Tyranids - Komp of the Hive Mind
Moderator: DHettNeck
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Ja 3A S6 WS3 på I4 känns inte som en gamebreaker i närstrid. Men på objektiv och till viss del 2+ gubbar är den nice.
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Tycker det verkar väldigt bra, spelar själv nids och hade vart kul om de blev ett alternativ utan att spamma en tråkig lista (se total genestealerlista).
Håller med om idéerna och kompförslagen, hoppas det blir verklighet!
Håller med om idéerna och kompförslagen, hoppas det blir verklighet!
-
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Jag har inte heller velat spela nids på ett par turneringar för de listorna som funkar nu för tiden är flygpappor plus mawlocs och en och annan pod-lista. Så det hade varit kul att kunna spela mer hordes. Spamma gaunts och gargoyles. Och det är inte fel att ha samma komp på en gargoyle som en hormagaunt. Efterom de inte är ob-sec. Plus att det i nuläget inte finns npt annat bra i Fast Attack utan att kompen sticker. Raveners är ju en jättekul enhet. Så premiera de lite. De dör ju fortfarande mot alla närstridsvapen som de inte hinner slå ihjäl först.
Hive guards har ju sjungt sin slutvers igentligen. Jämför den med en terminator med cyclone missile launcher. Typ samma kostnad.
2+, 5++, BS4, 2st S8 AP3. 48".
Mot
4+, 2W, T6, BS3, 2st S8 AP4. 24". Homing.
Här tycker jag att en cyclone missile launcher är fett mkt bättre.
Och en hive guard är inte bra men 3 är rätt bra. Så -3 för varje i första enheten tar man en enhet till -4 för varje modell.
Hive guards har ju sjungt sin slutvers igentligen. Jämför den med en terminator med cyclone missile launcher. Typ samma kostnad.
2+, 5++, BS4, 2st S8 AP3. 48".
Mot
4+, 2W, T6, BS3, 2st S8 AP4. 24". Homing.
Här tycker jag att en cyclone missile launcher är fett mkt bättre.
Och en hive guard är inte bra men 3 är rätt bra. Så -3 för varje i första enheten tar man en enhet till -4 för varje modell.
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Nu har jag inte spelat på ett litet tag, men jag tycker detta belyser samma problem som jag tidigare upplevt med CSM: trots att kompen skall göra kodex jämlika ur tävlingssynpunkt så gör den inte det.
Målbilden måste ju vara att de absolut duktigaste spelarna skall känna exakt lika stor attraktion till samtliga kodex när det är turnering. Och känna att jag kan vinna om jag spelar kodex X. Handen på hjärtat alla ETC-spelare: känner ni att ni kan ta exv Nids eller CSM till godtycklig kompturnering och känna att ni har lika stor chans att vinna som med de andra populära kodexen?
Om det nu är så att även många icke-ETC spelare, som möjligen har lite lägre vinstambitioner, väljer att inte ens spela Nids så är ju det verkligen ett tecken på att något är skevt.
Man kan tänka sig två approacher som väl bygger på en viss mängd subjektivitet, men det är svårt att göra annat när beräkningarna blir för komplexa:
1. Låt ETC-spelare (gissar att det är stort överlapp till kompgruppen) ärligt betygsätta varje kodex på frågan: hur sannolikt är det att du skulle välja detta kodex till nästa kompturnering, med avsikt att vinna. Därefter justera kompen tills detta blir helt jämnt. Det kan ju krävas några iterationer. Det blir lite som ett reglersystem där indata är de bästa spelarnas subjektiva mått.
2. Ett reglersystem med annan sorts indata är att man tittar mer på turneringsstatistik. Kanske på topp tio och turneringsdeltagande i allmänhet. Om Nids nu inte ens är med är det ett tydligt tecken på att det måste skruvas på kompen, tills de åtminstone kommer med, och nästa steg så att de har chans att vinna.
Som med reglersystem allmänhet kan man ju välja takten de skall svänga in:
1. Gör man det för långsamt kommer det ta lång tid innan det når målet
2. Gör man det för snabbt kan det blir "överssvängingar" och man kanske når målet snabbare, men att man kompenserar för mycket. I detta fallet skulle det innebära att väldigt många helt plötsligt spelar nids och vinner massa turneringar. Och att man får justera åt andra hållet efteråt.
Ett problem med detta är att man inte kan veta vad som är "justera för mycket" respektive "justera för lite". Jag tycker mig ha sett en hel del tröghet i kompmallen, så min bedömning är att man hellre bör justera lite mer än vad man tror är lämpligt för att snabba upp effekten.
(Ja, jag jobbar med processförttringar på jobbet och är lite skadad. )
Målbilden måste ju vara att de absolut duktigaste spelarna skall känna exakt lika stor attraktion till samtliga kodex när det är turnering. Och känna att jag kan vinna om jag spelar kodex X. Handen på hjärtat alla ETC-spelare: känner ni att ni kan ta exv Nids eller CSM till godtycklig kompturnering och känna att ni har lika stor chans att vinna som med de andra populära kodexen?
Om det nu är så att även många icke-ETC spelare, som möjligen har lite lägre vinstambitioner, väljer att inte ens spela Nids så är ju det verkligen ett tecken på att något är skevt.
