Start of librarians movement phase...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av Röde »

Jag förstår inte varför ni snöar in på att jag menar att han skulle ha en egen movement fas. Det är väl inte konstigare än att man öppnar eld med en enhet och knäcker en bil så att folket trillar ur, för att med nästa enhet skjuta på de som trillade ur. Eller vänta det kan man ju inte för alla skjuter ju samtidigt... i shooting phase. (Nu var jag ironisk.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

@daskad Om man har en ic med personal icon eller satt sin personal icon på champen så uppstår den situationen.

Jocke Rapp
Site Admin

Start of librarians movement phase...

Inlägg av Jocke Rapp »

Klart att det är i början av fasen. Modeller har inga egna faser, precis som Tröger skriver.

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Röde: Jag tror att vi menar (jag gör det i alla fall) att 'beginning of movement phase' tar slut så fort man gör något som inte ska göras 'beginning of movement phase' som att t.ex flytta en modell. Så eftersom libben inte har en egen fas så tar hans 'beginning of movement phase' slut om man flyttar något, vilket omöjliggör gate etc.

Asplund: Tervigonen har helt annan wording.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Asplund skrev:Låter som väldigt snarlik formulering som på Tervigonens bajs-förmåga. Den gör man iaf när själva Tervigonen börjar spatsera.
Det tycker jag verkligen inte, det är snarare tvärtom. Hos tervigonen står att läsa "A tervigon can spawn termagants in the tyranid movement phase before it has moved - even if it is locked in close combat." det borde vara nog bevis för hur man bör skriva ifall man vill få folk att tro att man kan göra andra saker innan.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Nu är ju inte vårt kära 40k känt för sina glasklara regler, men jag vill ändå hävda att om det hade gällt innan libbyns movement så bör det ha stått i stil med "before the librarians movement" och utelämnat "phase". Detta då jag också anser att det bara finns en förflyttningsfas.
Ordvalet är ett resultat av att man inte vill att kreativa spelare skall tolka det som att man kan använda kraften i motståndarens fas.

Potentialen för att hitta på "kreativa" lösningar blir för stor om man får flytta resten av armén innan man kastar powern, så det kan inte vara tanken.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

eldrak

Inlägg av eldrak »

at the start of the movement phase
at the start of the librarians movement phase
at the start of the librarian players movement phase

Dessa betyder alltså samma? (och de har då valt att skriva det på det mest oklara sättet)
De powers som man använder i motståndarens faser har detta tydligt i sina regler så första skrivsättet är svårt att motivera till att det går att göra i bådas.

daskad

Inlägg av daskad »

Jag skulle säga ja.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Halvar skrev:
Asplund skrev:Låter som väldigt snarlik formulering som på Tervigonens bajs-förmåga. Den gör man iaf när själva Tervigonen börjar spatsera.
Det tycker jag verkligen inte, det är snarare tvärtom. Hos tervigonen står att läsa "A tervigon can spawn termagants in the tyranid movement phase before it has moved - even if it is locked in close combat." det borde vara nog bevis för hur man bör skriva ifall man vill få folk att tro att man kan göra andra saker innan.
Ah, ja, det var helt klart annan wording. My bad.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Men så svårt kan det väl inte vara? Oavsett hur man har formulerat vems phase det är så är det ju ändå i början av en phase. Det finns bara en movement phase per player turn, och "at the start of" vilken phase som helst tolkas i alla andra sammanhang som ett momentant ögonblick innan man drar igång med de ordinarie händelserna i phasen. Varför skulle det vara annorlunda här?

Men visst, jag flyttar gärna mina Scout Bikes innan jag Gatear tio Assault Terminators...

Skriv svar