Jag kan nästan lova att det finns olika tolkningar och upprörda känslor även här. (Och jag tycker att det vore bra med lite Swe-FAQ, så att alla spelar på samma sätt.)
Det är framförallt två frågor som brukar uppstå tror jag, nämligen:Defenders React
After all assault moves have been made, the player controlling the units that have been assaulted this turn must move any member of these units that is not yet in base contact with a foe towards the enemy.
These models move up to 6" in an attempt to move into base contact with an enemy. This follows the same rules as moving assaulting models...
1. Måste man röra alla modeller mot fienden, hur gör man det, och hur långt?
2. Måste första gubben man flyttar vara den som är närmast fienden, och måste han flytta kortaste vägen, precis som i början på en vanlig assault, eller räknas det som att första gubben redan har flyttat, eftersom det redan finns folk i bas, och så kör man därifrån? Räknas de modeller som redan är i bas som sådana som redan har flyttat, så att man kan försöka komma inom 2" från dem?
Inledningsvis kan det vara viktigt att konstatera att det här stycket har ovanligt många grammatiska fel och uteblivna ord. Framförallt tredje styckets andra mening, "model's", ska antaligen vara "models'", att döma av att efterföljande ord är i pluralform, vilket är viktigt när vi ska börja bokstavstolka.Pile-In!
After the combat been resolved, it might happen that some models from units that did not fall back from the combat are not in base contact with an enemy. These models must make a pile-in move.
Just like when defenders react to being assaulted, these models move up to 6" in an attempt to move into base contact with an enemy or, if not possible, into a position in which they are engaged and will be able to fight. This follows the same rules as moving assaulting models...
When making pile-in moves, the player whose turn it currently is moves first. If for some reason (mass carnage, usually), his model's pile-in moves are insufficient to move into base contact with any enemy that was involved in that fight, the player must still move them as close as possible to such enemies. The opponent will then execute his own models' pile-in moves, back into contact with the enemies they were fighting. If both units' pile-in moves combined (that's more than 12" - very unlikely!) would be insufficient to bring the combatants back together, the assault comes to an end and both sides may make consolidation moves instead, as described below.
De saker som jag tycker mig ha hört folk diskutera:
1. Samma sak här, hur räknar man "the same rules as moving assaulting models"? Måste första förflyttningen vara närmsta mot närmsta, eller får man flytta i vilken ordning man vill? Är det någon skillnad om det redan finns modeller i baskontakt eller inte?
2. Måste alla modeller alltid flytta så nära fienden som möjligt, eller gäller det bara när det inte går att få in någon alls i baskontakt?
3. Om det inte finns baskontakt någonstans, mäter man då först 12" mellan de två närmsta modellerna, och om de är för långt ifrån varandra så gör man consolidate istället, eller flyttar man alltid sina enheter maximalt, och gör consolidate efteråt?
Let the rage begin!