Tomb Spyder + Scarab Swarm!
Re: Tomb Spyder + Scarab Swarm!
Ok återigen har jag försökt titta lite på reglerna och jag kan nog inte hålla med merparten av er som säger att Scarab swarms får springa. Det skulle i effekt betyda att alla som rör sig som jetbikes skulle få springa, wraith m.m. Det känns lite som diskussionen är tagen utifrån synvinkeln, finns det ingen regel mot det så fungerar det, eller "om jag tolkar det på mitt sätt blir det så här"...
Precis som sagts innan säger faq:n att scarab swarms klassas som infanteri men rör sig som jetbikes. Den enda tolkningen jag kan göra av det är att de klassas som infanteri med undantaget att de rör sig som jetbikes. Deras movement är alltså undantagen universal regeln för att röra sig så som den gäller för infanteri, varför har man annars skrivit att de klassas som infanteri men rör sig som jetbikes, bara en fundering. Om de hade klassats som infanteri även för att röra sig, vet vi alla att de hade fått gå 6 tum och sedan springa 1t6. Men eftersom det tydligt står att de rör sig som jetbikes måste man titta på hur jetbikes rör sig, dvs. de rör sig 12 tum, fall back 3t6, kan inte springa i "shooting phase", jepp det står faktiskt på sid. 53 i regelboken att bikes/jetbikes inte kan springa i shooting phase. Ergo; scarabs kan enligt reglerna inte springa, det framgår tydligt i reglerna, men de får å andra sidan en massa andra förmåner för att de rör sig som jetbikes, om det inte står något mer i Necron codexen (jag har den tyvärr inte framför mig).
Tolkningen ovan stöds också av diskussion på t.ex. DakkaDakka, där man i sin faq skriver följande:
NEC.19A.01 – Q: Can Wraiths ‘run’ in the Shooting
phase?
A: No [clarification].
NEC.19C.02 – Q: Can Scarab Swarms ‘run’ in the
Shooting phase?
För mig framstår det som helt klart att följer man reglerna, precis så simpelt som de är skrivna och inte försöker "övertolka" dem framgår det klart att scarabs inte kan springa i shooting phase, för det kan inte som rör sig som en jetbike.
Precis som sagts innan säger faq:n att scarab swarms klassas som infanteri men rör sig som jetbikes. Den enda tolkningen jag kan göra av det är att de klassas som infanteri med undantaget att de rör sig som jetbikes. Deras movement är alltså undantagen universal regeln för att röra sig så som den gäller för infanteri, varför har man annars skrivit att de klassas som infanteri men rör sig som jetbikes, bara en fundering. Om de hade klassats som infanteri även för att röra sig, vet vi alla att de hade fått gå 6 tum och sedan springa 1t6. Men eftersom det tydligt står att de rör sig som jetbikes måste man titta på hur jetbikes rör sig, dvs. de rör sig 12 tum, fall back 3t6, kan inte springa i "shooting phase", jepp det står faktiskt på sid. 53 i regelboken att bikes/jetbikes inte kan springa i shooting phase. Ergo; scarabs kan enligt reglerna inte springa, det framgår tydligt i reglerna, men de får å andra sidan en massa andra förmåner för att de rör sig som jetbikes, om det inte står något mer i Necron codexen (jag har den tyvärr inte framför mig).
Tolkningen ovan stöds också av diskussion på t.ex. DakkaDakka, där man i sin faq skriver följande:
NEC.19A.01 – Q: Can Wraiths ‘run’ in the Shooting
phase?
NEC.19C.02 – Q: Can Scarab Swarms ‘run’ in the
Shooting phase?
För mig framstår det som helt klart att följer man reglerna, precis så simpelt som de är skrivna och inte försöker "övertolka" dem framgår det klart att scarabs inte kan springa i shooting phase, för det kan inte som rör sig som en jetbike.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nu känns det snarare som att du försöker tolka in för mycket. Wraiths kan precis som swarms springa eftersom dom är infanteri. När det står att dom går som jetbikes så är det ju endast movment stycket under jetbikes som man bör kolla på, och där finns inget om att dom inte får springa.
Hade det däremot stått att dom är "treated as jetbikes" hade dom däremot inte fått springa, blivit relentless m.m.
Hade det däremot stått att dom är "treated as jetbikes" hade dom däremot inte fått springa, blivit relentless m.m.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag håller nog med om att de inte kan springa. Scarabs rör sig som jetbikes. Det står inte att de rör sig som jetbikes i movement phase, utan enbart att de rör sig som jetbikes. Det inkluderar alla faser. Alltså påverkas de av alla former av movementregler som berör jetbikes. Så i movement phase åker de 12", kan hoppa över terräng och kan turboboosta. I shooting phase kan de inte springa eftersom det är en form av movement och de använder alla movementregler för jetbikes. I assaultfasen rör de sig 6" som inte saktas ner av terräng, men däremot tar de dangerous terrain tests. Wraiths flyr dessutom 3d6 och slipper dangerous terrain tests.
