Hull

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Snot

Hull

Inlägg av Snot »

Då jag inte är direkt insatt i fordon alls. Kan någon förklara EXAKT vad som innefattas i hull?

Då tänker jag på minivingarna på speeders?
Sponsons på Land Raider?
Vingar och Fena på Valkyrie?
Alla tänkbara alla extremiteter på fordon?
Defiler och FW Varianterna?

Vad är det man faktiskt får dra LoS till?

Vidare på den frågan, vilka delar av forumet måste jag testa för om dom står i terräng? Igen tänker jag på Falcons och Valkyries etc.

Sista frågan, när man bedömmer 50% av sight för cover, Tänker man sig att man tittar på fordonet som en 2d bild sett från skytten?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Hull

Inlägg av Nefrums »

Snot skrev:Då jag inte är direkt insatt i fordon alls. Kan någon förklara EXAKT vad som innefattas i hull?
Vad är det man faktiskt får dra LoS till?
Det står i regelboken. Jag har den inte framför mig, men om jag kommer ihåg det räknas saker som vingar sponsons och turrets till hull, men inte vapen antenner och annat dekorativt.
Snot skrev: Vidare på den frågan, vilka delar av forumet måste jag testa för om dom står i terräng? Igen tänker jag på Falcons och Valkyries etc.
Basen och andra delar av bilen som inte är ovanför terrängen. dvs nästen alltid bara basen om det inte är hög terräng som tex skog
Snot skrev: Sista frågan, när man bedömmer 50% av sight för cover, Tänker man sig att man tittar på fordonet som en 2d bild sett från skytten?
du tittar på en 2D bild av den faceing som är mot skytten.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Snot skrev:Vidare på den frågan, vilka delar av forumet måste jag testa för om dom står i terräng? Igen tänker jag på Falcons och Valkyries etc.
Det är väl egentligen bara Regler, Komp och Turneringar som räknas för diff-slag. Målning och Konvertering varierar lite, vissa anser att det ska räknas, andra inte, men det är ju upp till arrangören.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ang movement så står det endast i regelboken att dom får slå om dom slutar sin move i terrain, samt att man mäter allt till HUl eller bas så om hull sticker in över terrängen är det nog test imo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Sidan 56: "...for distances involving a vehicle, measure to or from their hull (ignore gun barrels, dozer blades, antennas, banners and other decorative elements)."

Sidan 60: "When a unit fires at a vehicle it must be able to see its hull or turret (ignoring the vehicle's gun barrels, antennas, decorative banner poles, etc.)."

Det där är (såvitt jag vet) tyvärr allt som står angående vilka delar som "räknas".

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Vad kan man/kan man ej skjuta på när man vill döda en dark eldar apprat?
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Flygmaskin skrev:Vad kan man/kan man ej skjuta på när man vill döda en dark eldar apprat?
Allt som inte är frivilligt att limma på (scythes).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar