Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Klus

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Klus »

Jo det måste ju vara sant att det blir mest rättvist att ha turneringar med olika kompsystem så alla får sin favorit nån gång :).
Om man linar upp det såhär:

Kompmall = Finns PDF på forumet och trådar för varje lag så det är fritt att göra inlägg och kommentera brister så att mallen med tiden förbättras

Ingen komp = Finns inget att diskutera, gör argaste listan och spela.

Subjektiv Komp = Bedömningen är helt upp till arrangörerna, om man har något konstruktivt system som skulle hjälpa arrangörerna att bedöma rättvisare så får man ta upp det här.

Det enda bekymmer jag ser med subjektiva kompen är som många tagit upp shock-momentet, att komma med vad man tror är en snäll lista och få reda på att man har fel/arrangörerna tycker annorlunda och därmed bli smålipig och önskat att man haft en annan lista är inte kul.

Det har däremot kommit mängder med förslag på hur man kan göra för att få reda på sin komp i förväg och/eller anpassa sin lista bättre.

Något jag tror många skulle uppskatta skulle vara striktare riktlinjer, och riktlinjer är fortfarande riktlinjer så om någon tror han hittat ett hål så åker han dit fetinghårt eftersom kompen är subjektiv.

Det andra jag tror skulle vara väldigt populärt skulle vara något sätt att få se sin komp i förväg så man får chans att ändra den eller idén att skicka in typ 3 listor och välja den man tycker fått bäst komp för sin spelbarhet.

Ytterligare en grej jag tror skulle vara uppskattat är om någon av GC-arrangörerna berättade om ni överhuvudtaget funderat på att ändra något eller om det skulle vara för mycket arbete / ni är supernöjda med systemet som det är.
för om ni inte tänker ändra något är ju denna tråden inte mer än ett ställe att släppa ut frustrationer på, och isf har iaf jag inte längre lust att läsa den.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Klus skrev: Ingen komp = Finns inget att diskutera, gör argaste listan och spela.
Inte nödvändigtvis den argaste... Jag har spelat vad som anses som grislistor men å andra sidan har jag också spelat mycket fluffiga listor. De jag mött har varit av oerhört varierande slag. Det måste inte vara så att alla grisar till det. Att det per automatik blir grisigare listor i okompat är ett tankefel. Ofta (inte alltid) görs det av kompförespråkare. Fördelan har varit att jag kan spela den lista jag känner för utan att folk har så mycket åsikter om det. Som du skrev: inget att diskutera. Det är den stora fördelen med kompfritt. Det verkar också vara så att många vågar testa att spela sina extremlistor vid sådana tillfällen. Det brukar vara skoj.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Röde skrev:
Klus skrev: Ingen komp = Finns inget att diskutera, gör argaste listan och spela.
Inte nödvändigtvis den argaste... Jag har spelat vad som anses som grislistor men å andra sidan har jag också spelat mycket fluffiga listor. De jag mött har varit av oerhört varierande slag. Det måste inte vara så att alla grisar till det. Att det per automatik blir grisigare listor i okompat är ett tankefel. Ofta (inte alltid) görs det av kompförespråkare.
Helt riktigt. Precis som hårdhetsgrad varierar i kompat klimat gör den också det i okompat. Alla vill inte spela med det hårdast tänkbara.

Bulgrim

Inlägg av Bulgrim »

Wtf?
Papa D med flera skrev:...sitter i orsa utan spelkompisar...
Ja, då brukar jag arrangera turneringar söderut. Kompfria. Med hemligt tröskelkomp.
;)

Ni verkar ha haft ett bra arrangemang på GC. Igen. Applåder från läktarplats.

Tror att Hylander har koll samt är kapabel att vaska fram positiva förändringar ur denna tråd. (Ihop med övriga arrangörer såklart.)
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

egge

Inlägg av egge »

Måste bara inflika att diskussion sker _alltid_ om vilket system som skall användas. Det inkluderar även vid okompat. Som arrangör märker man av det. Dock är det så att de som spelar på okompade turneringar inte alltid har samma kanaler.

Men klagomålen är dock där, och lika starka. Skillnaden är att Gothcon har 140 anmälda och RydCon 30. Och att GothCon har en större turneringsstatus (mycket tack vare sin subjektiva komp) medan RydCon har inställningen "alla uppdrag blir fel, lottningen muppar sig så kom bara hit och förvänta dig inte allt för seriös turnering".

Det kommer säkerligen även komma ett "officiellt svar" från arrangörerna om vad som har tagits åt sig och vad som inte kommer ändras.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jag tror inte det är den subjektiva kompen som gör gothcon störst utan att gbg med omnejd har flest aktiva spelare och det har varit sveriges största turnering ett tag. Jag tror det är ohejdad vana.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag vill börja med att säga att jag (hör och häpna) tycker att det här är en av dfe bästa diskussionerna jag har sett rörande subjektiv komp och komp i allmänhet och jag kan lova att om det blir en skånecup/ÖSM/stångcon så kommer argumenten att gås noga igenom innan vi bestämmer oss för eventuellt kompsystem.

Dock är det min bestämda åsikt att resonemang om "bäst komp för sin spelbarhet" eller "som jag spelar listan är förtjänar den högre komp" aldrig får ges utrymme. En kompbedömning måste ske utifrån att listan spelas av en spelare som vet vad han håller på med (det är bland annat därför jag alltid få fel komp ;)) och om två listor får olika komp i förhållande till sin "spelbarhet" får samma komp har bedömningen misslyckats. Just att man i mallen kan bygga riktigt dåliga listor som ändå får dålig komp är dess största svaghet (som villigt erkänns av dess skapare). Men som en riktigt tradig bieffekt av detta följer att man när man bygger lilstor i mallen, medvetet eller omedvetet, jobbar "mot" systemet och bygger inte den lista man "vill" spela utan den lista som är "bäst för sin komp" vilket i min mening motsäger hela syftet med kompen. Därmed är det inte sagt mallen inte är bra eller att den inte fyller sin funktion i att skapa ett trevligare spelklimat men kom inte och säg att den ger en rättvisare bedömning än subjektiv komp. Mer förutsägbar - ja, men inte rättvisare.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Det enda problem jag har med en mall är att det är bara ett nytt tak att opta under. Med det sagt så r jag inte missnöjd med arbetet som Mattias och Jocke lagt ner, jag har bara varit emot konceptet sålänge jag kan minnas.

Jag hade hellre haft ett house-errata dokument som nerfar för bra units och buffar för dåliga, och sen kört kompfritt, än att ha en mall.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Så bara för att Lysander är hård så ska vi ta bort hans EW? Och varför inte byta ut nya präst FNP till 6+ cover..., nej att ändra i spelet lite som man känner för det är inte lösningen.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Om man går in och ändrar på reglerna så blir det ju bara nya förutsättningar att opta under. Visst, jag är övertygad om att Sverige eliten inom 40k kan balansera spelet bättre än GW, men helt balanserat kommer det nog aldrig bli och jag tror att det blir ett enormt jobb om man ska göra det. Sen så kommer det ju avskräcka nya spelare som är vana vid GWs regler.
Alexander Merinen

Skriv svar