Att en hel enhet med Scarab swarms inte kan springa har jag ansett vara klart. Och de vill i princip aldrig springa eftersom det oftast är bättre att turboboosta. Men problemet kommer med en Tombspyder-enhet. Jag har aldrig riktigt tänkt på problemet där. När man har olika movement speed går man ju alltid efter den långsamaste. Hmm... Kanske en fråga för Sverige-FAQ:n. Det verkar ju finnas lite olika uppfattningar i frågan.
Att en hel enhet med Scarab swarms inte kan springa har jag ansett vara klart. Och de vill i princip aldrig springa eftersom det oftast är bättre att turboboosta. Men problemet kommer med en Tombspyder-enhet. Jag har aldrig riktigt tänkt på problemet där. När man har olika movement speed går man ju alltid efter den långsamaste. Hmm... Kanske en fråga för Sverige-FAQ:n. Det verkar ju finnas lite olika uppfattningar i frågan.
När Scarab Swarms bildar en enhet med en Tomb Spyder så rör dom sig som den långsammaste i enheten dvs. då får dom endast röra sig precis som vanligt infanteri max 6 tum.
Jag tycker att det är en väldigt konstig tolkning av reglerna att en enhet som är infanteri och rör sig precis som infanteri (när dom är i en enhet men en Tomb Spyder) inte skulle få lov att springa i shooting phase. Jag har svårt att tro att Tomb Spyder + Scarab Swarm enheten inte ska få springa i shooting phase.

Jag tycker att det är en väldigt konstig tolkning av reglerna att en enhet som är infanteri och rör sig precis som infanteri (när dom är i en enhet men en Tomb Spyder) inte skulle få lov att springa i shooting phase. Jag har svårt att tro att Tomb Spyder + Scarab Swarm enheten inte ska få springa i shooting phase.
Men om den ska röra sig som långsammaste så får den ju inte springa eftersom den långsammaste figuren i enheten inte får göra det.
Man kollar ju vem som går långsammast i varje fas, eller lever jag i helt i något annat spelsystem.
Är "långsammaste" ett ord föresten?
//Björn
Man kollar ju vem som går långsammast i varje fas, eller lever jag i helt i något annat spelsystem.
Är "långsammaste" ett ord föresten?
//Björn
Möjligheten för scarab swrms att springa spelar störst roll när de bildar en enhet med en tomb spyder, nu är inte Necroncodex anpassad till 5th men jag tror inte att tomb spyder förmåga att ta fram scarab swarms var tänkt att göra enheten sämre, så att tolka det som att en scarab swarm som är mycket snabbare än en tomb spyder skulle göra enheten långsammare. tycker jag är spelförstörande.
-
the godfather
frågor på det???Maqisad skrev: NEC.19C.02 – Q: Can Scarab Swarms ‘run’ in the
Shooting phase?
ganska klart svar.
Jag har ju tyvärr dålig koll på det forumet men så länge det inte ägs av GW eller äger GW så spelar det inte så stor roll vad dom skriver.the godfather skrev:frågor på det???Maqisad skrev: NEC.19C.02 – Q: Can Scarab Swarms ‘run’ in the
Shooting phase?
ganska klart svar.
Jag antar att det finns en anledning att vi i Sverige har valt att ha en egen FAQ inte bara länkat till deras.
Jag får ta och fråga Sverige-FAQen eftersom vi inte verkar vara överens.
Frågan diskuteras redan av oss.Magnus skrev:Jag får ta och fråga Sverige-FAQen eftersom vi inte verkar vara överens.
Om det är så att ni i svenska FAQ:n ska förtydliga vad som gäller bör man försöka förklara alla regler som gäller/inte gäller i denna fråga. Om t.ex. scarabs får springa, ska de då få röra sig 12", ska de då få röra sig över difficult terrain utan minus etc.
Det klart simplaste är att säga att scarab, wraiths m.m. som aktualiseras av denna tolkningsdiskussion rör sig som jetbikes, precis som det står. Med både de posisitva och negativa som följer med det. Vad gäller diskussionen om kombinationen tomb spider och scarabs i samma unit är den också ganska klar, de rör sig som den modell som rör sig långsammast dvs. tomb spidern.
Det klart simplaste är att säga att scarab, wraiths m.m. som aktualiseras av denna tolkningsdiskussion rör sig som jetbikes, precis som det står. Med både de posisitva och negativa som följer med det. Vad gäller diskussionen om kombinationen tomb spider och scarabs i samma unit är den också ganska klar, de rör sig som den modell som rör sig långsammast dvs. tomb spidern.