Defensive Grenades

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Excessus

Re: Defensive Grenades

Inlägg av Excessus »

Är det inte själva händelsen att "assaulta" som triggar en senare händelse, "+1 Attack", vilken ignoreras? Vid själva deklarationen av en assault och flytten så räknas en IC some en del av enheten.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

egge

Inlägg av egge »

Jag håller med. Du får +1 attack när du chargar om fienden inte har defensive grenades. Sen flyttar du.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

+1
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Skönt, tillbaka till ruta ett...

egge

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:Skönt, tillbaka till ruta ett...
Nej då. Bara du gör som jag säger så löser sig allt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:Nej då. Bara du gör som jag säger så löser sig allt.
Ooooh vad sugen jag är på ett "din mamma"-skämt här...

egge

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:
egge skrev:Nej då. Bara du gör som jag säger så löser sig allt.
Ooooh vad sugen jag är på ett "din mamma"-skämt här...
Din mamma är så dum att om hon har defensive grenades så funkar de bara mot den som slår specifikt på henne. :wub:

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag tycker också att den tolkningen är rätt och enkel. Om en enda modell nuddar en modell med defensive grenades, så får ingen i uniten som assaultar +1A.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Snot skrev:Jag tycker också att den tolkningen är rätt och enkel. Om en enda modell nuddar en modell med defensive grenades, så får ingen i uniten som assaultar +1A.
Så om man inte går in i bas med de modeller i enheten som har defensive grenades så påverkas man inte? Inte riktigt vad egge har sagt, men ok. Och dessutom står det att det är enskilda modeller som tappar attacker, inte hela enheten.

egge

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:
Snot skrev:Jag tycker också att den tolkningen är rätt och enkel. Om en enda modell nuddar en modell med defensive grenades, så får ingen i uniten som assaultar +1A.
Så om man inte går in i bas med de modeller i enheten som har defensive grenades så påverkas man inte? Inte riktigt vad egge har sagt, men ok. Och dessutom står det att det är enskilda modeller som tappar attacker, inte hela enheten.
Istället för att bara försöka vara lustig kanske jag skall försöka bidraga med något. Jag tycker att; för att en enhet skall assaulta en enhet måste hela enheten göra det. Sedan om några enstaka modeller hamnar i bas till bas med en annan enhet gör inget. De har assaultat enheten som har defensive grenades och skall därför få -1Attack även om de slår på annat.

Jag bygger detta på att enstaka modeller i en enhet kan inte assaulta en enhet utan det måste vara hela enheten som sedan kan även assaulta andra enheter. Likaså så är alla modeller fast i en närstrid oavsett om det är några enstaka modeller som även hamnat i bas till bas med defensive grenades eller inte. För mig tyder det på att alla modeller i en enhet räknas som att de har assaultat alla enheter för du kan helt enkelt inte välja att endast assaulta med några enstaka modeller i enheten.

Dock är inte frågan så värst betydande för mig. Särskilt då jag tolkar det på det sätt som oftast är sämst för mig. Jag kan köpa den andra tolkningen för den är bättre för mig, men som det är nu tolkar jag som att defensivegrenades skall ha den mer fördelaktiga tolkningen för dem.

Skriv svar