Enhet kan inte komma in från reserv = död?
Re: Enhet kan inte komma in från reserv = död?
så man hamnar inte bara tillbaka i reserven?
Ja' än't bittä'!
De måste gå in. De "får" inte eller "kan". De måste. Alltså måste man åsidosätta Basicregeln som säger att du inte får gå inom 1".
Det som känns mest intuitivt är att följa den paragrafen längre ner i Reservesregeln, dvs om modeller som inte kan komma in med hela sin modell på bordet.
"If a models maximum move is insufficient to fit the entire model onto the board"
I just det här fallet räcker inte maximum move för att modellen ska komma på bordet, eftersom det finns modeller i vägen som förhindrar att du använder ditt fulla move. Ditt fulla move just nu är alltså 0". Men du måste ställa in dig på bordskanten.
Vidare står det också:
"if a unit has a special rule forcing it to move in a specific way or that could stop it from moving, the rule is ignored in the phase when it arrives from reserve"
Jag skulle säga att det finns en regel för enheten som förhindrar dem från att gå, så den regeln ignoreras i den fasen de kommer in från reserves.
Jag tycker det är väldigt tydligt RAI att modellerna inte dör. Däremot är de båda paragraferna som vanligt slarvigt skrivna och inte täcker upp alla möjliga scenarion
Däremot var reglerna för just detta väldigt tydliga i 5th edition, men det faktum att de ändrats och tagits bort innebär för mig helt enkelt att reglerna för det har ändrats. Annars skulle de inte tagit bort dem. I alla andra fall jag kan komma på står det uttryckligen att de dör (flyers som inte kan åka minst 18", modeller som inte kan ställas ur en förstörd transport etc). Den regeln saknas här.
jag skulle helt enkelt säga att modellerna måste ställa in på bordskanten, men får varken skjuta, springa eller åka flat out.
Det som känns mest intuitivt är att följa den paragrafen längre ner i Reservesregeln, dvs om modeller som inte kan komma in med hela sin modell på bordet.
"If a models maximum move is insufficient to fit the entire model onto the board"
I just det här fallet räcker inte maximum move för att modellen ska komma på bordet, eftersom det finns modeller i vägen som förhindrar att du använder ditt fulla move. Ditt fulla move just nu är alltså 0". Men du måste ställa in dig på bordskanten.
Vidare står det också:
"if a unit has a special rule forcing it to move in a specific way or that could stop it from moving, the rule is ignored in the phase when it arrives from reserve"
Jag skulle säga att det finns en regel för enheten som förhindrar dem från att gå, så den regeln ignoreras i den fasen de kommer in från reserves.
Jag tycker det är väldigt tydligt RAI att modellerna inte dör. Däremot är de båda paragraferna som vanligt slarvigt skrivna och inte täcker upp alla möjliga scenarion
Däremot var reglerna för just detta väldigt tydliga i 5th edition, men det faktum att de ändrats och tagits bort innebär för mig helt enkelt att reglerna för det har ändrats. Annars skulle de inte tagit bort dem. I alla andra fall jag kan komma på står det uttryckligen att de dör (flyers som inte kan åka minst 18", modeller som inte kan ställas ur en förstörd transport etc). Den regeln saknas här.
jag skulle helt enkelt säga att modellerna måste ställa in på bordskanten, men får varken skjuta, springa eller åka flat out.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Men om hela bordskanten är full med gubbar då?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Chansen att det skulle hända är snudd på obefintlig, men låt oss säga att det faktiskt gör det så skulle jag säga att de flyttas undan så de står 1" bort.DHettNeck skrev:Men om hela bordskanten är full med gubbar då?
Undantaget för 1" regeln är enbart för den enheten som kommer från Reserves i just den rundan de kommer in. Inte för den enheten/enheterna som redan står på bordet. Jag skulle säga att de helt enkelt flyttas undan minimalt vad som krävs för att de ska stå minst 1" bort, på precis samma sätt som för andra saker som har med involuntary movement etc att göra.
-
Gonka Koff
Det blir konstigt tycker jag, speciellt för flyers om det inte finns någon plats för dom att landa. Hur gör man då? Det känns helt klart som att man är på fel spår om man måste hitta på ett gäng regler på grund av en ganska grumlig regel-omtolkning.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Hur långt modellen teoretiskt kan röra sig (max move) påverkas inte av om den kan utföra det eller ej. Så länge modellen är mindre än sitt fulla move så kommer inte den regeln i spel. Däremot kan modellens fulla move minskas av t.ex. diff-test. Att en tank skulle köra in i nåt impassable som står 2” från kanten innebär inte att den får köra upp på impassable, eller att det som är impassable flyttas längre in på plan.Ancalagon skrev:…"If a models maximum move is insufficient to fit the entire model onto the board"
I just det här fallet räcker inte maximum move för att modellen ska komma på bordet, eftersom det finns modeller i vägen som förhindrar att du använder ditt fulla move. Ditt fulla move just nu är alltså 0". Men du måste ställa in dig på bordskanten...
