Några frågor om Homers och Icons

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Några frågor om Homers och Icons

Inlägg av HeadWar »

Jag tycker definitivt att man får mäta innan man sätter ut. (Jag har just köpt en demon-armé...)

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag tycker definitivt det också.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jag bollar envist vidare med om det är OK att också mäta ut Land Speeder Stormens ability också?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det har jag ju också nytta av, så absolut. ;)

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Yautja skrev:Jag bollar envist vidare med om det är OK att också mäta ut Land Speeder Stormens ability också?
då bollar jag envist tillbaka med att det på homers står att du aktivt kan välja att deepa inom 6" och att du då inte scattrar. om jag då under en match säger "jag väljer att deepa inom 6 tum från den därna killen med homer", menar jag att jag får mäta denna radie.

en viss men betydande skillnad från stormens ability. du håller inte med?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Hur ska man kunna deepstrika inom 6" utan att mäta? Mitt ögonmått kanske säger 8"? Då har jag ju fuskat men varken jag eller motståndaren vet det för vi får inte mäta.. Verkar skumt? Eller tänker jag heltgalet här?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Man måste ju självklart mäta efteråt.

Enligt mig så får man inte mäta i förväg (men jag verkar vara i minoritet här). Så om du då vill deepa dina terminators 6" från en av dina teleport homers, men missbedömer avståndet och ställer dem 7" ifrån. När du sedan EFTER att du ställt ut din första terminator visar sig att du inte är inom 6" så måste du scattra dem.

Om man som många andra säger får mäta ut 6" i förväg så kan man utan risk maximera effektiviteten från sina homers/Icons/beacons.
Alexander Merinen

Yautja

Inlägg av Yautja »

L3go skrev:
Yautja skrev:Jag bollar envist vidare med om det är OK att också mäta ut Land Speeder Stormens ability också?
då bollar jag envist tillbaka med att det på homers står att du aktivt kan välja att deepa inom 6" och att du då inte scattrar. om jag då under en match säger "jag väljer att deepa inom 6 tum från den därna killen med homer", menar jag att jag får mäta denna radie.

en viss men betydande skillnad från stormens ability. du håller inte med?
Tveksamt om den wordingen faller in på "when the rules calls for it" att mäta". Du får ju aktivt välja target när du skjuter på nånting mäter du ju range först efteråt.
If a target is beyond this maximum range, the shot misses
automatically. This is why you have to choose your
target before measuring the range.
I stormens ability måste du ju aktivt önska att deep strikea inom radien. Om jag då under en match säger "jag önskar att inte deepa inom 6 tum från den därna killen med jamming beacon", menar jag att jag får mäta denna radie.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar