Nä, varför skulle du få det? Du ska ju i så fall lägga ut wounden precis som vanligt, och om det på slutet råkar visa sig att det finns en modell kvar som dessutom har tagit ett wound från ett Force Weapon, då får du en chans att instadöda den modellen. Har man fått in flera wounds på samma initiativsteg är givetvis chansen för att man ska lyckas med det väldigt liten. "Oj vilken otur, din Librarian råkade slå på Deffkoptan som tog ett wound från Lightning Claws också. Igen."Snot skrev:Jag påpekar igen att det blir konstigt om man missar testet i deras tolkning
Då har du helt plötsligt 2 identiska modeller med varsitt wound taget.
Force Weapon vs Multi-Wound Unit
Re: Force Weapon vs Multi-Wound Unit
Men för bövelen hur svårt ska det vara att fatta att vilken modell woundet hamnar på beror på om det är instant death eller inte, precis som alla andra wounds i hela spelet.Snot skrev:Jag påpekar igen att det blir konstigt om man missar testet i deras tolkning
Då har du helt plötsligt 2 identiska modeller med varsitt wound taget.
Dvs man läggar inte ut woundet på en modell och kollar sen om det är instant death. Man kollar om det är instant death först och sen lägger man ut det på nån modell. igen, precis som alla andra vapen..
Förväxla nu inte detta med att man ska säga vilken typ av modeller som ska sava först. det är långt tidigare och bestämmer bara vilken typ av modeller som ska ta woundet inte vilken.. Se mitt tidigare attack bike exempel..
För att citra reglerna:
"If amongst the unsaved wounds there are some that inflict instant death, the player must first, if possible, remove one unwounded model for each unsaved wound that causes instent death, and then proceed as normal (this is done for each groop of identical multiple-wound modells)"
Är det bara jag som tycket att det är helt självklart att man ska kolla om det är instant death innan man tar bort modeller?
-
Gonka Koff
Jag håller med Nefrums (ja, i denna tråd alltså!
).
Ett exempel till kan vara på sin plats.
En ensam librarian i närstrid med tre nobs.
Nob 1, Klaw (1w kvar)
Nob 2, choppa/slugga (2w kvar)
Nob 3, choppa/slugga (1w kvar)
Alla nobs har Cybork body. nob 2 och 3 har identisk utrustning.
Librarian lyckas få in 3 wounds med sitt power sword.
Orkspelaren måste lägga ett wound på vardera modell (dvs ett wound på klawgubben och två wounds på choppa/slugga gruppen).
Orkspelaren missar alla sina invo-saves.
Librarian klarar sitt psy-test och bestämmer att insta-death skall läggas på choppa/slugga gruppen. Observera att wounds i en grupp inte är kopplade till specifika modeller förrens precis när dom plockas bort.
Nu har orkspelaren inga valmöjligheter, alla nobs kommer att dö. Forcewoundet måste läggas på modellen som har 2 wounds, eftersom:
"If amongst the unsaved wounds there are some that inflict instant death, the player must first, if possible, remove one unwounded model for each unsaved wound that causes instent death, and then proceed as normal (this is done for each groop of identical multiple-wound modells)"
Ett exempel till kan vara på sin plats.
En ensam librarian i närstrid med tre nobs.
Nob 1, Klaw (1w kvar)
Nob 2, choppa/slugga (2w kvar)
Nob 3, choppa/slugga (1w kvar)
Alla nobs har Cybork body. nob 2 och 3 har identisk utrustning.
Librarian lyckas få in 3 wounds med sitt power sword.
Orkspelaren måste lägga ett wound på vardera modell (dvs ett wound på klawgubben och två wounds på choppa/slugga gruppen).
Orkspelaren missar alla sina invo-saves.
Librarian klarar sitt psy-test och bestämmer att insta-death skall läggas på choppa/slugga gruppen. Observera att wounds i en grupp inte är kopplade till specifika modeller förrens precis när dom plockas bort.
Nu har orkspelaren inga valmöjligheter, alla nobs kommer att dö. Forcewoundet måste läggas på modellen som har 2 wounds, eftersom:
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag kanske övertolkar suffered till att betyda att dom faktiskt måste ha tagit woundet. Då Forceweapon senare nämner:
jag ser det som att den vill göra det efter wounds har placerats ut och modeller tagits bort. Jag hittade inget som hänvisar till att det är nån form av paus mellan suffered och casulties från dom tidigare wound allocations/casultiesreglerna i shooting kapitlet.The psyker may then take a psychic test to use that weapon's power against any one opponent that suffered by that weapon in that player turn
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Wound på modellen först för att sen avgöra om Librarian vill använda Force weapon regeln. Så tolkar jag det.Snot skrev:Jag kanske övertolkar suffered till att betyda att dom faktiskt måste ha tagit woundet. Då Forceweapon senare nämner:jag ser det som att den vill göra det efter wounds har placerats ut och modeller tagits bort. Jag hittade inget som hänvisar till att det är nån form av paus mellan suffered och casulties från dom tidigare wound allocations/casultiesreglerna i shooting kapitlet.The psyker may then take a psychic test to use that weapon's power against any one opponent that suffered by that weapon in that player turn
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Orkar inte lägga in ett lång och övertygat argument, så jag nöjer mig med att säga att jag håller med jeppa/nefrusm. Att göra på något annat sätt bjuder in vansinne O.o.
Alexander Merinen
Tycker att det borde funka så som Jeppe säger, men jag är inte helt övertygad.
Reglerna som gör att man kan trolla bort wounds är tveklöst det sämsta med hela 5th ed.
Reglerna som gör att man kan trolla bort wounds är tveklöst det sämsta med hela 5th ed.
Jag håller med Jeppa. Det är möjligt att man med lite god vilja kan hitta att det finns en möjlighet att tolka reglerna på något annat sätt, men varför? När reglerna lutar åt en viss tolkning och den tolkningen är den absolut mest spelbara finns det väl ingen anledning att försöka hitta ospelbara tolkningar.
Det där är banne mig det klokaste du någonsin har sagt!Mortarion skrev:När reglerna lutar åt en viss tolkning och den tolkningen är den absolut mest spelbara finns det väl ingen anledning att försöka hitta ospelbara tolkningar.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Håller med Snot här!
Force weapon regeln:
"The psyker may then take a PSychic test to use the weapon's power againt any one opponent that has suffered an unsaved wound by the weapon in that player turn."...."If the test is passed, the enemy model suffers instant death, regardles of Toughness value."
Med andra ord så får man ju välja vilken modell, efter att man skadat den, som kommer dö av instant death. Inte enbart den med fulla antal wounds utan den model som man som spelare väljer att slå testet mot. Alltså görs det efter att wounds och allting är klart.
Force weapon regeln:
"The psyker may then take a PSychic test to use the weapon's power againt any one opponent that has suffered an unsaved wound by the weapon in that player turn."...."If the test is passed, the enemy model suffers instant death, regardles of Toughness value."
Med andra ord så får man ju välja vilken modell, efter att man skadat den, som kommer dö av instant death. Inte enbart den med fulla antal wounds utan den model som man som spelare väljer att slå testet mot. Alltså görs det efter att wounds och allting är klart.