Personliga cover saves i enheter

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
fjugin

Re: Personliga cover saves i enheter

Inlägg av fjugin »

Papa D skrev:Sitter på jobbet, är tyvärr bara en hobby spelare så jag har bara Tyranid codexet med mig till jobbet och inte regelboken, men jag kan utan att referera till någon sida med största sannolikhet säga att man inte får utföra någonform av voluntary action efter turbo boost, dvs du får inge joina en annan enhet. Därför måste en IC alltid stanna 2" ifrån en turboboostad enhet eller en turboboostad ic 2" ifrån en annan enhet.

Får kolla upp detta om nån timme när jag e hemma, men nästan 100% säker på att man under inga omständigheter får joina en annan enhet efter turbo boosting.
Att joina någon är inte en voluntary action, det händer per automatik om en IC kommer inom 2" från enhet.
Även om man inte får det kan huvudfrågan i tråden ändå komma upp iom folk med stelth, ork bikes etc.
Katarsis skrev:
HeadWar skrev:Som jag förstår det så kollar man först om en majoritet av enheten är i cover, oavsett sort. Sedan kollar man vilken sorts cover. Är det flera olika sorter så väljer man den sort som är bäst.
Här vet jag att åsikterna går isär och jag håller inte med dig. Man kan ha olika typer utav coversave om några modeller i enheten t.ex. har en specialregel. T.ex. Telion med Scouts utan Cammo Cloaks eller en Scarab Swarm med en Tomb Spyder.
Jag skulle säga:
Man kan inte ha olika typer av cover, men speciella modeller kan ha olika cover saves, DVS det är skillnad på in cover och cover save. Alla modeller i en enhet räknas som i/bakom samma (bästa möjliga) typ av cover (om majoriteten står i cover), men alla behöver inte ha samma cover save.
t.ex. tomb spyder + 3 scarabs. 2 av modellerna står bakom buske (5+) och en bakom mur (4+). Majoriteten av enheten står i cover, och då räknar man den bättre typen av cover, DVS 4+. Lägger man sedan en träff på en scarab så får den använda stelth och har 3+ cover save, lägger man en träff på spindeln får den bara 4+ save.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. Det är en skillnad på att vara i cover och att ha cover save. Saker som bättrar på cover save/ger en i det öppna påverkar inte om resten av enheten är i cover eller vilken save dom får.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Hmm... låter väl vettigt antar jag
Alexander Merinen

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

HeadWar skrev:
Patrizzo skrev:Är inte grundregeln att för att en enhet ska få tillgodoräkna sig cover så måste hälften stå i skydd? Om t.ex. 2 modeller av 5 står i skydd från väggen, men 3 av 5 står i skydd av buskarna, så borde de ju bara få 5+ som helhet. Eftersom hälften av modellerna inte har 4+ borde de inte kunna använda "If a unit can benefit from different types of cover" från början. Jag kanske pratar i nattmössan, eller också är detta helt självklart, men upplys mig gärna.
Som jag förstår det så kollar man först om en majoritet av enheten är i cover, oavsett sort. Sedan kollar man vilken sorts cover. Är det flera olika sorter så väljer man den sort som är bäst.
Regeln på sid 24 behandlar situationen att en enhet har två olika typer av cover samtidigt, inte att några modeller i enheten har en typ av cover och några en annan typ. Den meningen ligger under rubriken "Models with more then one save", dvs att samma modell(er) har olika typer av save. Inte att olika modeller i samma enhet har varsin savetyp.

När det gäller att boosta och joina en annan enhet så fungerar det ju enbart om den andra enheten också har Turbo-boosters-regeln. Eftersom den har en asterisk på sig så förlorar man regeln (och därmed savet) direkt om man joinar en enhet utan den.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Mortarion skrev:Regeln på sid 24 behandlar situationen att en enhet har två olika typer av cover samtidigt, inte att några modeller i enheten har en typ av cover och några en annan typ. Den meningen ligger under rubriken "Models with more then one save", dvs att samma modell(er) har olika typer av save. Inte att olika modeller i samma enhet har varsin savetyp.

Så vad menar du att en enhet med 4 modeller bakom buske, 5 modeller bakom mur och 3 modeller i det öppna har för coversave? Ingan cover-save alls?
Mortarion skrev:När det gäller att boosta och joina en annan enhet så fungerar det ju enbart om den andra enheten också har Turbo-boosters-regeln. Eftersom den har en asterisk på sig så förlorar man regeln (och därmed savet) direkt om man joinar en enhet utan den.
Absolut, men det finns ju fortfarande massor med tillfällen då man kan ha modeller med olika cover saves utan att ha modeller i olika typer av cover.
Som när en bike joinar en enhet bikes som inte turbo boostar, när en ork-bike (alltid 4+ coversave) joinar vilken enhet som helst eller när man har en enhet med tomb spyders och scarab swarms.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

observera att stealth regeln inte gör om ett 4+ coversave till ett 3+ coversave.. det är fortfarande ett 4+ save som man slår med 1D6+1...

dvs bara de modeller i enheten som har stealth får bättre save..

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

fjugin skrev:
Mortarion skrev:Regeln på sid 24 behandlar situationen att en enhet har två olika typer av cover samtidigt, inte att några modeller i enheten har en typ av cover och några en annan typ. Den meningen ligger under rubriken "Models with more then one save", dvs att samma modell(er) har olika typer av save. Inte att olika modeller i samma enhet har varsin savetyp.

Så vad menar du att en enhet med 4 modeller bakom buske, 5 modeller bakom mur och 3 modeller i det öppna har för coversave? Ingan cover-save alls?
Såvitt jag kan se täcker inte reglerna den situationen. Eftersom en majoritet av enheten är i cover så har den cover save. Men vilket save? Tja... Det som går mest i linje med hur reglerna generellt är utformade för cover så skulle jag säga att den får mur-savet, eftersom det är det cover som flest har.

Men om man har en enhet med 30 ork boyz, varav 14 står i oklippt gräs (som man bestämt ger 6+ cover) och en står bakom en stenhård adamantiumbunker (3+ cover) så får inte hela enheten 3+.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag anser att det är precis den situationen som reglerna på sidan 24 täcker. Antingen är hela enheten i cover eller så är den det inte, baserat på hur många modeller i enheten som är i cover. På sidan 24 talas det om hela enheter för cover save, inte enskilda modeller, även om rubriken och resten av stycket handlar om modeller.

Poet

Inlägg av Poet »

Man kör ju inte med flera olika save, utan antingen har man 4+ eller inget alls.. de kräver att 50%+ av enheten står i/bakom cover. Och tomb spyders e ju monstrous creatures?.. dem kan inte claima cover för att enheten den joinat står i cover, utan behöver själva va täckta till 50%+... Eller är jag fullgubbe nu? Så har iaf reglnerna för de turneringar jag spelat varit.. utom BSK, då var fick MC's 5+ cover om dem stod bakom/i skog, oavsett om 50% syntes eller ej.

Och om det nu är så att man kommer köra med flera olika cover-save regeln på Gothcon, skippa all terräng som inte är fullt (4+) cover?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Poet skrev:Man kör ju inte med flera olika save, utan antingen har man 4+ eller inget alls.. de kräver att 50%+ av enheten står i/bakom cover. Och tomb spyders e ju monstrous creatures?.. dem kan inte claima cover för att enheten den joinat står i cover, utan behöver själva va täckta till 50%+... Eller är jag fullgubbe nu? Så har iaf reglnerna för de turneringar jag spelat varit.. utom BSK, då var fick MC's 5+ cover om dem stod bakom/i skog, oavsett om 50% syntes eller ej.

Och om det nu är så att man kommer köra med flera olika cover-save regeln på Gothcon, skippa all terräng som inte är fullt (4+) cover?
Att de fick 5+ cover från skog är inte en förändring av monstrous creature regeln, utan en förändring av skogs-regeln. Förövrigt en bra sådan om man inte vill ha skogsterräng som är omöjlig att flytta gubbar igenom. Hur man i regler på ett ställe kan säga att skog representeras av ett fåtal träd, men egentligen är ett tätt lövverk och tjock vegetation och i en annat stycke skriva att ser man igenom skogen så gör man det och kan skjuta obehindrat, är för mig ett mysterium.

Skriv svar