Tips & Trix Tråden

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
MrCheeze

Tips & Trix Tråden

Inlägg av MrCheeze »

Tänkte på att starta en tråd där alla som gillar att modellera kan skriva tips på material eller hur man hanterar olika material på bästa sätt! Och personliga erfarenheter av olika slag! skriv gärna konstruktivt i tråden inga "metall suger" inlägg så kan det säkert bli en mindre kunskaps bank!

Rengöring & Resin i allmänhet: Resin är ett slags "plast"material som många olika tillverkare väljer att använda, Maxmini, Microart & Forgeworld tex och då jag är ändå inne på Forgeworld så levererar dom oftast sina modeller otvättade så gjut"oljan" är oftast kvar det löser man lätt med ett vattenbad med lite diskmedel en ren mjuk tandborste till ändamålet så är det bara att skrubba försiktigt

Hantering & Resin: sen då allt detta är rent så kommer nästa steg lite varmare vatten & försiktigt böja diverse saker som kan vara krokiga bannerpoles & andra raka stavar brukar jag ersätta med den tjockare "roden" från GF9 pinning set för att få en garanterat spikrak banner/boss pole eller liknande

Moldlines & Resin: All resin är Giftigt så om ni ska fila i resin eller skrapa så föreslår jag andningsmask som man köper på claes olssons billigt annars är ni många i lokalen där det fixxas till så föreslår jag en större plastbunke med vatten & fila under vattenytan använder ni slippapper eller mjuka nagelfilar så kan ni blöta upp pappret eller nagelfilen så det är ordentligt blött givetvis bler det lite resin gegga men ni slipper andningsmasken & det dammar inte och minskar risken för inanding sjukhus hanskar kan man använda och för er som är har latex allergi så föreslår jag handskar i ett material som kallas neopren samma sorts handske men olika material :)

Inandning av resin kan ge en likvärdig hosta som påminner om lunginflamation som inte kan bota med antibiotika på rätt sätt & det sticker & "skär" i halsen då ni hostar

det var kortfattat men hoppas det var lärorikt fyll på i tråden vem som helst får posta tips & trix, synpunkter & egna idéer samt tips så kanske vi får oss en rolig kunskaps bank från allt till att blanda färg hantera olika material

/Osten
Senast redigerad av 1 MrCheeze, redigerad totalt 24 gånger.
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Användarvisningsbild
muffin

Re: Tips & Trix Tråden

Inlägg av muffin »

tackar
becon är ganska roligt.

Användarvisningsbild
muffin

Re: Tips & Trix Tråden

Inlägg av muffin »

på blogen så postar vi lite tipps och trix med värt att kolla. Kommer att vara klar med del två snart i min basnings serie.
http://amongtheway.blogspot.com/search/label/Guider
becon är ganska roligt.

Skriv svar