Movement och fordon

Regelfrågor och förslag på husregler
Halvar

Re: Movement och fordon

Inlägg av Halvar »

Gonka Koff skrev:Men, Fenris, om det nu skulle vara så som du påstår, att rotationerna som genomfors i en förflyttning "kostar movement", -hur ska man då praktiskt bete sig? Det blir ju sjukt jobbigt att hålla på att mäta cirkelbågar längs färden, dessutom kommer man ju i princip ingenstans så fort man ska svänga, så INGEN skulle någonsin komma på tanken att spela med fordon!

(En Vendetta är ca 11,5" lång, om den vrider sig 90 grader skulle det kosta 9 tums movement (11,5*pi/4=9,03), -ett helt varv blir ca 36 tum!)
Va? Nej! Sväng fritt som vanligt och när du är klar med all din jävla movement så ska ingen del ha hamnat mer än, i det här fallet, 36" fågelvägen från sin startposition. Det är för att förhindra den löjliga jag-ställer-upp-alla-mina-trukks-och-dark-eldar-raiders-på-sidan-för-att-tjäna-lite-extra-precis-som-alla-andra-gjorde-i-femte-regeltolkningen.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag förstår verkligen inte varför ni fortsätter hänvisa till en regel som ska säga att fordon inte med någon del av hull kan komma längre än vad den förflyttat. Den regeln finns inte så alltså kan man inte applicera den.

Däremot finns en regel som uttryckligen säger att den regeln inte ska användas. Så varför fortsätta hänvisa till den?

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Om jag förstår vissa av er rätt, så menar ni att följande gäller?

Jag vill köra med min Rhino rakt fram, sedan rotera runt centrum av fordonet ett halv varv och släppa ut mina gubbar.

Då innebär det att jag bara får köra ca 1,5" framåt eftersom baksidan av Rhinon annars slutar över 6" från där den startade?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Halvar: jag tror att du och Fenris har olika uppfattningar om detta, posten till dig har jag skrivit ett på bra tag nu och nu kommer den: :D
Halvar skrev:Jag förstår inte vilken del av vehicle movement-reglerna som är i stark kontrast och rent utav säger att "ingen del av basen får flytta för långt"-regeln inte ska tillämpas. Jag hittar inget avsnitt där det står "even though this might make part the vehicles hull move more than the allowed distanced".
Jag vill börja med att säga att jag inte försöker vara sarkastisk nu (ok, lite grand kanske... ;) ). Jag har hört detta argument då och då under mina tio år som spelare, men aldrig hajjat hur det skulle gå till. Egentligen behöver jag inte bry mig om det eftersom alla turneringar jag någonsin varit på (6 länder och 30+ nationaliteter) spelar som jag gör, men eftersom det verkar vara ett irritationsmoment för många försöker jag nu begripa mig på det hela.

Jag kommer på två metoder:

Om ingen del av fordonet får åka mer än max move:

1) ...innebär det att man måste mäta varje hörn på fordonet samtidigt som man flyttar och se till att inget hörn åker för långt?

2) ...innebär det att man tänker sig ett område runt fordonet som sträcker sig max förflyttning från fordonets startposition. Sedan får man placera sitt fordon hur som helst bara ingen del av det hamnar utan för detta område?

Problemen jag ser med variant 1) är att det är omöjligt rent praktiskt så fort man ska runt nåt hörn eller så. Jag har inte så många händer och måttband helt enkelt, dessutom kommer man ju knappt någonstans så fort man ska svänga.

Variant 2) känns sjysst vid första anblicken, -man kan ju inte tjäna nåt på klassisk "bredsida till kortsida"-pivotering. -Men däremot tjänar man ju istället samma sträcka när man kör "kortsida till bredsida". Dessutom blir det helskumt ifall man skulle få för sig att köra tillbaka till föregående position, -så fort man har svängt så kan man ofta inte nå sin föregående position, eftersom man flyttat mittpunkten längre än max förflyttning. Och slutligen blir det, återigen enormt krångligt att mäta rätt så fort fordonet svängt mer än en gång på vägen.

