Tärningssimulator?

Regelfrågor och förslag på husregler
Chaos4reaL

Tärningssimulator?

Inlägg av Chaos4reaL »

Hörde nyligen talas om en 40k match som spelades med hjälp av tärningssimulator. Och blev lite intresserad hur något sådant skulle fungera respektive kännas under en match. Nån som har erfarenhet? Skulle det vara tillåtet under en turnering tex? Kan tycka att tärningarna är en del i charmen med Warhammer även det suger lite att slå 40+ tärningar :D

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Tärningssimulator låter tråkigt. Rulla tärningar och be till Mork ingår i spelet.

Bronson

Re: Tärningssimulator?

Inlägg av Bronson »

När jag går in i mina "dippar" med tärningarna (händer tyvärr alltför ofta) så tänker jag ofta högt att det borde finnas en simulator som totalt sett genom en match ger en statistiska "slag". Men hur mycket jag än önskar det vid de tillfällena så är det ganska kul att rulla dom små 6 sidiga sattygen och vill inte byta bort dem.
Kan tillägga att vi på teknik lektionerna i högstadiet byggde precis en sådan. 6st dioder med en knapp man tryckte på så tändes det 1-6 lampor slumpmässigt. Extremt tråkig apparat även om den va kul i ca 10 tryckningar då man sett alla kombinationer :P
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag måste säga att rulla tärningar är faktiskt en stor charm i spelet, men jag skulle inte ha något emot om min motståndare kom fram till bordet med en smidig tärnings-ap i sin smartphone istället för att rulla för hand. Jag själv skulle dock aldrig få för mig det, att rulla tärningar är skoj :mrgreen:
Alexander Merinen

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Rent teoretiskt sett går det inte att skapa slumpmässiga tal i den meningen. Dock finns det så klart program som använder tillräckligt avancerade metoder för att ge ett betydligt bättre underlag än någon människa kan skapa. 100% slump är dock så vitt jag vet omöjlig att uppnå med ett program. Någon får gärna bevisa mina knappa kunskaper felaktiga.

Men som sagt, rulla tärningar är en storm charm av spelet! Att det finns folk som inte fattar att man måste skaka handen eller rulla tärningarna rejält förstör ju så klart det statistiska underlaget. Känner själv spelare som antingen med flit plockar upp ettor eller sexor när det ska slås viktiga slag, inte för att de har tänkt att fuska utan för att dessa tärningar är antingen "laddade" eller "förbrukade" eller någon annan dum pseudovetenskaplig förklaring. Tänker man sig att de lägger dessa tärningar på ett liknande sätt i sin hand, och rullar de på ett liknande sätt varje gång, så har givetvis "slumpen" manipulerats. Fusk? Ja, egentligen.

Ju mer skakande, ju längre rullningar, desto bättre statistiskt korrekt kommer du rulla.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Hur menar du att man inte kan skapa en generator som är 100% slump?

Är det något fel på "random mellan 0 och 7" ?

Eller är det statistiken man inte kan efterlikna, dvs rulla 120 ggr och enligt statistik bör du fått 20 1or, 20 2or osv?
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nej, 100% slump är omöjligt att återskapa för en dator. Det finns dock en hemsida som generar slumptal efter rymdens bakgrundsstrålning (eller något liknande) som sägs vara "äkta" slump ( http://www.random.org/ ), men avancerade algoritmer är ju mer slumpmässiga än mänskligt tärningsrull med tärningar som inte är helt perfekta.

Vill man vara riktigt riktigt nitisk så skall man ju ha precisionstärningar och kasta tärningarna så att de studsar mot bordet minst en gång. Då kommer man väldigt nära perfekt slump.

Men jag brukar utgå ifrån att folk inte fuskar med tärningar och lägger mig inte i hur de väljer att kasta dem, jag har aldrig varit med om medvetet tärningsfusk (eller så har det varit så skickligt att jag inte märkt det :P).

Edit:

@Kerrai

Datorer kan inte förstå slump, en logisk grind kommer alltid ge samma utdata om den ges samma indata. Man kan simulera slump genom avancerade matematiska formler den en del av den är baserad av något som konstant ändras (oftast klockan), men det är fortfarande inte äkta slump och det går ju att teoretiskt sätt räkna ut på förhand. Det är ju självklart tillräckligt slumpmässigt för 40k.
Alexander Merinen

Chaos4reaL

Inlägg av Chaos4reaL »

Håller med om att tärning är en stor del av spelet men att jag många gånger tänkt tanken på att jag "jinxar" tärningarna negativt. Ska någon gång spela ett parti med omvända slag dvs FnP på 3- istället för 4+ osv bara för att bevisa min terori. Men om teorin stämmer så borde "jinxen" hänga med på bytet också antar jag :lol: Även en tärningssimulataor har ju flygit genom huvet några gånger. Men kanske man ska göra något lite mera 40K av tärningssimulatorn som t.ex. ett tärningstorn. Kolla bilderna, gör man dem rätt kan de rent av vara med som terräng! :idea:

http://www.google.se/search?xhr=t&q=dic ... a=N&tab=wi

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Chaos4reaL skrev:Kolla bilderna, gör man dem rätt kan de rent av vara med som terräng! :idea:
Bild

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Nästa jag assaultar med 30 boyz ska jag rulla ner 120 tärnignar i det där tornet, så får vi se hur det går :lol:

Skriv svar