hur behandlar man Finecast?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Xeed

Re: hur behandlar man Finecast?

Inlägg av Xeed »

Jag är ingen fan av FC. Det är helt enkelt inte roligt med stavar och pipor som pekar hit och dit. Jag tycker inte heller att själva idén att man skall köpa en produkt som behöver korrigeringar direkt när man tar den ur sin förpackning. Speciellt inte när de kostar som de gör.

Jag tycker dock att det största problemet med GW är deras envägs kommunikation. Jag tror att ett företag som inte tar in info från sina fans är ute på hal is. Detta står ju klart och tydligt att läsa i deras årsrapport. Man tycker helt enkelt inte att det finns något värde i att göra kundundersökningar.
Det är trist.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Ända sedan jag läste din post Xeed har jag funderat på om jag skulle vänta och se om tråden skulle styras tillbaka till ursprungsämnet, dvs finecast. :)
Ju mer jag tänkt desto närmare har jag kommit till en slutsats som kanske inte är så populär, men here goes.. (Varning: jag skriver ibland utan att tänka på läsarens känslor. Nedanstående innehåller generaliserade förolämpningar. Läs inte vidare om du inte tål detta!)

Jag förstår och kan rent av sympatisera med att GW stänger ner kommentarsfält/facebook-sidor och allt vad de gjort. Här är min motivering: Vi nördar är en grupp med starka åsikter, förvisso ibland olika, men vi har det gemensamt att vi ofta och mer eller mindre välformulerat sprider våra åsikter.
Oavsett vad GW gör eller inte gör, skriver eller inte skriver, släpper eller stryker ur codexar, så är det alltid någon av oss där och har en åsikt.

är du med mig så långt? ok.

Jag vet inte om det kan beskrivas bättre, men jag har upplevt två "världar" inom GW-hobbyn. Den första är den jag upplever här, på föreningen och på de fåtal turneringar jag bemödar mig att åka till. Denna världen är relativt "vuxen" i det att när vi umgås kan vi utbyta idéer, tankar och funderingar på ett "vuxet sätt" (nåväl.. hyffsat i alla fall) och sedan gå på varsitt håll.

Den andra "världen" är den jag upplevde innan jag kom i kontakt med 40k-föreningar, det vill säga spelkvällarna på GW. Många av oss känner igen stanken av fjortonåriga svettiga killar, den obönhörligt höga volymen på de "sanningar" om GW som alla tyckte någon annan måste få höra..

Om du känner igen denna andra värld, tänk dig då att dessa fjortonåringar har tillgång till internet. Tänk dig då den flodvåg av mail GW får med "så här borde ni göra för att rädda hobbyn" eller "ni är dumma som dödat mitt codex" (etc, etc..)
Det finns säkert bra idéer bland dessa mail, från vuxna intelligenta människor, men hur ska kan kunna sovra? Tänk dig själv att du går fram till 2 personer på stan och frågar om deras åsikt om något och innan de hinner svara står 200 personer och skriker sina åsikter i örat på dig..

Med detta sagt.. Jag förstår att GW drar i handbromsen och säger "tack, men nej tack"..

Detta är dock inte en sanning eller fakta utan bara min fundering över en ofta skriven kritik.. Hissa eller dissa som du vill..

/Fridens liljor
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Fast det blir väl inte mindre nerdrage för att man väljer att inte kommunicera med sina kunder? Snarare tvärtom tror jag. Siffrorna talar sitt tydliga språk; GW blöder och har gjort ett antal år. Allt fler gamers väljer spel som är billigare och/eller har bättre regler. Kan lätt räkna upp 20 gamla rävar som lagt ner 40K och valt andra spel de senaste åren. Det har såklart kommit nya spelare under tiden, men hade GW haft lite fingertoppskänsla hade man lyckats behålla de "gamla" spelarna också.

För mig handlar det främst om pengar. GW är för dyra helt enkelt. Och Failcast är ett exempel på överprissatt produkt med sådär bra kvalitet. Och GW's strutstaktik kring detta faktum lockar inte fler spelare.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Xeed

Inlägg av Xeed »

@L3GO
Jag förstår hur du tänker.
Jag vill också poängtera att jag tycker GW gör väldigt mycket bra. Deras "return policy" har ju varit helt grym med ersättning av modeller etc.

För mig handlar det nog mer om attityden. När jag läser material från GW som typ anställningsannonser och även pratar med deras personal så får jag lite sekt känsla. De verkar ha inställningen att allt de gör är 100% bra, vilket inget företag lyckas med.

Sen är det väl så att många av oss verkligen tycker om 40k och blir oroliga och tycker det är tråkigt när de gör stora förändringar som vi inte förstår.
Det jag menar med kommunikationen är att jag tror att det skulle vara bra om GW informerade mer. Eller iaf försökte utveckla nån form av standard som vi kan förstå oss på. Måste säga att de nya codexarna verkar vara ett steg i den riktningen.

Jag inser dock att GW är ett vinstdrivande bolag och som det har ansvar att generera så mycket vinst som möjligt till sina investerare. Så om det system de har nu genererar mest pengar så har de ju valt rätt väg.

Sorry för att det gled offtopic.

Xeed

Inlägg av Xeed »

Kom på en sak till :D
Det L3GO skrev ang nördars åsikter. Jag tänker att det måste ju vara extremt positivt för ett företag. Vi beta testar ju massor helt gratis om de bara ber oss. Se på datorspelsindustrin tex. Där utnyttjas ju nördarna för stora delar av testningen av nya produkter och det verkar ju gå fin fint.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Xeed skrev:@L3GO
Jag förstår hur du tänker.
Jag vill också poängtera att jag tycker GW gör väldigt mycket bra. Deras "return policy" har ju varit helt grym med ersättning av modeller etc.

För mig handlar det nog mer om attityden. När jag läser material från GW som typ anställningsannonser och även pratar med deras personal så får jag lite sekt känsla. De verkar ha inställningen att allt de gör är 100% bra, vilket inget företag lyckas med.

Sen är det väl så att många av oss verkligen tycker om 40k och blir oroliga och tycker det är tråkigt när de gör stora förändringar som vi inte förstår.
Det jag menar med kommunikationen är att jag tror att det skulle vara bra om GW informerade mer. Eller iaf försökte utveckla nån form av standard som vi kan förstå oss på. Måste säga att de nya codexarna verkar vara ett steg i den riktningen.

Jag inser dock att GW är ett vinstdrivande bolag och som det har ansvar att generera så mycket vinst som möjligt till sina investerare. Så om det system de har nu genererar mest pengar så har de ju valt rätt väg.

Sorry för att det gled offtopic.

Kom på en sak till :D
Det L3GO skrev ang nördars åsikter. Jag tänker att det måste ju vara extremt positivt för ett företag. Vi beta testar ju massor helt gratis om de bara ber oss. Se på datorspelsindustrin tex. Där utnyttjas ju nördarna för stora delar av testningen av nya produkter och det verkar ju gå fin fint.

Ingen fara. Jag är gammal nog att veta att trådar otvivelaktigt byter fokus här på sv40k. Oavsett ämne. Klippte ihop dina poster av bekvämlighetsskäl. :)

Jag kan förstå din frustration (om det nu är vad vi ska kalla den). Min interaktion med GW är dock så pass begränsad att de anställdas snarast sekteristiska inställning inte stör mig. Om det är något påtvingat "från ovan" finns det företag med betydligt ondskefullare "från-ovan-direktiv".

Du får gärna utveckla vad du menar med att de borde informera mer. Jag kanske är sliten efter en segdragen förkylning, men jag hänger inte riktigt med..

@Ismeno: alla har vi skäl för att sluta eller fortsätta med våra hobbies. För vissa kan det rentav vara så att 40k varit deras "inkörsport" till tyngre spel? Vissa tävlingsinriktade gamers kanske börjar med 40k och sedan upptäcker att andra spel är mer lämpade för tävlingar?

"It's the circle of life..."