Den reglen handlar ju om när modellen har specialregler som kan få den att gå/åka för kort för att den ska kunna ta sig in på plan, t.ex. GK servitors som kan få för sig att inte göra nåt.Ancalagon skrev:…"if a unit has a special rule forcing it to move in a specific way or that could stop it from moving, the rule is ignored in the phase when it arrives from reserve"
Jag skulle säga att det finns en regel för enheten som förhindrar dem från att gå, så den regeln ignoreras i den fasen de kommer in från reserves...
Senast redigerad av 1 imp, redigerad totalt 11 gånger.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Har ett distinkt minne av en bild någon visade på warcon. Bilden visade en spelare på ETC från Polen som körde en noll deployment lista eller något liknande. Alla hans modeller skulle i vart fall in från hans egen table edge.
Problemet var att motspelaren hade fyllt hela hans kant med infiltrators så att hans modeller aldrig kunde gå på bordet, vilket gav motståndaren matchen då killen från Polen inte hade något på bordet i slutet av sunda 1.
Säger inte att det var rätt, men så rulades det där. Kanske någon i ETC laget som har koll på exakt hur det var?
Problemet var att motspelaren hade fyllt hela hans kant med infiltrators så att hans modeller aldrig kunde gå på bordet, vilket gav motståndaren matchen då killen från Polen inte hade något på bordet i slutet av sunda 1.
Säger inte att det var rätt, men så rulades det där. Kanske någon i ETC laget som har koll på exakt hur det var?
Mattias Lindeberg
Om jag minns rätt så var väl det en bild från 5th ed?MFL skrev:Har ett distinkt minne av en bild någon visade på warcon. Bilden visade en spelare på ETC från Polen som körde en noll deployment lista eller något liknande. Alla hans modeller skulle i vart fall in från hans egen table edge.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Re: Sv: Enhet kan inte komma in från reserv = död?
det var från 5th edition och då var det andra regler.MFL skrev:Har ett distinkt minne av en bild någon visade på warcon. Bilden visade en spelare på ETC från Polen som körde en noll deployment lista eller något liknande. Alla hans modeller skulle i vart fall in från hans egen table edge.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Nej, det spelar visst roll. Modellen kan inte ta sig in på bordet med hjälp av sitt fulla move. Haka inte upp dig på vad jag sa om teoreriskt 0" move.imp skrev:Hur långt modellen teoretiskt kan röra sig (max move) påverkas inte av om den kan utföra det eller ej. Så länge modellen är mindre än sitt fulla move så kommer inte den regeln i spel. Däremot kan modellens fulla move minskas av t.ex. diff-test. Att en tank skulle köra in i nåt impassable som står 2” från kanten innebär inte att den får köra upp på impassable, eller att det som är impassable flyttas längre in på plan.Ancalagon skrev:…"If a models maximum move is insufficient to fit the entire model onto the board"
I just det här fallet räcker inte maximum move för att modellen ska komma på bordet, eftersom det finns modeller i vägen som förhindrar att du använder ditt fulla move. Ditt fulla move just nu är alltså 0". Men du måste ställa in dig på bordskanten...
Den reglen handlar ju om när modellen har specialregler som kan få den att gå/åka för kort för att den ska kunna ta sig in på plan, t.ex. GK servitors som kan få för sig att inte göra nåt.Ancalagon skrev:…"if a unit has a special rule forcing it to move in a specific way or that could stop it from moving, the rule is ignored in the phase when it arrives from reserve"
Jag skulle säga att det finns en regel för enheten som förhindrar dem från att gå, så den regeln ignoreras i den fasen de kommer in från reserves...
Det andra är din tolkning av vad den regeln handlar om och vad jag själv tolkar att den berör
Det jag skrev är de enda regler som är snarlika. Det finns inga svart-på-vitt regler, vilket är anledningen till diskussionen
Gonka:
Flyers har egna regler för vad som händer om de inte kan flytta en viss längd eller inte kan deploya. Så de påverkas inte av denna regel eftersom de kan flytta över andra modeller. Exemplet i det här fallet gäller modeller som inte kan det.
För att summera:
Det finns ingen regel som säger att modellerna är förstörda och dör. Alltså har jag väldigt svårt att man ska rula det som det. Den regeln blev borttagen i och med 6th edition, och man kan inte tolka det på annat sätt än att det var meningen att den skulle tas bort.
Vad är annars ett rimligt alternativ förutom mitt förslag?
Jag tycker det är ganska enkelt:
Ställ in dina trupper som måste på bordskanten, peta bort andra modeller 1". I gengäld får du inte göra ett skit resten av den rundan. Inte skjuta, inte springa, inte åka flat-out, inte assaulta eftersom du kommer från Reserves.
Enda andra alternativet jag ser är att de går tillbaka i Ongoing Reserves, men det finns det absolut inga regler som skulle stödja.
Det finns heller inget regelstöd som säger att modellerna dör. Den regeln är borttagen.
Jag tycker att använda reglerna som finns för reserves för liknande situationer är betydligt mindre drastiskt än att hitta på något eget helt utan regelstöd.