Alternativa mechanicum figgar?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Flogger

Alternativa mechanicum figgar?

Inlägg av Flogger »

Hur hade folk känt för att spela mot dessa:

Bild

Som dessa:

Bild

Självklart är baser och allting rätt (50mm baser) storleksmässigt. Grejen är att de kan inte springa och jag tycker inte någon av de där snubbarna ser ut att kunna springa.

Samt dessa:
Bild
Bild

Som dessa:
Bild

Hur känner ni alla? För jag tycker FWs mechanicum är rätt mycket snyggare :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Alternativa mechanicum figgar?

Inlägg av LillePer »

No2 är ju väldigt lugnt om man löser rätt vapen.
No1 tycker jag blir för liten, känns inte som samma modell.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Kataphrons är ganska små alltså, tror inte det är så stor skillnad storleksmässigt :)

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Proportionerna är helt fel i det första förslaget tycker jag. Det är lite som att säga "jag använder mina meganobs som grot tanks, de är ungefär lika stora och jag sätter dem på en annan bas".

De andra fungerar dock ypperligt såvida roboten är ungefär lika stor.

Har du sett och hållit i nya mechanicusmodellerna? Forge Worlds modeller? För bilderna på GWs hemsida gör dem verkligen inte rättvisa.

Jag har monterat både kataphrons och myrmidons och de är väldigt olika. Kataphrons är lite som att sätta Skitariiöverkroppar på treads från grot tanks typ.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Så länge som modellerna är ungefär lika höga tycker jag att både 1 och 2 fungerar alldeles utmärkt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Njae, håller inte riktigt med Ankan. Att "proxa" fordon som icke-fordon eller vice versa känns inte riktigt som samma grej.

Du som har båda modellerna, vill du lägga upp en bild på myrmidon bredvid en kataphron? :wub:

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Fordon vs infantry har inget med saken att göra. Myrmidons är ungefär lika stora och har proportionerna som en meganob. En kataphron har proportionerna som en grot tank ungefär. Oavsett vilka regler de har eller vilken trupptyp det är så är de inte ens i närheten av att vara likadana. Förstår du hur jag menar? Skulle du tycka att det var ok att någon spelade terminators som bikes? De har trots allt ungefär samma massa, och en liggande terminator är väl typ lika stor som en bike ;)

Eftersom man kan mäta LoS och sånt från vilken del som helst på en modell nu, så blir det konstigt om man avviker från modellens proportioner allt för mycket. "Mina original-destroyers som står på plats X kan inte skjuta på det framför dem pga modellens utformning, medan om du ställer dina counts-as destroyers på exakt samma ställe kan de skjuta på det målet utan probleml". Det blir lite konstigt regelmässigt. Hänger du med på hur jag menar?

Jag kommer nog tänka "wow, coola myrmidons, har dom fått regler till 40k?" mer än "wow, häftigt, han har baserat sina destroyers på myrmidons".

Tyvärr har jag inte kvar myrmidons längre, utan bara kataphrons så kan inte ta någon bild åt dig. Storleken (höjd) är inte en issue egentligen, det är ovan jag har problem med. Därmed sagt skulle du trots allt få spela dem som typ vad du vill mot mig om vi skulle spela, för egentligen tycker jag allt som är coolt är just coolt ;D

keiko76

Inlägg av keiko76 »

Jag har tänkt exakt samma sak Flogger då GW har totalt tappat fotfästet för human prissättning.

Skriv svar