Man kan tänka sig två approacher som väl bygger på en viss mängd subjektivitet, men det är svårt att göra annat när beräkningarna blir för komplexa:
1. Låt ETC-spelare (gissar att det är stort överlapp till kompgruppen) ärligt betygsätta varje kodex på frågan: hur sannolikt är det att du skulle välja detta kodex till nästa kompturnering, med avsikt att vinna. Därefter justera kompen tills detta blir helt jämnt. Det kan ju krävas några iterationer. Det blir lite som ett reglersystem där indata är de bästa spelarnas subjektiva mått.
2. Ett reglersystem med annan sorts indata är att man tittar mer på turneringsstatistik. Kanske på topp tio och turneringsdeltagande i allmänhet. Om Nids nu inte ens är med är det ett tydligt tecken på att det måste skruvas på kompen, tills de åtminstone kommer med, och nästa steg så att de har chans att vinna.
Som med reglersystem allmänhet kan man ju välja takten de skall svänga in:
1. Gör man det för långsamt kommer det ta lång tid innan det når målet
2. Gör man det för snabbt kan det blir "överssvängingar" och man kanske når målet snabbare, men att man kompenserar för mycket. I detta fallet skulle det innebära att väldigt många helt plötsligt spelar nids och vinner massa turneringar. Och att man får justera åt andra hållet efteråt.
Ett problem med detta är att man inte kan veta vad som är "justera för mycket" respektive "justera för lite". Jag tycker mig ha sett en hel del tröghet i kompmallen, så min bedömning är att man hellre bör justera lite mer än vad man tror är lämpligt för att snabba upp effekten.
(Ja, jag jobbar med processförttringar på jobbet och är lite skadad. )
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Jag förstår vad ni försöker göra med det är rätt meningslöst.
Problemet med kompmallen, som jag ser det, är att det är svårt att jämföra modeller inom en codex. Om man följer tidigare svar från kompskaparna så kan man heller inte jämföra mellan codexar.
Vad kompmallen bidrar till är att du får en mixlista med lite olika enheter, inte till balans i spelet.
Det enda som kan bidra till balans i spelet är direkta regeländringar som alla spelare får vara med att säga till om. Det gör att man får bort den direkta regel edgen som vissa arméer har.
Problemet med kompmallen, som jag ser det, är att det är svårt att jämföra modeller inom en codex. Om man följer tidigare svar från kompskaparna så kan man heller inte jämföra mellan codexar.
Vad kompmallen bidrar till är att du får en mixlista med lite olika enheter, inte till balans i spelet.
Det enda som kan bidra till balans i spelet är direkta regeländringar som alla spelare får vara med att säga till om. Det gör att man får bort den direkta regel edgen som vissa arméer har.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Jag tror du har missförstått det totalt. Att jämför inom ett codex är inget problem, internbalansen är viktig. Att jämföra mellan codexar kan man göra, men man måste komma ihåg att det inte är i ett vacuum utan man måste ta hänsyn till hur en enhet fungerar i respektive codex.leidstedt skrev:Jag förstår vad ni försöker göra med det är rätt meningslöst.
Problemet med kompmallen, som jag ser det, är att det är svårt att jämföra modeller inom en codex. Om man följer tidigare svar från kompskaparna så kan man heller inte jämföra mellan codexar.
Vad kompmallen bidrar till är att du får en mixlista med lite olika enheter, inte till balans i spelet.
Det enda som kan bidra till balans i spelet är direkta regeländringar som alla spelare får vara med att säga till om. Det gör att man får bort den direkta regel edgen som vissa arméer har.
Kompmallen bidrar rätt bra till ett balanserat spel, iaf bättre än alla andra system jag sett. Men en av de främsta fördelarna med mallen är att man kan spela kompetativt med listor som är snällare och roligare än cookie cutter 101-listorna som gäller på okompat/ITC.
Om du tror att det enda som kan balansera spelet är regeländringar, istället för att justera vilka enheter folk får ta, så tror jag inte riktigt du förstår vad spelbalans betyder. Sen förstår jag att du tycker att man ska rösta om ALLT, men bara för att man gör det betyder det inte på något sätt att det leder till mer balans
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Syrliga karameller det där...DHettNeck skrev: Om du tror att det enda som kan balansera spelet är regeländringar, istället för att justera vilka enheter folk får ta, så tror jag inte riktigt du förstår vad spelbalans betyder. Sen förstår jag att du tycker att man ska rösta om ALLT, men bara för att man gör det betyder det inte på något sätt att det leder till mer balans
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Tja, ger man sig in i leken får man leken tålaRöde skrev:Syrliga karameller det där...DHettNeck skrev: Om du tror att det enda som kan balansera spelet är regeländringar, istället för att justera vilka enheter folk får ta, så tror jag inte riktigt du förstår vad spelbalans betyder. Sen förstår jag att du tycker att man ska rösta om ALLT, men bara för att man gör det betyder det inte på något sätt att det leder till mer balans
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Så bra att mitt förslag inte säger att jag ensam ska stå för kompen.
Och nej jag blev inte ledsen. Jag bjuder dig gärna på en öl eller annan dryck på TTT.
Och nej jag blev inte ledsen. Jag bjuder dig gärna på en öl eller annan dryck på TTT.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind
Va bra. Jag vill inte göra folk ledsna, jag blir bara lack ibland när folk säger okonstruktiva saker.leidstedt skrev:Och nej jag blev inte ledsen. Jag bjuder dig gärna på en öl eller annan dryck på TTT.
Så vi kan absolut ta en cola tillsammans på TTT
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015