Dark Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
- speedfreek
Re: Dark Eldar
Mandrakes är enligt mig en av spelets bästa enheter och får de minus de förtjänar.
Resten tyckte jag lät ganska vettigt...
Mandrakes är stört värda.
1. Lorden är fortfarande mycket bättre på jetbike än utan, att han blir långsammare gäller ju bara om han har droger och de ger ju i sig själv -4, så där kompar jetbiken lite bättre.MrHungry skrev:Några tankar...
Tycker inte lorden förtjänar -3 för jetbike. Av en massa anledningar:
- Han blir långsammare (12" move + 6" assault = 18" i stället för 6" move + D6" fleet + 12" assault = 18" + D6").
- Han kan inte sitta i raider --> ännu långsammare (12" move + 3" disembark +D6" fleet + 12" assault = 27" + D6").
- Den kostar 35p.
- Måste i princip ha en eskorterande enhet med Reavers för att inte dö (Svår att gömma på Jetbikebas).
Personligen tycker jag lorden är sämre på bike än utan, men kan tänka mig att använda den för lite variation. Då är det tråkigt att bli streamlinead till standardkittet (SF, CD, Agoniser)
Jetbikes bör få + i grunden, typ "+2 per enhet jetbikes över 5" och i stället "-2 per blaster/shredder", de kostar trotts allt lika mycket som SM bikes men är sjukt mycket sämre. Har power weapon och agoniser -1 resp. -2 bör även punisher ge i alla fall -1, (str 5 succubus är ändå rätt bra, str 6 med knark är riktigt roligt).
-1 eller -2 för punisher på Hellions.
Tveksam till minus på Mandrakes. Vanliga DE med splinter pistol o CCW som inte kan ta några uppgrades men som kostar lika mycket som marines.
Sätt -1 eller -2 för wyches i grunden och skit i minus på wych weapons, helt meningslöst och tråkigt att inte ha de. Ha kvar -1 om de är troops.
Grotesques är annars en enhet som jag gärna sett mer av också, sjukt kass men ganska rolig. + komp för enheter över 5?
//Kolle
2. Jetbikes är en riktigt bra enhet, tycker jag, som kanske förtjänar plus om man spelar med en riktigt stor enhet utan riktigt bra uppgraderingar. Problemet när man vill göra ett sådant plus så riskerar man att folk kan använda en sådan enhet som stor kompboost för något annat, hellre då att de ligger kvar på samma nivå som idag och att folk som spelar med ooptade stora enheter får lite för dålig komp. Punisher hade vi missat att GW gått in i en FAQ och ändrat reglerna så att Jetbikes kan ha dem, de skall absolut in.
3. Håller med föregående talare, Mandrakes är bra.
4. Wychar är helt otroligt mycket bättre med Wychweapons så det skall absolut vara skillnad på om man har det eller inte.
5. Kanske.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
1. På vilket sätt blir han mycket bättre? +1 str ger bara utdelning om man har en punisher (eller power weapon) på honom, och då blir han sämre på att ha ihjäl stora critters. Är det +1 t som gör honom mycket bättre? t3 eller t4 gör sällan någon större skillnad i motsatts till t4 --> t5, i en SM-lista hade jetbikes t.ex. varit extremt bra.Katarsis skrev:1. Lorden är fortfarande mycket bättre på jetbike än utan, att han blir långsammare gäller ju bara om han har droger och de ger ju i sig själv -4, så där kompar jetbiken lite bättre.MrHungry skrev:Några tankar...
Tycker inte lorden förtjänar -3 för jetbike. Av en massa anledningar:
- Han blir långsammare (12" move + 6" assault = 18" i stället för 6" move + D6" fleet + 12" assault = 18" + D6").
- Han kan inte sitta i raider --> ännu långsammare (12" move + 3" disembark +D6" fleet + 12" assault = 27" + D6").
- Den kostar 35p.
- Måste i princip ha en eskorterande enhet med Reavers för att inte dö (Svår att gömma på Jetbikebas).
Personligen tycker jag lorden är sämre på bike än utan, men kan tänka mig att använda den för lite variation. Då är det tråkigt att bli streamlinead till standardkittet (SF, CD, Agoniser)
Jetbikes bör få + i grunden, typ "+2 per enhet jetbikes över 5" och i stället "-2 per blaster/shredder", de kostar trotts allt lika mycket som SM bikes men är sjukt mycket sämre. Har power weapon och agoniser -1 resp. -2 bör även punisher ge i alla fall -1, (str 5 succubus är ändå rätt bra, str 6 med knark är riktigt roligt).
