Nya basstorlekear för 40K

Har du hört det senaste från GW?
Ceasar

Re: Nya basstorlekear för 40K

Inlägg av Ceasar »

Etheru skrev:Jag spelar iofs inte turneringar så generellt sett kanske det inte är något problem men jag sitter på 1000st+ marines utan problem i min samling. Om det kommer nya baser definitivt till marines, och säg att de kostar 45kr för 10st som 25mm baserna gör så skulle det kosta 4.500kr+ bara att basa om dessa........ För mig är det inte arbetet som är något problem utan när man får lägga kostnaden för nya arméer på att basa om befintliga figurer så blir det drygt som fasen.

Har gjort en pre-order på nya boxen med Nids och BA så får se om jag ska skratta eller gråta åt de nya baserna. Högst troligen R.I.P. 40k för min del iaf. Det var kul så länge det varade.

Har du 1000+ marines, så verkar ju pengar inte vara något problem för dig. :D

Men om du nu skulle vilja spela turneringar med nya baser så behöver du ju inte basa om alla 1000+. Du kommer max ha 100st på 2000pts så då blir det bara 450kr, vilket är typ gratis i den här hobby =)

Etheru

Inlägg av Etheru »

Marines är VÄLDIGT billiga att köpa begagnat :p klar minoritet som är köpta nya i box. Och jag kan ju säga att jag har inte samlat på mig så många marines genom att byta baser på min andra modeller om man säger så. Gillar inte idén att ha modeller i samma armé med olika baser så jag skulle troligen i sådana fall göra en helt ny armé och spela med istället med korrekta baser och hålla den någorlunda restriktiv i storlek helt enkelt. Jag la relativt nyligen ut pengar på att basa om mina 40 metall wraithguards, lyckligtvis kostade de baserna bara 25kr för 5st (eller om det var 20kr) från ett annat företag, så det var ju marginellt. Kontentan är att jag gillar mer att lägga ut mina saker på något kul än att "tvingas" lägga dem på baser.
Det är mest idén att man kan ha lagt ut massvis med pengar på en hobby som kan leda till sura miner bara för man åker in och spelar med modeller som fallit ur tiden som stör mig.

Sen om det händer är väl en annan femma.
Ceasar skrev:
Etheru skrev:Jag spelar iofs inte turneringar så generellt sett kanske det inte är något problem men jag sitter på 1000st+ marines utan problem i min samling. Om det kommer nya baser definitivt till marines, och säg att de kostar 45kr för 10st som 25mm baserna gör så skulle det kosta 4.500kr+ bara att basa om dessa........ För mig är det inte arbetet som är något problem utan när man får lägga kostnaden för nya arméer på att basa om befintliga figurer så blir det drygt som fasen.

Har gjort en pre-order på nya boxen med Nids och BA så får se om jag ska skratta eller gråta åt de nya baserna. Högst troligen R.I.P. 40k för min del iaf. Det var kul så länge det varade.

Har du 1000+ marines, så verkar ju pengar inte vara något problem för dig. :D

Men om du nu skulle vilja spela turneringar med nya baser så behöver du ju inte basa om alla 1000+. Du kommer max ha 100st på 2000pts så då blir det bara 450kr, vilket är typ gratis i den här hobby =)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

1000+ färdigbasade marines på bild tack, ett helt chapter måste ju se fantastiskt ut!
Vilket chapter kör du?

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Jag skriver det igen, det blir icke ombasning. Gw själva struntar ju vilka baser gubbarna har. Det här är inte ens en moneygrab från gw:s sida som vissa skriver. Det är bara anala Sverige som gör det till en moneygrab. Det här är en fråga som diskuteras argt på forum men jag har aldrig varit med om att någon klagat på fel basstorlekar på turneringar i Sverige. Så jag tror att alla vi mysiga casualspelare kan andas ut.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Etheru

Inlägg av Etheru »

Inte ens en bråkdel är färdigbasade/målade, det är inte arbetet som var problemet utan kostnaden.
De 1000+ marinsen är inte till ett enda chapter heller. Har 25.000ish pts Blood Angels, utöver det Dark Angels, Space Wolves, Sons of Medusa, Chaos Space Marines, Grey Knights samt ett 100-tal som jag är osäker på vad jag ska använda dem till. Förutsätter att om de ändrar på 1 marine så bör allesammans få ändrade baser. Annat vore konstigt.
Kaptenen skrev:1000+ färdigbasade marines på bild tack, ett helt chapter måste ju se fantastiskt ut!
Vilket chapter kör du?

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Fast då är det ju bara ett hypotetiskt problem och du borde kunna koppla av i godan ro.
Om du har 23.000-ish poäng kvar att bygga/måla/basa så skulle iaf jag oroa mig väldigt lite över jobbet med att ha en viss storlek på baserna, en enhet i taget och du märker inte ens av det.

Kasta inte in handduken för den här hobbyn ännu, med så många gubbar inköpta måste du ha en stark passion!
Det här med baserna kommer säkert att bli en diskussion som dör ut igen.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Jag har inget emot större baser för att slippa utstickande tår, men skulle hellre se fler figurer stå mindre bredbent. Som det är nu finns det tre benposer, folk som går ner i split, går ned på knä eller sprintar 100m.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

NilssonHarHund skrev:Jag har inget emot större baser för att slippa utstickande tår, men skulle hellre se fler figurer stå mindre bredbent. Som det är nu finns det tre benposer, folk som går ner i split, går ned på knä eller sprintar 100m.
Alternativ fyra: ser rejält bajsnödiga ut.

(Åtminstone i 2nd Ed...)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Serpent skrev: Alternativ fyra: ser rejält bajsnödiga ut.
Bild

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Kan bara svara för TOK-turneringar i alla fall, men det kommer dröja ett bra tag innan det är ett krav på 32mm baser på Space Marines.

Skriv svar