Nej. Kratern skall vara samm storlek som hull. Punkt.lurräven skrev:Angående kratrar, är det ok att de är större än hullet alls? För är de det finns ju risken att närstridsgubbar som spränger bilen hamnar i difficult terräng?
Kratrar och shadow field.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Kratrar och shadow field.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Om man tycker det är hemskt fult med kratrar i konstig form skulle man kunna göra en rundare krater, men sedan tydligt markera ut var den egentliga krater-kanten ska gå (alltså formen på fordonet), och sedan spelar man efter dessa markeringar. Då får man en snygg rund krater men alla spelmässiga skillnader försvinner.
Hänvisar till Necron faqZurken skrev:Jag skulle säga att det Bästa savet är det save med bäst chans att lyckas, så ett 4+ med anti-reroll har en 3/12 chans att lyckas och ett 5+ har 4/12. I det fallet skulle jag säga att man använder cover savet, dock kan man precis som mortarion hävda annorlunda. Regelboken definierar aldrig vad som är "best save available", jag tycker man ska räkna med re-rolls, men det skulle lika gärna kunna vara annorlunda.nialion skrev: Håkan frågade mig hur mycket sannolikhetslära man behöver kunna. Säg att jag har 4+ invo och 5+ cover och någon har lagt null zone. Vilken save ska jag använda? Fuskar jag om jag använder fel?
Det vanligaste fallet är folk med Storm Shields i 4+ cover med anti-reroll på sitt invo save. Använder de sitt 4+ save klarar de sig i 1/2 fall och använder de sitt 3+ save med anti-reroll klarar de sig på 4/9, de skiljer sig då bara 1/18 mellan de två tolkningarna vilket i mina ögon inte spelar jättestor roll.
Q: Can you choose to take the dispersion shield
invulnerable save against Wounds with an AP of 4 or
less? (p35)
A: No. You must always use the best save available.
dvs, det save som är bäst siffermässigt är det som är bäst.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf