Hur hög är en IG soldat i mm?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
bigboi

Hur hög är en IG soldat i mm?

Inlägg av bigboi »

Funderar på ett Imperial Guard projekt bestående av konverterade Skavenfigurer. Inget jätteoriginellt, har själv fått inspirationen från Skavenguard arméer på olika forum, men känns som ett roligt tema.

Äger inga IG-modeller och är nyfiken på hur hög en vanlig ”basse” är i mm. Gissar att råttorna är lite korta i rocken så om projektet blir av tänkte jag anpassa baserna på majoriteten av armén för att slippa diskussioner om fördelaktiga coversaves och sånt. =)

Nån som orkar ta fram tumstocken och mäta?

Anton

Re: Hur hög är en IG soldat i mm?

Inlägg av Anton »

Skit i det, de är infanterimodeller så de behöver ändå bara ha en tånagel i cover. För övrigt finns det officiella knästående IG-figurer och de är inte högre än råttor. Det blir bara fult om varenda modell ska stå på en låda...

Om du ska använda Skavenprylar till fordon av olika slag blir det lite mer noga.

bigboi

Inlägg av bigboi »

Du har nog rätt i att det blir fult om alla ska stå på nåt. Kanske kan räcka med en modell per squad som har korrekt höjd så kan man utgå ifrån den om det skulle bli oklarheter. Den driftige sergeanten som klättrat upp på en sten för att se lite bättre… =)

Fordon har jag tänkt använda originalmodeller med utbytt crew och pyntade med Skavenbits.

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

28-30mm utan basen brukar modellerna vara :)
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Du skulle kunna bygga baser med klippor på av kork... Skulle innebära att du kan få till höjden rätt utan att det ser dumt ut.
Å andra sidan skulle du lika gärna kunna skita i det, infanteri har ju typ alltid cover anyways...

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

@MrCheeze: om du nu ändå skall uppge ett mått så får du säga från va till va du tagit måttet, för om jag skulle se det där skulle jag tolka det som måttet mellan undersida fot och ögon, vilket vanligtvis bestämmer skalan på en figur, men jag antar att du mätt från undersida fot till toppen på hjälmen, eller?

Användarvisningsbild
MrCheeze

Re:

Inlägg av MrCheeze »

xdanskx skrev:@MrCheeze: om du nu ändå skall uppge ett mått så får du säga från va till va du tagit måttet, för om jag skulle se det där skulle jag tolka det som måttet mellan undersida fot och ögon, vilket vanligtvis bestämmer skalan på en figur, men jag antar att du mätt från undersida fot till toppen på hjälmen, eller?
Vet att man mäter Foten till ögonen! men jag har inte mätt själv utan viderebefodrade bara en msn disskution :)
Fast måtten på GW:s modeller varierar en hel del dock så fallar väl generellt alla "vanliga" modeller till 28-30m kategorin innom wargaming

kan vara bra att veta om man ska konvertera använda andra bitz från andra tillverkare osv :)
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Men helt oanvändbart om man vill veta hur lång en guardsman är...

bigboi

Inlägg av bigboi »

speedfreek skrev:Men helt oanvändbart om man vill veta hur lång en guardsman är...
Jo precis...

Tack för svaren. Vore trist om någon vägrade spela på en turnering men det verkar inte som att ni (som svarat iaf) skulle störa sig märkvärt på att majoriteten av infanteriet är små som Ratlings!
Skulliz skrev:Du skulle kunna bygga baser med klippor på av kork... Skulle innebära att du kan få till höjden rätt utan att det ser dumt ut.
Å andra sidan skulle du lika gärna kunna skita i det, infanteri har ju typ alltid cover anyways...
Har använt bark till att göra stenar och klippblock tidigare men att använda kork låter inte så dumt om man vill få till ett flertal baser med samma höjd.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Använd isåfall bordstabletter eller grytunderlägg el dyl, inte flaskkorkar...

Skriv svar