Skarbrand och rage embodied

Regelfrågor och förslag på husregler
Ancalagon

Re: Skarbrand och rage embodied

Inlägg av Ancalagon »

Jag förstår varför ni tolkar som ni gör, jag håller bara inte med.

Det står ingenstans att man kollar det när det är dags att slå, som t.ex för Hatred, Rampage etc. På de avgör man sin eventuella bonus när det är dags att faktiskt slåss.

Även att man nu skulle kolla om man får +1 A för charge bonus när det är dags att slå påverkar inte det det faktum att det är en modell som chargat när han haft Rage och i hela den turnen han gjort det får han +2A istället.

Även om just den här situationen faktiskt händer väldigt sällan (Skarbrand är väl inte direkt vanlig på turnering, inte heller CSM), så kanske vi bör diskutera i svfaq hur man ska göra med denna och liknande "bubblor" etc :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

För mig så spelar det verkligen ingen roll om modellen hade Rage när denne chargade, eller att den hade Rage förra rundan, eller att den hade Rage förra matchen; har modellen inte regeln när denne vill använda den så har den inte det.

Som jag ser det så är regeln uppbyggd enligt följande:
OM (kriterium) SÅ (bouns)

Kriteriet i detta fallet är att ha chargeat i rundan man vill använda bonusen. Kriteriet att ha chargeat beskriver således inte när (i tid) man skall applicera bonusen, utan när (vad som behövs för att få bonusen).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag håller med dig, men jag anser att:

Kriteriet för att få +1A är att du ska ha gjort en Charge.
Kriteriet för att få +2A är att du ska ha gjort en Charge med Rage.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Detsamma gäller t.ex Furious Charge bubbla. Tappar man +1 S om man flyttar ut ur bubblan som gav en FC till att börja med? I så fall måste detsamma gäller för alla regler som har liknande wording.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ancalagon skrev:Kriteriet för att få +2A är att du ska ha gjort en Charge med Rage.
Och jag menar att du inte ens får försöka att uppnå kriteriet om du inte har Regeln när du vill använda den.
Ancalagon skrev:Detsamma gäller t.ex Furious Charge bubbla. Tappar man +1 S om man flyttar ut ur bubblan som gav en FC till att börja med?
Absolut. Eller om t.ex. bubblan dör innan du hinner slå.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Katarsis skrev:
Ancalagon skrev:Kriteriet för att få +2A är att du ska ha gjort en Charge med Rage.
Och jag menar att du inte ens får försöka att uppnå kriteriet om du inte har Regeln när du vill använda den.
Ancalagon skrev:Detsamma gäller t.ex Furious Charge bubbla. Tappar man +1 S om man flyttar ut ur bubblan som gav en FC till att börja med?
Absolut. Eller om t.ex. bubblan dör innan du hinner slå.
och jag menar att du använder regeln redan i charge, dvs gör skillnad på "charge med rage" eller "charge" eller "Charge med furious charge" etc eftersom de gäller i hela den turnen du är i, typ "har du gjort en charge med rage så räknas det som du har rage rundan ut".

Egentligen spelar det mig ingen större roll. Om konsensus och hur det aktivt spelas är som ni säger så är det ju bara att köra på :) Om det behövs tas upp för diskussion gällande andra saker så lär det ju komma upp igen förr eller senare.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ok, så vi bannar Skarbrand och sedan är vi klara! ;)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Så om enheten chargar. Sedan chargar skarbrand något annat, den striden går först och skarbrand dör. Får enheten då fortfarande Rage för att den var inom 12" när den chargade? Låter fett orimligt :p
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Ja det blir ju helt orimligt, så jag tycker absolut vi kör på ban ;)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Khorne herald som ger hatred till enheten, dör på initiativ 5. Då när hundarna slår på initiativ 4, får de såklart inte hatred då den abilityn är borta. Eller? Något annat är väl fel?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar