Movement och fordon

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Movement och fordon

Inlägg av DHettNeck »

Jimmy Johansson skrev: För att inte diskussionen skall fastna i detta också så vill jag snabbt rätta till en sak här. I 7th har enbart fordon som är immobiliserade WS0, annars har dom WS1 oavsett om dom kört eller ej.
Sant. Tänkte inte på det när jag skulle ha ett snabbt exempel.
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 13 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Arioch

Inlägg av Arioch »

Visst fan så var det:) skönt att man inte är gammal då:)
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Simb4

Inlägg av Simb4 »

Sen finns det ju fördelar och nackdelar med att "tjäna" tum.
Visst du kommer närmare fienden och kan göra det du ska.
Men å andra sidan kommer du närmare fienden vilket kan vara förrädiskt om tärningarna sviker.

Fordon ser olika ut och har lite olika förutsättningar.
Visst det hade kanske varit lättare om alla fordon såg ut som en kvadrat men då tappar man ju lite av charmen.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag tycker det är fel att man ska kunna få regeltekniska fördelar beroende på hur ens fordon är utformat.

Att en landraider måste åka i cruisingspeed för att både få snurra 180 grader och sedan köra tycker jag är fullt rimligt, frontkanonen har ju rört sig mer än 6", då tycker jag inte det är mer än rimligt att man behöver skjuta snapfire. Alternativet är ju att stå still (inkl rotera) och skjuta allt på full BS.

Fordon bör kunna täcka mer mark när de rör sig med full fart rakt framåt än när de zick-zackar fram.
Att fordon som svänger inte kommer lika långt som fordon som kör rakt fram stämmer dessutom överens med fysikens lagar.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Fenris skrev:Jag tycker det är fel att man ska kunna få regeltekniska fördelar beroende på hur ens fordon är utformat.

Att en landraider måste åka i cruisingspeed för att både få snurra 180 grader och sedan köra tycker jag är fullt rimligt, frontkanonen har ju rört sig mer än 6", då tycker jag inte det är mer än rimligt att man behöver skjuta snapfire. Alternativet är ju att stå still (inkl rotera) och skjuta allt på full BS.

Fordon bör kunna täcka mer mark när de rör sig med full fart rakt framåt än när de zick-zackar fram.
Att fordon som svänger inte kommer lika långt som fordon som kör rakt fram stämmer dessutom överens med fysikens lagar.

Man får ju regeltekniska fördelar på grund av hur alla modeller är formade. Vad är grejen med just fordon?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Arioch

Inlägg av Arioch »

Och nackdelar... jag har en sorcerer som står på en brinnande flamma fantastiska 3-4 cm högre upp än han ska najs med true line of sight:) samma gäller vissa fordon :)

Ni kommer inte att komma så mycket längre... vissa regler/tolkningar av regler suger och det får man liksom ta ... bara att lära sig och köra! :wub:
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

@Fenris: Läs dina PM.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Fenris

Inlägg av Fenris »

Flogger skrev:
Fenris skrev:Jag tycker det är fel att man ska kunna få regeltekniska fördelar beroende på hur ens fordon är utformat.

Man får ju regeltekniska fördelar på grund av hur alla modeller är formade. Vad är grejen med just fordon?
Fordon är inte speciellt utvalda, men det är ju det vi diskuterar i den här tråden.
Edit: Vad jag ville peka på var att varför ska vissa fordon få tjäna 3" på en rotation medans andra fordon kanske bara tjänar 0.5"

@katarsis: Jag har svarat på PM.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Trollapan

Inlägg av Trollapan »

Swefaq har inte tagit upp det här i sin faq?

Uppenbarligen är det inte så glasklart som en del vill få det att låta. Åt ett eller annat håll.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Vi har redan spikat rulingen (för tredje gången jag nämner det), så det kommer komma med i nästa version.

Anledningen till att det inte är med är för att vi aldrig kunnde tro att det fanns någon tvetydighet i frågan innan denna tråden.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar