Hjälp character

Regelfrågor och förslag på husregler
Montrovant

Re: Hjälp character

Inlägg av Montrovant »

Jag ser fortfarande inte något regelstöd för någon annan tolkning.

Varför skulle de vara olika enheter för objectives men samma för shooting? Var hittar du den skillnaden?

Angående dödsstjärnor så, ja, det blir en följd. Samtidigt så kan de 29 outflankande termagaunterna döda alla dina 4 ICs på en runda. You get some you give some.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Montrovant skrev: Angående dödsstjärnor så, ja, det blir en följd. Samtidigt så kan de 29 outflankande termagaunterna döda alla dina 4 ICs på en runda. You get some you give some.
Nu höll jag på att sätta morgonkaffet i halsen... jävligt roligt.

Fortsätt spela som du vill så spelar vi andra som Ancalagon, Serpent, Tröger m.fl. beskriver.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Montrovant

Inlägg av Montrovant »

Men det är ju det som är poängen!

Om det ska spelas på det sätt du, och eventuellt övriga du hänvisar till, vill så behöver det antingen finnas stöd för det i regelboken - eller ett dokument som det hänvisas till inför spelandet. På samma sätt som man kommer överens om att använda ett kompsystem eller inte, och i så fall vilket.

Om det inte finns någon sådan hänvisning, eller ens ett dokument, utan folk bara spelar "som man gör" innebär det att man dels sätter sig över spelets regler och dels stänger ute nya spelare som utgår från att regelboken är det som gäller.

Som jag skrev tidigare finner jag min tolkning mer logisk och mindre invecklad. Jag har däremot inga problem att spela på det andra sättet - men då behöver man antingen komma överens om det i förväg eller lycks visa att det går att tolka regelboken på det viset.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Om du dödar en IC utan att döda enheten han är med i ger han fortfarande First Blood t.ex. Det är besvarat av GW i FAQn. Det är bara ett exempel på att ICs fortfarande är egna units trots att de är med i en annan enhet. Detsamma gäller alla frågor som har med kill points etc att göra i diverse FAQer.

Under "units" som du hänvisar till gällande characters, så är beskrivningen av vad units är väldigt flyktig, det står inte en lista på vad som räknas som units utan exempel på enheter som är units utan att vara fler än 1 modell. SUCH AS Characters, Tanks etc står det.

Reglerna under "units" ger en kort introduktion över hur units fungerar. Det är inte en catch-all över alla olika typer av units som finns. Det är mer en förklarande text över vad units normalt sett är än en riktig "regel". Jag sökte på ordet "unit" i min digitala version av regelboken och det finns namngett på sjuuuuukt många ställen. Man måste liksom läsa igenom hela regelboken för att helt förstå hur units fungerar. Det finns inget ett regelentry i regelboken som täcker allt.

Därför är det en bra tumregel att varje separat val på din armélista är en unit om inget annat anges. En del av dessa kan joina andra units, så då blir en unit bestående av flera units.

En Tank Squadron med 3 tanks är egentligen 3 units (om man ska läsa vad som står under "Units" som en regel), men där har de en specialregel som säger att de räknas som 1 unit. Detsamma gäller andra liknande grejer där allt har "bakats ihop" till en enhet trots att de egentligen består av flera små enheter. Där räknas den nya stora enheten istället som en stor unit och ger t.ex bara 1 KP etc. I alla sådana fall så har de med andra ord en specialregel som ändrar hur det egentligen fungerar.
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 21 gånger.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Kollar du t.ex mission Eternal War: Purge the Alien (som går ut på att döda units för VP) så står detta:

"At the end of the game, each player receives 1 Victory Point for each enemy unit that has
been completely destroyed. Units that are Falling Back at the end of the game, and units
that are not on the board at the end of the game, count as destroyed for the purposes of
this mission. Remember that Independent Characters and Dedicated Transports are
individual units and award Victory Points if they are destroyed.
"

Räcker det och FAQ svar som regelstöd? Annars kan vi nog inte komma speciellt mycket längre.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Men man kan inte förutse alla ev. tolkningar som kan dyka upp. Swefaq försöker ju men ska ju avhandla frågor som ofta uppkommer. Det här är inte en sådan.

Vi visar ju att det tydligen går att tolka regeln annorlunda än du gör. Jag personligen har aldrig, under femton år, stött på den tolkning du företräder.

Jag är rädd att den här tråden inte kommer mycket längre så jag önskar alla en bra dag och åker och jobbar istället...

