misshap och motståndaren placerar figurer
misshap och motståndaren placerar figurer
När motståndaren väljer var en misshapande deepande enhet hamnar, får man då ställa den första modellen så att inte alla modeller kommer ut.
Tex om man ställer den första modellen längst ute i hörnet av spelplanen så kommer ju stora delar av de andra modellerna inte att kunna sättas ut.
Är det ok att göra så?
Tex om man ställer den första modellen längst ute i hörnet av spelplanen så kommer ju stora delar av de andra modellerna inte att kunna sättas ut.
Är det ok att göra så?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Silversixx
Re: misshap och motståndaren placerar figurer
Nej, du får inte själv "döda" din egna figurer på det sättet (står nånstans i delen om deep strike). Då kan man faktiskt anta att även motspelaren måste följa den regeln eftersom han för tillfället är "owning player".
Vilken gris du är som sitter och tänker på sånt här, nästan så att du förtjänar en tackling över knät...
Vilken gris du är som sitter och tänker på sånt här, nästan så att du förtjänar en tackling över knät...
Det blir ju i så fall en ny Mishap, om de inte kan ställas ut. Eller hur? Och du får inte orsaka en ny sådan när du dunkar ut gubbarna.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Ja det blir väl en ny mishap direkt?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
det blir väll bara misshap om man inte kan ställa första modellen, det blir väll inte mishapp bara för att inte alla figurer kan ställas ut?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Varför skulle du inte få ställa ut 1st figuren så att andra dör? Jag menar det enda du ställer ut är väl den första figuren och om den ställs ut legalt dvs på bordet i ett hörn och resterande 9 termosar hamnar utanför planen (på nått overkligt sätt) så tuff shiit! Så skulle jag tolka det, reglerna säger att du inte får placera första figgen så den dör, de säger v'äl inget om resterande figurer?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Jag börjar mer och mer ångra mitt inköp av en demonarmé... 
Har en känsla av att det inte är tänkt att man ska spela så från regelskrivarnas sida även fast det i reglerna kanske inte uttryckligen står något om att man inte får göra så.
Har en känsla av att det inte är tänkt att man ska spela så från regelskrivarnas sida även fast det i reglerna kanske inte uttryckligen står något om att man inte får göra så.
Varför inte? Varför ska det bara vara 1-2 på misshap tabellen som är ond? varför sskulle det vara snällt att misslyckas? Jag tror att det ska vara som jag skriver ovan, det är rätt enkelt att undvika det ett bra tips är att hålla sig mer än 12" från en kant
jag har aldrig lyckats få en mishap! och om jag fick det så skulle jag inte bli sur om min opp placerade ut killarna i ett hörn och hälften dog! Jag menar effekten torde vara den samma om du istället placerar ut dem framför tex en redeemer eller annan ond tank.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
-
ErikJohannesson
1. Det blir en misshap om någon av figurerna hamnar dumt, inte bara den första.
"If any of the models in a deep striking unit
cannot be deployed because they would land off the
table, in impassable terrain, on top of a friendly model,
or on top or within 1" of an enemy model, something
has gone wrong. The controlling player must roll on the
deep strike Mishap table and apply the results."
2. Vid misshap resultat 3-4 skall man ställa ut enheten på brädet, inte i impassable terrain och i en laglig formation. För mig är det ganska tydligt och inte öppet för tolkningar. Att det inte står att de måste ställas minst 1" från fienden är lite dumt iofs, om man verkligen vill trixa.
"Your opponent may deploy the
unit anywhere on the table (excluding
impassable terrain, but including difficult
terrain, which of course counts as
dangerous for deep striking units!), in a
valid deep strike formation"
"If any of the models in a deep striking unit
cannot be deployed because they would land off the
table, in impassable terrain, on top of a friendly model,
or on top or within 1" of an enemy model, something
has gone wrong. The controlling player must roll on the
deep strike Mishap table and apply the results."
2. Vid misshap resultat 3-4 skall man ställa ut enheten på brädet, inte i impassable terrain och i en laglig formation. För mig är det ganska tydligt och inte öppet för tolkningar. Att det inte står att de måste ställas minst 1" från fienden är lite dumt iofs, om man verkligen vill trixa.
"Your opponent may deploy the
unit anywhere on the table (excluding
impassable terrain, but including difficult
terrain, which of course counts as
dangerous for deep striking units!), in a
valid deep strike formation"
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition
så man misshapar om nån modell intekan ställas ut.. så har inte jag spelat, jag måste varit kvar i 4th ed reglerna..
Det är ju ganska tydligt att man inte får ställa ut de så de mishappar igen då.. Bra att veta.
Det är ju ganska tydligt att man inte får ställa ut de så de mishappar igen då.. Bra att veta.