

Texten från "dormant" regeln i codexet säger:
The Ymgarl Genestealers can move and assault normally on the turn they are revealed

GWs FAQ däremot säger en liten annan sak. Den säger:
Q: The rulebook states that nobody can attack on the same turn that
they arrive from Reserves. However, the Ymgarl Genestealers Dormant
special rule contradicts this. Which is correct? (p61)

A: Ymgarl Genestealers may charge on the turn they arrive
from Reserves.

Enligt detta svaret skulle man kunna outflanka Ymgarls och fortfarande få charga från reserves, eller? Vad är er åsikt?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde

Re: Ymgarl Genestealers

Inlägg av Röde »

Ja det verkar ju så...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Rashia

Inlägg av Rashia »

Ymgarl Genestealers may charge on the turn they arrive from Reserves.
Tydligare än så kan de nog inte bli.

Användarvisningsbild
Flogger

Ymgarl Genestealers

Inlägg av Flogger »

Jag tänkte så också men eftersom de hela tiden refererar till Dormant reglerna så ville jag dubbelkolla med svenskarna :)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Så tolkar inte jag det..
Till att börja med så har inte Ymgarl Genestealers infiltrate, så i grunden får de inte outflanka.

En Hive Tyrants förmåga Hive Commander gör att en unit får outflanka, men det måste vara en Troop Unit - Ymgarls är Elit.
Om en Tyranid Prime är Warlord och rullar fram att hans unit får outflanka, så måste han vara med dem och han har inte deras Dormant-regel - så det går inte heller.

Vad regeln säger är de får charga den rundan de blir tillgängliga från reserves, om de deployas enligt Dormant-regeln.
(Dvs de ligger och sussar i valfri tillräckligt stor area-terrain, just vilken är nedskrivet innan slaget startar)
Det var det som stod i konflikt med 6th ed. reglerna och därför som det FAQades.

Av ren nyfikenhet - finns det något annat sätt du har kommit på att ge dem Outflank?
Men även om de får outflanka på något sätt, så ser jag det som att iom att FAQen gäller en viss specialregel (Dormant) så borde dens slutsats inte vara applicerbar om inte specialregeln används.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Sid 38, Infiltrate tredje stycket skrev:Having Infiltrate also confers the Outflank special rule to units of Infiltrators that are kept as reserves.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

BLOODLETTERS

Inlägg av BLOODLETTERS »

Håller med Captaingallas på allt här bortsett från att Ymgarl kan sätta upp normalt och bör då kunna joinas av en Prime som ägande spelare med tur rullat fram en
trea på Personal Traits och på detta sätt outflanka.

Att de då skulle få charga på outflanken säger jag nej till för jag tolkar det också som att de får charga pga Dormant och du använder inte
Dormant på outflank.
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

BLOODLETTERS skrev:... Ymgarl kan sätta upp normalt och bör då kunna joinas av en Prime som ägande spelare med tur rullat fram en trea på Personal Traits och på detta sätt outflanka.
Jepp så skulle de kunna få Outflank, men jag ser inte att det gör att de får charga, vi verkar överens.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ja, det är ju iofs sant. Men reservar man dem och tar in dem från sin egna table edge får de också charga då?

Kimich

Inlägg av Kimich »

Flogger skrev:Ja, det är ju iofs sant. Men reservar man dem och tar in dem från sin egna table edge får de också charga då?
Varför skulle du få det? Du använder ju inte Dormant regeln ju? Den är ju specifikt skriven för en special deployment och reglerna för den gäller ju bara ifall du använder dig av just den deploymenten ju...

Skriv svar