Warptime
-
Bengtsson den yngre
Warptime
I reglerna för warptime stå¨r det att modellen "may re-roll all to hit and to wound rolls". betyder detta:
a) att man skall re rolla alla missar, alltså att meningen skall tolkas som om re roll har en "egen innebörd" som egentligen betyder "re roll all misses"
b) att man får, om man vill, välja att re rolla alla tärningar, dvs både träffar och missar.
Rent semantiskt känns det som om det lutar åt b) men det känns som om den tolkningen inte ligger i linje med hur re rolls funkar på andra ställen. Skriv gärna hur ni har tolkat det eller hur ni brukar spela, jag är däremot inte intresserad av några svar om hur något "är" om det inte finns en säker källa från vilken svaret är hämtat.
a) att man skall re rolla alla missar, alltså att meningen skall tolkas som om re roll har en "egen innebörd" som egentligen betyder "re roll all misses"
b) att man får, om man vill, välja att re rolla alla tärningar, dvs både träffar och missar.
Rent semantiskt känns det som om det lutar åt b) men det känns som om den tolkningen inte ligger i linje med hur re rolls funkar på andra ställen. Skriv gärna hur ni har tolkat det eller hur ni brukar spela, jag är däremot inte intresserad av några svar om hur något "är" om det inte finns en säker källa från vilken svaret är hämtat.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Re: Warptime
Lite lurigt, men jag skulle nog säga att man får slå om vilka man vill. Ofta brukar det ju stå antingen "reroll failed" eller "reroll all, including successfull", men står det bara "all" så får man väl tro på det.
Vill man vara grammatik-nazi kan man kanske hävda att man måste slå om alla eller inga tärningar, men det känns tveksamt.
Vill man vara grammatik-nazi kan man kanske hävda att man måste slå om alla eller inga tärningar, men det känns tveksamt.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Man får slå om vilka tärningar man vill. Så spelas den på alla turneringar. Som jag ser det finns det inget i meningen som pekar på att man måste slå om alla tärningar ifall man vill reerolla nån av dom. Det som står är att man har möjligheten att reerolla alla to hit and to wound rolls. Den meningen betyder inte allt eller inget.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
(Om det hålls en omröstningi hur det tolkas röstar jag b) Känns för övrigt som precis en sån grej som borde finnas i SveFaQ, eftersom det är tvetydigt med spelas lika (i stort sett?) överallt.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
jag tycker inte det är det minsta tvetydigt. Det står inget om att det gäller bara missade eller bara lyckade slag.
Om man ställer frågan så här: Får man slå om missade slag? Då skulle svaret så klart bli ja.
Och i och med att man får slå om missade och regeln inte gör nån skillnad på missade och lyckade slag, så borde man få slå om lyckade med..
Sen vad GW egentligen har menat när de skrev regeln kan man ju bara gissa sig till, som det tyvärr är med många regler..
Om man ställer frågan så här: Får man slå om missade slag? Då skulle svaret så klart bli ja.
Och i och med att man får slå om missade och regeln inte gör nån skillnad på missade och lyckade slag, så borde man få slå om lyckade med..
Sen vad GW egentligen har menat när de skrev regeln kan man ju bara gissa sig till, som det tyvärr är med många regler..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- bladerunner_35
Jag har en relaterad fråga angående Warp time:
Får man lägga förmågan i början av varje spelares runda (dvs även motståndarens) och därigenom ha förmågan igång hela tiden och inte bara under sin egen turn?
Anledning att jag frågar är att det i Codex: Chaos Space Marines under förmågan står "The power is used at the start of any player's turn". Vidare står det i regelboken på sid. 50 "Psychers can use one psychic power per player turn".
Angående den andra frågan finns det en ganska bra sammanfattning mellan de olika perspektiven på B&C. Personligen tycker jag det är naturligt att spelaren får välja vilka tärningar han vill slå om själv, så vitt jag vet finns det inget liknande exempel i 40K som tyder på något annat. Å andra sidan spelar jag med Warptime själv.....
Får man lägga förmågan i början av varje spelares runda (dvs även motståndarens) och därigenom ha förmågan igång hela tiden och inte bara under sin egen turn?
Anledning att jag frågar är att det i Codex: Chaos Space Marines under förmågan står "The power is used at the start of any player's turn". Vidare står det i regelboken på sid. 50 "Psychers can use one psychic power per player turn".
Angående den andra frågan finns det en ganska bra sammanfattning mellan de olika perspektiven på B&C. Personligen tycker jag det är naturligt att spelaren får välja vilka tärningar han vill slå om själv, så vitt jag vet finns det inget liknande exempel i 40K som tyder på något annat. Å andra sidan spelar jag med Warptime själv.....
Källa: http://www.bolterandchainsword.com/inde ... pic=165112 (post #5)Isiah of the Bolter & Chainsword skrev:The issue
Warptime Chaos psychic power: rerolling ALL hits and wounds or ones that you choose?
Summary
Warptime (Codex: Chaos Space Marines p88) has a basic issue with poorly written wording that results in needing to rely heavily on interpretation, and to a certain extent RAI (even this is guesswork).
"The power is used at the start of any player's turn. If successful, the psyker may re-roll all rolls to hit and rolls to wound for the entirety of that player's turn."
The arguments for each point of view are basically these:
The arguments that all rolls are re-rolled regardless of their original result
• RAW clearly states that all to wound and to hit rolls may be re-rolled.
• The 'may' in the rule says you have a choice of either to roll all or none of the rolls as you choose.
• There is no specific 'exception' modifier, nor wording to indicate that there is a choice of which can be re-rolled, meaning that they all have to.
The arguments that allow you to choose which rolls to re-roll
• RAW clearly states that all to wound and to hit rolls may be re-rolled. What it doesn't say is that all of those particular rolls must be re-rolled or none.
• The 'all' in the rule means more than one of all the to hit or to wound rolls – not the full total of all those rolls (or none). Or to put that another way: it means that for all the rolls that fill the criteria, you are allowed to re-roll any of them as you want.
• The 'may' in the wording indicates "may re-roll", as in, you do not have to re-roll anything you do not want to, indicating you have an option of which ones to re-roll.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Självklart får du aktivera warptime både i din och motståndarens tur. Du har ju redan svarat på frågan själv...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- bladerunner_35
Alright, det låter ju bra. Det var mest att jag inte upptäckt det tidigare och blev osäker. Det vore inte första gången reglerna tolkas annorlunda än på det sätt jag tycker vore självklart....
Förövrigt skulle jag gärna få Warptime (alla/bara missar) fastslaget i god tid innan Sydcon. Är det alla tärningar som gäller byter jag gärna mot Nurgle's Rot.
Förövrigt skulle jag gärna få Warptime (alla/bara missar) fastslaget i god tid innan Sydcon. Är det alla tärningar som gäller byter jag gärna mot Nurgle's Rot.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
På SydCon kommer man att få slå om vilka tärningar man vill, man måste inte slå om alla. Och man får använda den varje player turn.
-
Simon Talltorp
Nu har jag inte regleboken framför mig men normalt brukar skillnaden (iallafall i kortspel) vara:
Every turn: Båda spelarnas
Each turn: Bara sin egen
Vet att det är lite petigt men det gör ju hela skillnaden. Men med tanke på att det är GW så har dom säkert hittat på ett eget sätt att rula...
Every turn: Båda spelarnas
Each turn: Bara sin egen
Vet att det är lite petigt men det gör ju hela skillnaden. Men med tanke på att det är GW så har dom säkert hittat på ett eget sätt att rula...
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....