Wargear - samma reger för alla, eller?
Wargear - samma reger för alla, eller?
Okej, nu är vi lite i valet och kvalet inför SlemCon hur vi skall göra med wargear, skall alla ha samma (mao de nyaste reglerna), eller skall man ha de regler som står i ens eget codex? För och nackdelar finns de ju med båda, antingen måste man (turneringsledningen) meddela exakt vilka wargear som har ändrats eller så får spelarna vara beredda på att möta likadana enheter med olika regler. Argumenten kan göras många och jag tror att de flesta känner till dem så en lite pollartad tråd kanske blir bättre, skriv vad ni tycker och varför.
Hur gör de utomlands btw? Har fått för mig att de är ganska konservativa vad gäller sådana här saker.
/Mattias
Hur gör de utomlands btw? Har fått för mig att de är ganska konservativa vad gäller sådana här saker.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- speedfreek
Re: Wargear - samma reger för alla, eller?
Vad jag hört er det egen Codex före allt som gäller utomlands.
Det tycker jag dock verkar dumt.
Jag är för nyaste av allt till alla. (Enbart Dozer som påverkar mig ändå)
Det tycker jag dock verkar dumt.
Jag är för nyaste av allt till alla. (Enbart Dozer som påverkar mig ändå)
-
Silversixx
Jag är inne på Pärs linje. Det blir konsekvent, även om det är fel.
Jag ser gärna att vi i Sverige struntar i dom nere på kontinenten och kör med samma regler för alla.
ja fan va drygt om man itne gör det då kan ju faktiskt ett daemonhunter force weapon döda en stor busig sak på en attack, eftersom det står hur den funkar i codexen och inte hänvisar till regelboken eller nåt sånt 
@XecrNist: Va?
Okej, alla här som postat verkar ju vara överens, så det kör vi på om inte många andra motsätter sig.
Okej, alla här som postat verkar ju vara överens, så det kör vi på om inte många andra motsätter sig.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
-
Bengtsson den yngre
Jag tycker man skall köra på respektive codex rakt av, med undantag för de wargearregler som beskrivs i grundregelboken (typ forcewpn, smokelaucher, ded. transport etc). På så sätt slipper man hålla på med referenser till andra codexar än "de som spelas". Sen får man helt enkelt kompensera modiga DA/BA-spelare med komp därefter (och givetvis inte vara allt för hård mot de DA-spelare som väljer att lira med SMcodexen så det är de som har dragit den verkliga nitlotten)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Jag är nog också inne på att man skall bara behöva sitt codex, dess FAQ och regelboken för att kunna göra sin armé och veta sina regler. Inte andras regler.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag förstår inte varför. Jag kan inte tänka mig att det finns någon som åker på en turnering utan att kunna något annat än sin egen codex och regelboken. Har han spelat mot sig själv?
Om man kan "tvinga" folk att lära sig att hitta till turneringen, att ta med en sovsäck och att spela andra missions än de i regelboken så tror jag knappast att det är nåt problem att "tvinga" dem att lära sig lite regler från ett annat dokument.
Om man kan "tvinga" folk att lära sig att hitta till turneringen, att ta med en sovsäck och att spela andra missions än de i regelboken så tror jag knappast att det är nåt problem att "tvinga" dem att lära sig lite regler från ett annat dokument.
Jag är också för att man spelar enligt reglerna. Dvs använder reglerna i sin egen codex om inte regelboken säger nåt annat...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!