Jag är rätt fluffmongo, och jag har varit och nosat på andra spel. Malifaux intresserar mig inte eftersom det är för få och fula figurer, Warmahordes är visserligen kanske ett "bättre" spel men enligt mig har de tappat bollen när det gäller fluff. Så jag biter i det sura äpplet och betalar kanske dyra pengar då.. Men det ger mig tillgång till det spelet som ger mig mest när det gäller fluff och estetik.

Att GW "blöder" är en "sanning" jag är rätt trött på. Jag vet att Stelek predikade detta innan han släppte sargen och bytte spel istället. Om de nu blött så mycket som predikas, borde inte aktieägarna dragit i någon form av handbroms och det skett en förändring? Utöver det vi märkt att CEO'n avgått och att GW fått frispelad när det gäller tempot på codexsläpp?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Xeed

Inlägg av Xeed »

Jag kan förstå din frustration (om det nu är vad vi ska kalla den). Min interaktion med GW är dock så pass begränsad att de anställdas snarast sekteristiska inställning inte stör mig. Om det är något påtvingat "från ovan" finns det företag med betydligt ondskefullare "från-ovan-direktiv".
Du får gärna utveckla vad du menar med att de borde informera mer. Jag kanske är sliten efter en segdragen förkylning, men jag hänger inte riktigt med..
Jag det är klart att det finns företag som är både bättre och sämre. Känns inte riktigt som att det spelar någon roll.
Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara så att du förstår hur jag menar. Som det är nu är min uppfattningen att GW kör sitt race utan att lyssna på sina "fans" och jag tror att det är dåligt. Jag tror att om man som "fan" känner att man tas på allvar så gynnar det affärerna. Jag menar såklart inte att dom skall lyssna på var enda en av oss. Men det finns ju, som jag sa innan, många företag inom datorspelsbranschen som låter fans beta testa etc.
Som jag förstår det har ju GW tidigare varit mer "ute på fältet" också och nu skurit ner eller tagit bort det.

Jag vill återigen poängtera att jag vet att det är ett vinstdrivande företag som har som mål att tjäna pengar etc etc
Jag är rätt fluffmongo, och jag har varit och nosat på andra spel. Malifaux intresserar mig inte eftersom det är för få och fula figurer, Warmahordes är visserligen kanske ett "bättre" spel men enligt mig har de tappat bollen när det gäller fluff. Så jag biter i det sura äpplet och betalar kanske dyra pengar då.. Men det ger mig tillgång till det spelet som ger mig mest när det gäller fluff och estetik.
Som jag skrev innan så tycker jag också att GW gör bäst figurer och lore. Så där håller vi nog med varandra.
Att GW "blöder" är en "sanning" jag är rätt trött på. Jag vet att Stelek predikade detta innan han släppte sargen och bytte spel istället. Om de nu blött så mycket som predikas, borde inte aktieägarna dragit i någon form av handbroms och det skett en förändring? Utöver det vi märkt att CEO'n avgått och att GW fått frispelad när det gäller tempot på codexsläpp?
Kika på deras årsrapporter så ser du vad jag menar.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Intressant dialog och uppfriskande med intelligent dialog till skillnad från gängse standard i mer publika forum (som FB ;). Med risk för att avvika från ämnet - eller återvända om man så vill: nån som vet hur man böjer tillbaka finecast? Ser skumt ut med snedpekande eldkastare. Minst sagt.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Nurgle skrev:Intressant dialog och uppfriskande med intelligent dialog till skillnad från gängse standard i mer publika forum (som FB ;). Med risk för att avvika från ämnet - eller återvända om man så vill: nån som vet hur man böjer tillbaka finecast? Ser skumt ut med snedpekande eldkastare. Minst sagt.
Skölj under varmt vatten tills det blir mjukt, böj som du vill ha det, och ha det så under tiden du spolar med iskallt vatten. Då fixeras resinet i den nya formen.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Ancalagon skrev:
Skölj under varmt vatten tills det blir mjukt, böj som du vill ha det, och ha det så under tiden du spolar med iskallt vatten. Då fixeras resinet i den nya formen.
Toppen - tack för tipset! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] har pausat ett tag men fått tillbaka suget nu så ska testa det.

Skriv svar