Vara joinade via en enhet som är död (Thunderwolves)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Vara joinade via en enhet som är död (Thunderwolves)

Inlägg av speedfreek »

Oavsett hur man väljer att spela så har ju Snot mest fel hittills.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

speedfreek skrev:Oavsett hur man väljer att spela så har ju Snot mest fel hittills.
Hur har jag mest fel när jeppa skrev samma sak, och Mutt hittade på att dom var saker dom inte var? :(
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Snot skrev:Om dom väljer att flytta så att när första har flyttat att dom inte längre håller coherency, så kommer dom lämna varann dock. Och då får den andra inte flytta ifatt längre!
Om någon av dem säger att en gubbe lämnar den andra mellan att man släpper första gubben och plockar upp den andra, så tycker jag de delar din förstaplats i att ha mest fel.
Om det inte är det du säger så har du bara formulerat dig mest fel...

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Men så står det ju på IC's leaving units.
Saeculum Obscurums Forum

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Så du tycker att om jag flyttar en enhet med IC nära en annan enhet och råkar flytta honom först och råkar hamna inom 2" så har jag gjort bort mig?

Oavsett så står jag fast vid mitt första uttalande...

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

speedfreek skrev:Så du tycker att om jag flyttar en enhet med IC nära en annan enhet och råkar flytta honom först och råkar hamna inom 2" så har jag gjort bort mig?

Oavsett så står jag fast vid mitt första uttalande...
Det verkar ju vara vad alla i tråden om IC's lämnar enheter var överrens om. Men ja, jag är dock inte anal nog att faktiskt enforca att "du gick med den modellen först" i en match, men i exemplet med 2st IC's så har du inget direkt val, vill du ha dom i samma enhet får du inte lämna coherency under movement.
Saeculum Obscurums Forum

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Men sluta nu, det är alltså inte så att två IC bara kan vara joinade om dom tar babysteg i movementfasen...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Lättaste lösningen verkar vara att jag, om jag är sugen på att spela med en "powerful unit of heroic individuals", och skulle råka möta dig, helt enkelt ger upp direkt.

Grattis!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Jocke Rapp skrev:
Mutt skrev:En lord på thunderwolf är thunderwolf cavalry, så de kan joina varandra.
Nja, han blir inte "Thunderwolf Cavalry", vilket är en specifik enhet och den enda enhet (förutom småvargar) en annan lord får joina.

Jag skulle dock säga att dom fortsätter vara joinade till varandra, även om det känns lite fel.
Är de thunderwolfs-check.
Är de cavalry-check.

Alltså är de thunderwolf cavalry. Sedan råkar det även finnas en enhet som heter samma som de är.

Lämnar en enhet gör man genom att 1:säga att man ämnar lämna, 2:gå ur coherency. Har man inte sagt att man lämnar gäller vanliga movement regler. Självklart får man vara ur coherency när bara delar av enheten rört sig.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Hallå nu blir jag lite sur och tar fram den dumma regeln om att ICs inte får avsluta sin movement inom 2" från en enhet som han inte får joina. Det är även förtydligat i regelboks FaQn.

Egentligen får en IC som är ensam inte vara inom 2" från fordon och enheter som alltid består av endast en modell, vilket är jobbigt så den regeln ignoreras oftast (med rätta). Men i just det här fallet är den vettig och viktig.

Alltså Lordsen måste flytta ur coherency i nästa movement fast, jag antar att de kan välja att stå still och fortfarande vara samma enhet, men oftast vill man ju inte det.

@Mutt

De är inte Thunderwolves, de är Wolf Lords som råkar rida på Thunderwolf mounts. Men jag vet, det är rätt fånigt.
Alexander Merinen

Skriv svar