Fortune från reserv?

Regelfrågor och förslag på husregler
Gonka Koff

Re: Fortune från reserv?

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tycker Watchmans tolkning är den bästa. Dock är det överjävligt svårt att komma ihåg att trolla mitt i reservhanteringen.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Toastern

Inlägg av Toastern »

Hmm, Fortune används "at the start of the Eldar turn" och reserve rolls görs "at the start of each of his movement phases [...]" vilket borde betyda 1. Trolla; 2. Slå för alla enheter i reserv; 3. Flytta in i valfri ordning; alltså som Nefrums skrev förutom att man slår för alla enheter innan man flyttar in någon.

Men det viktiga här är väl ändå att man inte får trolla om man inte är på bordet om det inte finns någon specialregel som säger annorlunda.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Fast det finns bara tre faser och den första är movement fasen alltså triggar dom samtidigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Beginning of turn är innan start of movement phase. Har du väl påbörjat din movement phase så är din tur redan igång och då kan du inte längre trolla.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det första som finns i turen är ju movementphase så ditt ressonemang håller inte riktigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Toastern

Inlägg av Toastern »

Sant, tyckte att jag hade läst någonstans att "beginning of turn"-trollerier alltid skre allra först, men inte hittar jag det i någon FAQ så det måste ha varit tolkningar det också. Men jag tycker inte att det är en helt orimlig tolkning att "beginning of the turn" sker innan "beginning of the movement phase", trots att en turn såklart börjar med en movement phase... Snurrigt.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Din tur börjar.
Du inleder movement-fasen.
Du inleder shooting-fasen.
Du inleder assault-fasen.
Din tur slutar.

"At the start of the turn" är det första du gör, reserves slår du för precis innan du flyttar dina enheter på bordet.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar