chaos dreadnought

Regelfrågor och förslag på husregler
the godfather

Re: chaos dreadnought

Inlägg av the godfather »

tills det är swefaqat kommer folk göra som de vill.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Tycker alltid någon drar upp BA dreads och rage när CSM dread-end synfält ifrågasätts...har tyvärr inte den codexen dock så jag kan inte formulera ett argument kring det själv...

I slutändan är CSM dreaden en bortglömd relik från 4th ed, då walkers hade 180 graders vision som jag har förstått. Dock är det den enda editionen jag inte spelat så jag vet inte själv. GW borde ha skrivit in den i en FAQ, men det gjorde de inte...klassiskt!
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Excessus skrev:Alternativ två gör Dreadnaughten spelbar med avståndsvapen, dock är den fortfarande helt random och gör gärna lite slumpvis saker när du inte vill att den ska göra det...

Alternativ ett som verkar spelas här i Sverige gör den helt hopplös med någon form av räckvidd imho...
Må så vara, men reglerna är tydliga. En dread har 360 graders LoS eftersom det inte finns någon arc of sight i 5:th.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Excessus skrev:Alternativ två gör Dreadnaughten spelbar med avståndsvapen, dock är den fortfarande helt random och gör gärna lite slumpvis saker när du inte vill att den ska göra det...

Alternativ ett som verkar spelas här i Sverige gör den helt hopplös med någon form av räckvidd imho...
Må så vara, men reglerna är tydliga. En dread har 360 graders LoS eftersom det inte finns någon arc of sight i 5:th.
Just så!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

RobinF

Inlägg av RobinF »

Drar inte fordon line of sight direkt från vapen i 5th?

Står på Walkers att man kan vrida 45 grader med deras vapen, därför är väl det kraftfullt antytt att de inte har en 360 graders LoS, n'est-ce pas?

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

RobinF skrev:Drar inte fordon line of sight direkt från vapen i 5th?

Står på Walkers att man kan vrida 45 grader med deras vapen, därför är väl det kraftfullt antytt att de inte har en 360 graders LoS, n'est-ce pas?
Walkers har 360 LOS, INTE deras vapen ;)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

RobinF

Inlägg av RobinF »

Jimmy Johansson skrev:
RobinF skrev:Drar inte fordon line of sight direkt från vapen i 5th?

Walkers har 360 LOS, INTE deras vapen ;)
Vart står det?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Tycker att det är, iaf ganska, tydligt att Walkers ska betraktas som infanterimodeller i detta avseendet. Under Walker shooting står det ju att du ska vrida upp modellen mot målet och sedan utgå från den nya positionen när du kollar 45 graders arken.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Inlägg av Halvar »

walkers har faktiskt just den biten inskriven i sina regler (sid 72 i lilla). jag hittar dock ingenting som säger något om att någon modell överhuvudtaget skulle ha mindre än 360 graders arc of sight, förutom att man ska kolla från ögonen på modellen (vilket skulle medföra att modeller med långt insjunkna ögonhålor på sina hjälmar skulle ha mindre arc of sight än folk utan hjälmar. devilfish skulle ha extremt liten arc of sight, så infiltrering mot en mechad tauarmé skulle vara lättare.
Ja' än't bittä'!

RobinF

Inlägg av RobinF »

Det gör det, och förklaringen i regelboken är att walkers är mycket mer agila än ett vanligt fordon, inte att de har 360-graders LoS.

Det är väl närapå en 50-50 fråga, men att följa reglerna tycker jag leder främst till att man är begränsad till standard Vehicle-weapon LoS.

Mina punkter för att FF inte är katastrofilla i 5th:
- Får ej gå i movement.
- Måste pivota mot closest visible model, inte closest model.
- Hur drar fordon LoS? Från vapen.
- Har walkers en specialregel för LoS? Nej.
- Ergo, closest visible bör väl indikera det den kan se i början av shootingphasen, vilket styrs av 45 graders arcsen på vänster/högerarm eller hullet.

Skriv svar