-1 eller -2 för punisher på Hellions.
Tveksam till minus på Mandrakes. Vanliga DE med splinter pistol o CCW som inte kan ta några uppgrades men som kostar lika mycket som marines.
Sätt -1 eller -2 för wyches i grunden och skit i minus på wych weapons, helt meningslöst och tråkigt att inte ha de. Ha kvar -1 om de är troops.
Grotesques är annars en enhet som jag gärna sett mer av också, sjukt kass men ganska rolig. + komp för enheter över 5?
//Kolle
2. Jetbikes är en riktigt bra enhet, tycker jag, som kanske förtjänar plus om man spelar med en riktigt stor enhet utan riktigt bra uppgraderingar. Problemet när man vill göra ett sådant plus så riskerar man att folk kan använda en sådan enhet som stor kompboost för något annat, hellre då att de ligger kvar på samma nivå som idag och att folk som spelar med ooptade stora enheter får lite för dålig komp. Punisher hade vi missat att GW gått in i en FAQ och ändrat reglerna så att Jetbikes kan ha dem, de skall absolut in.
3. Håller med föregående talare, Mandrakes är bra.
4. Wychar är helt otroligt mycket bättre med Wychweapons så det skall absolut vara skillnad på om man har det eller inte.
5. Kanske.
Angående CD vs jetbike: finns det någon motsättning mellan de? CD är sjukt bra och de är mycket mer än bara 12 assault move, och en given uppgrade även om lorden sitter på jetbike.
2. Ett exempel:
Lord, Punisher, T-helm, CD, SF, JB
5 RJB, 2 blasters, Succu, punisher, t-helm......356p, -16kp (-17kp om punisher ger -1)
5 Thunderwolfs, 2 stormshields, thunderhammer, 2 meltabombs (för wound allocation).... 350p, -12kp
Thunderwolves slår hårdare, de är snabbare, de tål ofantligt mycket mer, bättre på att paja bilar... och ger 5 mindre kp. Billigare är de också.
3. Ok ok, mandrakes är bra :p
4. Fair enough.
5. "Kanske" låter alldeles utmärkt
//Kolle
Okej, hur är mandrakes bra?speedfreek skrev:Mandrakes är enligt mig en av spelets bästa enheter och får de minus de förtjänar.
Och en lite grej, Hemoculi kan ta terrorfex. Men de har inte tagits bort från mallen så nån måste ha läst rätt =).
Nej mandrakes är inget vidare, men -2 i komp är ganska lite, särskilt eftersom mandrakes faktiskt kostar en del poäng.Drösch skrev:Okej, hur är mandrakes bra?speedfreek skrev:Mandrakes är enligt mig en av spelets bästa enheter och får de minus de förtjänar.
Och en lite grej, Hemoculi kan ta terrorfex. Men de har inte tagits bort från mallen så nån måste ha läst rätt =).
Hur är dom inte bra? Jag menar inte att dom är brutna. Men en rätt ok charge, som inte går stoppa, är ruggigt matchavgörande ibland.Drösch skrev:Okej, hur är mandrakes bra?.
Felet med Mandrakes är att de inte har det där lilla extra. De har inget som biter på fordon, ingen special rule som gör dem bitska i CC, inget power weapon etc. De matcher där de är bra är när man möter arméer som är helt försvarslösa i cc, och knappt det. Jag har många gånger vunnit mot mandrakes i närstrid med tactical marines eller vanliga guardsmen t.o.m tau suits har en hyffsat chans tack vare mandrakes usla save. s3 t3 och dålig save i kombination med att de inte igonrerar save gör dem värdelösa i mitt tycke.Norrland skrev:Hur är dom inte bra? Jag menar inte att dom är brutna. Men en rätt ok charge, som inte går stoppa, är ruggigt matchavgörande ibland.Drösch skrev:Okej, hur är mandrakes bra?.
Men som sagt så är -2 inte särskillt mycket så de kan gott ligga kvar där de är.
Mandreakes var mycket bättre förut, när de var scoring. De var riktigt bra på att ta objektiv.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Framförallt så saknar de ju granater som gör att det är urusla på att ens försöka skada något som står i terräng.