Placing Objective Markers

Regelfrågor och förslag på husregler
genocidest

Placing Objective Markers

Inlägg av genocidest »

Jag har en fundering angående vilken spelare det är som börjar sätta ut objektiv. Det relevanta som står i BRB under Placing Objective Markers är "...Unless instructed
otherwise in the mission, take it in turns to set up Objective Markers according to the
following rules:
• Roll-off to see who places the first marker...."
En Roll-off beskrivs såhär "If the rules require players to roll-off, each player rolls a dice and the player that
rolls the highest result wins the roll-off. In the result of a tie, roll again until one
player wins – any modifiers that applied to the first roll also apply to further rolls."

Det jag inte tycker görs tillräckligt tydligt är vad det innebär att vinna roll-offen då jag tolkar ordet "win" som något positivt och det ofta kan vara fördelaktigt att först få se var din motståndare väljer att placera sitt objektiv innan du sätter ut ditt eget. Därför brukar jag själv spela som något av en husregel att vinnaren av roll-offen får välja vem som börjar sätta ut objektiv även om jag egentligen inte tror det är så det ska spelas eftersom det då brukar stå specifikt att vinnaren väljer.

Vad är korrekt? Hur spelar ni? Synpunkter?

Ancalagon

Re: Placing Objective Markers

Inlägg av Ancalagon »

De flesta turneringar brukar ha förtydligande i "pre-game rolls" som täcker detta. I andra fall är det bara att komma överens med din motståndare innan slaget :)

Att slå högst i en Roll-off är att vinna den. Slår du lägst vinner du inte. Den som vinner roll-off börjar placera objektiv.

Men som sagt, kom överens med din motståndare om den som vinner roll-off istället får välja om den vill börja ställa ut objektiv eller inte :)

fauh

Inlägg av fauh »

Känns inte som om att det skulle vara en big deal. Vem som börjar placera objektiv brukar itne vara särskilt relevant...

genocidest

Inlägg av genocidest »

Ja precis, det framgår ju väldigt tydligt att det är den som rullar högst som vinner roll offen, det jag funderade lite på var vad själva vinsten faktiskt innefattade eftersom att det inte uttryckligen står att det är vinnaren som börjar!

Hur relevant det är beror ju mycket på t.ex. vilken mission man spelar och vilka listor det är som möter varandra. Om t.ex. en lista med mycket board control o en mer elitig lista möter varandra så borde ju den listan med färre enheter försöka klumpa ihop objektiven så mycket som möjligt medan den andra tvärtemot borde försöka sprida ut dom i största möjliga mån. Spelet handlar ändå till stor del om att ta objektiv!

Skriv svar