Närstridsfråga
Närstridsfråga
I regelboken står det att försvararen väljer vem som ska assignas wounds först och att när man väl valt en modell så måste man fortsätta assigna wounds till den tills den är död eller det inte finns fler wounds. Dvs om man har 3 st i baskontakt så väljer försvaren vem som ska savea först.
Dock ser jag i battlereports och även när jag lirat själv att folk slumpar ut vilka av de i baskontakt som träffas. Hur kommer det sig?
Dock ser jag i battlereports och även när jag lirat själv att folk slumpar ut vilka av de i baskontakt som träffas. Hur kommer det sig?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Närstridsfråga
Då gör dm helt enekelt fel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Härligt att höra! Men hur kommer det sig? Är det nån regel från nån tidigare edition de kör?
Folk kan inte reglerna. Vanligt förekommande. I skytte ska en slumpa om flera modeller är lika nära, så många blandar nog ihop det därför.
Obs att en får välja om vilken modell som räknas som närmast vid varje initiativsteg.
Obs att en får välja om vilken modell som räknas som närmast vid varje initiativsteg.
Är varje would pol i varje initiativ steg.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Du väljer vem som är "närmst" vid varje initiativsteg.
Sedan vore det såklart mer rimligt att det är random, eller att den som slår väljer, men då skulle ju tankande karaktärer inte vara lika bra och chapter masters skulle bli ledsna
Sedan vore det såklart mer rimligt att det är random, eller att den som slår väljer, men då skulle ju tankande karaktärer inte vara lika bra och chapter masters skulle bli ledsna
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Var lite trött när jag skrev.
Ivarje I steg.
Du slår för att wounda och lägger wound i olika pools om det finns wounds som har olika S/AP/special rules etc.
Sen väljer man vilken pool man ska börja med och den som ska göra saves väljer en modell som är närmast och gör saves för de wounds i den poolen, sen väljer man nästa pool och den som ska göra sves väljer igen en model som är närmast. Måste inte vara samma om de inte är swarms. s51-52 i regel boken.
Ivarje I steg.
Du slår för att wounda och lägger wound i olika pools om det finns wounds som har olika S/AP/special rules etc.
Sen väljer man vilken pool man ska börja med och den som ska göra saves väljer en modell som är närmast och gör saves för de wounds i den poolen, sen väljer man nästa pool och den som ska göra sves väljer igen en model som är närmast. Måste inte vara samma om de inte är swarms. s51-52 i regel boken.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Det där är väl lite mer 6th i 7th så väljer du om enheten har olika vapen vilket du börjar med sedan kör du hela raden hit, wound, save med det vapen innan du går vidare till nästa vapen så det hinner aldrig bli olika wound pools.Newyn skrev:Var lite trött när jag skrev.
Ivarje I steg.
Du tar ett vapen i taget när du skjuter ja, men in närstrid så slår man to wound på alla vapen före saves, i samma inititiv step.
Ja se på fan du har helt rätt. Uppfatta inte att det fungerade olika lite konstigt att ha olika system då det igentligen är samma grej.