Avsluta shunt i difficult terrain.

Regelfrågor och förslag på husregler
Rasmus

Re: Avsluta shunt i difficult terrain.

Inlägg av Rasmus »

theWatchman skrev:Anledningen till att jag skrev att JI inte kan gå vanligt utan dangerous är att det är lika absurt som att dom skulle slippa dangerous bara för att dom shuntar.

Klart man ska slå dangerous om man hoppar och shuntar men inte om man går vanligt!
Då fastnar ju snarare argumentet i en hörn.

Antingen kan vanligt jump infantry gå som vanligt, och då kan Interceptors ersätta sin vanliga gång med shunt och inte ta dangerous terrain.

Alternativt tar alla jump infantry alltid test i difficult terrain, och då tar även Interceptors det.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Näää
När JI går som infantry så slipper de. När de går som JI slipper de inte. Infantry kan inte hoppa 30" -> egro test.

Jag tror resonemanget går så.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det beror ju på vad man liknar ett 30" teleportskutt med. Att gå 6" eller att hoppa 12", jag vet vad jag skulle välja...

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Ja det står att de räknas som JI när de använder sin teleporter. Nu använder de sin teleporter.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Min kommentar var till Rasmus och jag håller med cadelin.

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

LillePer skrev:Det beror ju på vad man liknar ett 30" teleportskutt med. Att gå 6" eller att hoppa 12", jag vet vad jag skulle välja...
Vet inte om det behöver liknas med något. "...instead of moving" är vad som står. Totalt ospecificerat vilket.
cadelin skrev:Ja det står att de räknas som JI när de använder sin teleporter. Nu använder de sin teleporter.
Nej, det står att de ÄR jump infantry så fort de har en teleporter. Rent regeltekniskt är de alltså identiska med en assault marine som kan göra en 30 tums move en gång per spel. Ingenting om att de räknas som jump infantry när de använder teleportern.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Magväska honom!

egge

Inlägg av egge »

Rasmus skrev:
LillePer skrev:Det beror ju på vad man liknar ett 30" teleportskutt med. Att gå 6" eller att hoppa 12", jag vet vad jag skulle välja...
Vet inte om det behöver liknas med något. "...instead of moving" är vad som står. Totalt ospecificerat vilket.
cadelin skrev:Ja det står att de räknas som JI när de använder sin teleporter. Nu använder de sin teleporter.
Nej, det står att de ÄR jump infantry så fort de har en teleporter. Rent regeltekniskt är de alltså identiska med en assault marine som kan göra en 30 tums move en gång per spel. Ingenting om att de räknas som jump infantry när de använder teleportern.
Och enheter som _är_ Jump infantry _skall_ slå diff test när de går. Så diffslaget skall de slå både RAW och RAI när de shuntar.

Sedan att de flesta spelarna är överens att de inte slår farligt test när de går vanligt i terräng är en helt annan sak.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

stop feeding this troll.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Rasmus skrev:
Om vi spelar mot varandra kommer jag hävda att alla JI skall slå dangerous oavsett hur dom rör sig i terräng ;)

Skriv svar