Så, slutligen, eftersom nästan alla i hela världen fortfarande framgångrikt och obekymrat spelar enligt 4th ed:s formulering, -varför ska man ändra på det nu?
40k 4th ed, sid 61 skrev:Vehicles turn by pivoting on the spot about their centre-point, rather than "wheeling" round. Turning does not reduce the vehicle's move
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Fenris

Inlägg av Fenris »

Gonka Koff skrev:Men, Fenris, om det nu skulle vara så som du påstår, att rotationerna som genomfors i en förflyttning "kostar movement", -hur ska man då praktiskt bete sig? Det blir ju sjukt jobbigt att hålla på att mäta cirkelbågar längs färden, dessutom kommer man ju i princip ingenstans så fort man ska svänga, så INGEN skulle någonsin komma på tanken att spela med fordon!

(En Vendetta är ca 11,5" lång, om den vrider sig 90 grader skulle det kosta 9 tums movement (11,5*pi/4=9,03), -ett helt varv blir ca 36 tum!)
Lämpligen så mäter man från den punkt på fordonet som befinner sig längst ifrån destinationen. (vanligen ett hörn)
Man kan sedan rotera fordonet fritt kring denna destinationspunkt för att ställa fordonet i den vinkel som man vill ha det.

Edit: En vendetta som vill röra sig 18" och göra en 90 graders sväng rör sig:
Roten ur 18*18-(11.5/2)*(11.5/2)= 17,06" västerut eller österut.
Edit2: rotationen kostar alltså c.a 1 tum.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Allt detta låter jävligt krångligt. Jag är inne på Trögers och Ancalagons linje. Sjukt mycket enklare och tydligen spelar de flesta redan så och då tycker jag det är fett rimligt att fortsätta på det.

Som Tröger påpekade, jag är ingen fordonsspelare. Jag skiter lite i vilket. Just nu känner jag att den enklaste smidigaste lösningen är den bästa. Det är alltså att köra som de flesta alltid har gjort samt som ETC-FAQen säger, det är ok att "tjäna" lite move på en pivot.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Halvar

Inlägg av Halvar »

Gonka: eftersom du vet två månader innan turneringen ens ska börja att du kommer sätta dina fordon med närstridsgubbar på snedden precis vid kanten på deploymentzone så är det väl inte så svårt att tänka sig att främre axeln som är närmast dig kommer hamna lite längre fram?

Reglerna är ändrade, kanske av en anledning? Eller ska vi alla spela fjärde? Då slipper vi lära om.
Ja' än't bittä'!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Halvar skrev:Gonka: eftersom du vet två månader innan turneringen ens ska börja att du kommer sätta dina fordon med närstridsgubbar på snedden precis vid kanten på deploymentzone så är det väl inte så svårt att tänka sig att främre axeln som är närmast dig kommer hamna lite längre fram?

Reglerna är ändrade, kanske av en anledning? Eller ska vi alla spela fjärde? Då slipper vi lära om.
Goddag yxskaft
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Fenris skrev:Lämpligen så mäter man från den punkt på fordonet som befinner sig längst ifrån destinationen. (vanligen ett hörn)
Man kan sedan rotera fordonet fritt kring denna destinationspunkt för att ställa fordonet i den vinkel som man vill ha det.
Nej, du roterar alltid kring mitten på fordonet.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Michael Carl skrev:
Fenris skrev:Lämpligen så mäter man från den punkt på fordonet som befinner sig längst ifrån destinationen. (vanligen ett hörn)
Nej, du roterar alltid kring mitten på fordonet.
Nu blandar du ihop äpplen och päron, när man svänger så roterar man runt sin mittpunkt, ja.
När man vill avgöra vart exakt maxgränsen för hur långt man får röra sig är, så är det enklare att använda ett hörn, annars måste man hålla på och mäta mellan olika delar på fordonet både för att dra av och lägga till och eventuellt räkna ut olika vinklar.

Såhär menar jag (hoppas det funkar bättre med photo bucket):
Bild
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Skriv svar