Edit: Ninjad av Ancalagon...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Montrovant

Inlägg av Montrovant »

Ancalagon skrev:Kollar du t.ex mission Eternal War: Purge the Alien (som går ut på att döda units för VP) så står detta:

"At the end of the game, each player receives 1 Victory Point for each enemy unit that has
been completely destroyed. Units that are Falling Back at the end of the game, and units
that are not on the board at the end of the game, count as destroyed for the purposes of
this mission. Remember that Independent Characters and Dedicated Transports are
individual units and award Victory Points if they are destroyed.
"
Tack, Ancalagon. Det var precis något sådant jag efterfrågade. Eftersom jag bara spelar Maelstrom-uppdrag hade jag missat den.
I den formuleringen framgår det tydligt att ICs enligt någon regel räknas som individuella units. Därmed har jag förståelse för er regeltolkning. Om det finns någon som kan hitta källregeln som det här stycket påminner om, och argumentera för att den regeln gäller över IC-regeln jag citerade kanske jag till och med blir övertygad om att min tolkning inte är korrekt.

Än så länge anser jag fortfarande att min tolkning är både smidigare och mer lättförståelig, medan eran med olika nivåer av units inom units får som följd att vissa regler räknar "underunits" och andra "överunits" utan att det finns specificerat vilket som gäller.

Det kanske är min kunskapsteoretiska tarm som gör mig extra känslig, men ganska ofta är den enklaste förklaringen den bästa. I mina ögon är det, lite som det står i inledningen: units är grupper eller individuella figurer som rör sig tillsammans, skjuter tillsammans och assaultar tillsammans.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Montrovant skrev:
Det kanske är min kunskapsteoretiska tarm som gör mig extra känslig, men ganska ofta är den enklaste förklaringen den bästa. I mina ögon är det, lite som det står i inledningen: units är grupper eller individuella figurer som rör sig tillsammans, skjuter tillsammans och assaultar tillsammans.
Ja, om man bara läser den lilla delen så ser det absolut ut som att så är fallet. Men man måste läsa igenom alla stycken som behandlar begreppet "units" för att fullständigt förstå hur det fungerar i olika situationer (t.ex i en multiple-unit-unit", eller i en "multiple-unit-unit-som-räknas-enbart-som-en-unit".

Du kan således inte enbart tolka regeln utefter en pytteliten del av alla de olika regler som berör units :)

Enheter som består av flera enheter beter sig i mångt och mycket som en enhet (t.ex movement, shooting etc), men de är fortfarande flera olika enheter.

Förhoppningsvis rensar GW upp sånt här och samlar reglerna för olika begrepp bättre i nästa edition, men jag betvivlar det.

Montrovant

Inlägg av Montrovant »

Du får gärna hänvisa mig till styckena som behandlar multiple-unit-units och multiple-unit-units that counts as a single unit - för jag kan för mitt liv inte hitta dem. Även om jag inte läst boken från pärm till pärm idag så anser jag mig ändå vara hygglig på att sökläsa.

Det enda jag hittar som implicerar att ICs alltid är egna enheter är ditt citat ovan, allt annat talar om ICs som egna enheter när de rör sig på egen hand - inget utom mitt citat från IC-regeln om vad som händer när de joinar en annan unit.
Det kan inte vara så att er tolkning är en kvarleva från en tidigare edition? Jag har bara spelat 7th, och har ingen aning om vad som gällt i tidigare utgåvor.

Med tanke på hur mycket regler det finns och hur avancerat (krångligt?) spelet är så håller jag med dig - en uppstädning vore önskvärd, men kanske inte så trolig.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag orkar faktiskt inte gå igenom alla codexar, faq'er och lusläsa igenom varenda del som benämner units i regelboken (hint: det är hur man behandlar detta konsekvent på alla ställen i olika codexar, faq svar, förklarande av andra regler etc etc och hur många abilities fungerar som mer "talar om" hur saker och ting måste funka.

Det finns alltså inte ett simpelt ställe i regelboken som täcker alla dessa situationer. Det finns ingen regel någonstans som säger att en unit själv slutar vara en unit om man joinar någon annan. Någonstans. Jag har heller aldrig varit med om att någon spelat så, eller tolkat det så. Jag har heller aldrig sett det i någon stor turnerings-faq heller just för att det aldrig tidigare behövts.

Det behövs liksom inte, eftersom GW konsekvent har förklarat hur detta fungerar (t.ex genom svaret om first blood på en character i en unit utan att uniten dör (en omöjlighet om inte ICn fortfarande räknas som en egen unit). Det räcker gott för mig, men det finns massor av andra liknande saker som också styrker det hela.

Skriv svar