Efter en snabb titt skulle jag säga att 90% av allt IA redan är implementerat i mallen. De sista 10% kan jag komma med förslag på komp till, om det är det stora problemet. Återigen tror jag folk överdriver IAs komplexitet. Nästan allt i IA är varianter på existerande enheter. Som exempel kan sägas att IA till Mariner innehåller 9 varianter som skiljer sig från SM codexen (främst beväpningen på existerande enhet). BA codexen skiljer sig på över 40 enheter från SM codexen, <whine> en del enheter är dessutom helt brutna och har skitbökiga regler </whine>.paintner skrev:problemet tycks väl inte bara vara om IA ska tillåtas utifrån ett obalanserat perspektiv utan också vem ska fixa kompen på det då det blir mer kompmallsarbete samt det att man 'måste' lära sig fler enheter och hur de fungerar etc.
Som sagt, det mesta är implementerat redan. Vad menar du med "hur mallen är just nu"?paintner skrev:mitt största argument emot det är väl dels komp-delen. att det kommer ta lång tid att få det balanserat och med tanke på hur mallen är just nu så kommer den bli lidande.
Bredare val för chapters? Du menar att dom får betala samma för sina fordon och kan välja fler kanoner på Razors? Landspeeder Tempest, som jag vill minnas är en DA grej, är iofs lite tråkigt alla får tillgång till. Övriga chapterspecifika fordon hålls, även i IA, kvar inom rätt chapter. Dina BT kommer inte få brumma runt med Baalspaintner skrev:och det andra argumentet är väl lite det att många chapters (är det väl främst) blir lite mer 'same same' iom att de får ett bredare val än deras codex ger. som BT-spelare skulle jag ju iofs gladelien ta emot lite fler enheter men jag tror ändå att det i långa loppet kan skada det hela lite.
Om komp(mall) gör det enklare, eller svårare för nya spelare lämnar jag till andra trådar.paintner skrev:sen en annan fråga som kan funderas på är ju det att iom kompmallen så spelar vi ju lite annorlunda 40K mot andra länder, men med tillåten IA rakt över och kompmall på det så kommer vi hamna längre ifrån det 'vanliga' 40K och på så vis kanske skapa ett metagame som är längre ifrån orginalet och svårare för nya spelare att komma in i.
Sen när brydde sig nybörjare om metagame? Jag tror det är fler nybörjare som dras in i hobbyn av FW's fräcka modeller än avskräcks av nåt dom läst andra anser vara 1/18 ggr bättre än en Razorback.
Men återigen måste jag fråga mig varifrån denna rädsla för IA kommer ifrån? Är det rädslan för det okända som spökar? Hur många har egentligen bladat i böckerna och inte bara skrämts upp av forumtrådar?