Charge? (Kanske har ältats förut...)

Regelfrågor och förslag på husregler
Jocke Rapp
Site Admin

Re: Charge? (Kanske har ältats förut...)

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag brukar köra enligt punktlistan, men med tolkningen att varje figur som flyttas måste komma så nära bas på fienden som möjligt. Känns väldigt rättvis, väldigt omyglig och så som jag tror att reglerna är tänkta att spelas.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jocke Rapp skrev:Jag brukar köra enligt punktlistan, men med tolkningen att varje figur som flyttas måste komma så nära bas på fienden som möjligt. Känns väldigt rättvis, väldigt omyglig och så som jag tror att reglerna är tänkta att spelas.
Det låter som en bra kompromiss. Jag anser inte att det är vad som står i reglerna, men det är en bättre lösning som förmodligen ligger närmare vad GW försökte skriva innan de missade sitt "skriva regler"-test.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jag tycker punktlistan fungerar smid. Det gör det hela spelbart. No holding back kan få effekten att man får flytta gubbar fram och tillbaka och det suger illa.

egge

Inlägg av egge »

cadelin skrev:jag tycker punktlistan fungerar smid. Det gör det hela spelbart. No holding back kan få effekten att man får flytta gubbar fram och tillbaka och det suger illa.
+1

Med tillägget att jag tror faktiskt meningen var att man skulle ha fler taktiska val vid närstridsförflyttning och att no holding back regeln skall innebära att man följer punktlistan och man då räknas som att man har fått in så många som möjligt. Jag tycker reglerna är hel klara med att det bara finns tre steg. Bas till bas, inom 2" och de som inte kan komma inom 2" och att detta gör spelet roligare än att de hade skrivit att du tar den närmsta och flyttar den, sedan näst närmsta och denne måste flytta så nära som möjligt o s v.

Jag har nu inte boken men jag har för mig att flytta in i närstrid reglerna inte ändrades så mycket från fjärde till femte. Jag är helt övertygad om att de visste vad det gav för konsekvenser. Jag tror de vill ha det så för att:

1. Det skall ge lite taktiskt flexibilitet för du kan flytta taktiskt i alla andra faser och de vill behålla taktiskt flexibilitet även i närstrid så att det fortfarande är ett skirmishspel istället för blockspel a la fantasy.

2. Om en figur inte kan komma till bas till bas behöver du inte ställa den 2 mm från fienden och senare misstro att den är i bas till bas så kan du enkelt ställa den tydligare ifrån om du vill.

3. Det blir mindre fel med punktlistan. När du flyttar in i bas till bas behöver du inte millimetermäta varje förflyttning, kommer du bas till bas är det bara att flytta mot vem som helst så länge du hamnar inom 2" från någon du redan flyttat. Du behöver inte millimeter flytta när du hamnar inom 2" från någon som har flyttat. Vem som helst där duger och efter ni kommit fram till att ingen mer kan komma inom 6" så behöver man inte precisionsflytta varje figur. Det räcker med att de hamnar inom 2" från någon som har flyttat.

Jag kan starkt köpa att folk vill regeländra flätningsregeln (även om jag tycker den är kul och tror att folk vill ändra den för att majoriteten spelar skytte arméer och man vill alltid försämra sitt motstånd) då den är konstigt och erkänt dum. Men jag tycker det är synd att man vill ta bort det taktiska och den mest intressanta aspekten av närstrid för att det känns konstigt att en figur som inte kommer kunna påverka närstriden faktiskt kan tänka smart och ställa sig i den position som är taktiskt bäst och där den gör mest nytta.

Som nid spelare skulle jag nog vara tvungen att byta arméer om jag inte på något sätt skulle kunna påverka i assault-fasen hur jag flyttar in i närstrid. Movement phase: spring mot fienden. Shooting phase: skjut med de få vapen du har och spring rakt mot fienden med resten. Assault phase: Allt är redan klart. Sluta tänka och flytta och slå bara tärningar utan att tänka efter.

Någon som märker att jag känner starkt för det här? :lol:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt

Inlägg av Mutt »

Tar reglerna upp att man inte får gå igenom egna modeller, dvs egna enheten? Har alltid spelat att man inte får, men det hade eliminerat allt myglande om man fick.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Mutt skrev:Tar reglerna upp att man inte får gå igenom egna modeller, dvs egna enheten? Har alltid spelat att man inte får, men det hade eliminerat allt myglande om man fick.
ja det står tydligt att man inte får gå igenom andra modeller.

Jag tror att enda gången man får flytta igenom andra modeller är när man flyr från en närstrid, då får man flytta igenom modeller som är i samma närstrid.

en annan relaterad fråga är: får modeller med jumppack etc, flytta igenom andra modeller i assaultfasen?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Nefrums skrev:en annan relaterad fråga är: får modeller med jumppack etc, flytta igenom andra modeller i assaultfasen?
Nej, står på s52 att man kan välja att hoppa över saker i förflyttningsfasen, men att man måste gå till fots i assaultfasen.

Skriv svar