Hej!
Jag sitter och målar mina Ultramarine Sternguard, och har lite problem med framförallt att få lite skugga på "studded shoulder pads". De är i princip helt vita, men jag tänkte ha lite grått runtomkring. På hjälmarna provade jag en massa tekniker, och fick väl till något hjälpligt på slutet, men det tog mycket experimenterande.
Någon som har några tips?
Jag har försökt blanda till någon egen wash av det jag har hemma, så jag blandade exempevis (kran)vatten, mixing medium, samt Codex Grey. Det jag fick mest problem med är att det blir extra mycket färg kring kanterna (vid den yttersta ytspänningen) på det man lägger på, vilket inte blev så snyggt. Man vill hellre att de åtminstone mer liknar GWs washes, men även där kan man ju få problem med fläcklikt resultat. Jag var inne på Vallejos hemsida för att försöka förstå, men det fanns så himla mycket olika saker http://www.acrylicosvallejo.com/gb/auxi ... aints.html, som skulle kunna vara bra.
(Jag läste också på nätet att vissa färgpigment i färgerna är mer eller mindre "translucent" så att just Codex Grey exempelvis kanske var riktigt dålig till washes och glazes).
Tacksam för alla tips. Jag är väl inte nybörjarare, men inte heller någon expert på målning.
Skugga vitt (och hemmagjorda washes)
Re: Skugga vitt (och hemmagjorda washes)
Jag brukar skugga med badab black typ som jag tunnat ut med vatten och när det torkat går jag på med tunn vit på de ytterkanterna som du beskriver. Då får man en till chans att påverka resultatet också om det blivit för mörkt nånstans. Men jag är inget pro, delade bara med mig av hur jag brukar göra
. Ibland brukar jag använda mig av blå wash och göra på ungefär samma sätt för lite mer udda effekt som på tex Eldar.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
Re: Skugga vitt (och hemmagjorda washes)
När jag blandar egna "washes" brukar jag ha en liten droppe diskmedel i vattnet för att få bort ytspänningen, det kan funka.
För att skugga vitt skulle jag försöka få fram någon "äggskals" variant och utgå från den. Var försiktig med det gråa i skuggorna och måla hellre dit dem så slipper du en del av "fläckarna", men det är också mer tidskrävande så det gör jag bara om jag "har tid".
För att skugga vitt skulle jag försöka få fram någon "äggskals" variant och utgå från den. Var försiktig med det gråa i skuggorna och måla hellre dit dem så slipper du en del av "fläckarna", men det är också mer tidskrävande så det gör jag bara om jag "har tid".