Staff of Ulthamar 1h eller 2h?

Regelfrågor och förslag på husregler
Silversixx

Re: Staff of Ulthamar 1h eller 2h?

Inlägg av Silversixx »

Zurken skrev:Eldar Codex sid. 51

"Staff of Ultramar: This potent artefact can ... be used as a power[ful] weapon"

Regelboken sid. 42

"Power weapon" är listat under "Special Close Combat Weapons", vilket borde innebära att ett "power weapon" är 1h om inget annat sägs. Annars så skulle inga vanliga power weapons vara 1h.

[edit: derp derp]
Kan vara årets roligaste inlägg!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Alltid kul att tillföra hobbyn något :P

@Johannesson
Bolters är inte ett special close combat weapon så den är inte med i regeln, skulle de dock vara utrustade med Fist, PW och pistol skulle det vara en annan sak. Man bestämmer inte vilka vapen man använder om man inte har två olika specialvapen, har man specialvapen kan man endast välja mellan specialvapen.
Alexander Merinen

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Tänkte på följande:
40,000 Rulebook (p42) skrev:Of course, if a model is using a two-handed close combat
weapon (such as a rifle's butt or a two-handed battle
axe), it may not use it together with another weapon.
Indikerar lite för mig i alla fall att man väljer vad man vill slåss med. I Eldrads fall så väljer han alltså mellan en 2h stav eller ett 1h special weapon i kombination med en pistol. Regeln längst ner på sidan 42 om Two different special weapons står under avdelningen Fighting with two single-handed weapons, och berör således bara de modeller som har två olika 1h special weapons (vilka är ganska ovanliga), inte de som har ett 2h och ett/flera 1h vapen. Hela avsnittet om Fighting with two single-handed weapons handlar bara om vad som händer när en modell väljer att använda olika kombinationer av två 1h närstridsvapen, inte att de måste välja en viss kombination. En Haemonculus med sin Splinter pistol, sitt ccw och Animus Vitae måste exempelvis inte använda Vitaen bara för att den är ett special weapon (även om det tycks listigast..), om inte jag har missat nånting bland reglerna. Om det hade funnits någon modell med pistol, ccw och fist hade jag inte ansett att den varit tvungen att använda fisten.

För övrigt anser jag alltså exempelvis att Chaos Marines kan välja att slåss med sina boltguns i närstrid, eller att en modell med fist kan välja att slåss bara med sin pistol på sitt initiativ istället för att använda fisten. Kan ha fel dock..
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Johannesson skrev:...om inte jag har missat nånting bland reglerna. Om det hade funnits någon modell med pistol, ccw och fist hade jag inte ansett att den varit tvungen att använda fisten.

För övrigt anser jag alltså exempelvis att Chaos Marines kan välja att slåss med sina boltguns i närstrid, eller att en modell med fist kan välja att slåss bara med sin pistol på sitt initiativ istället för att använda fisten. Kan ha fel dock..
Om du inte har två special närstridsvapen så får du gott ta och använda det du har. Det står faktiskt i reglerna i 5th ed. Har du däremot ett Power Weapon och en Fist så kan du välja vilket du använder.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar