Hur gör man snygga Ljuskällor?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Hur målar man snygga searchlights och headlights? Använder man samma teknik som kristaller?

Det ena representerar ju ljus som skickas ut från en strålkälla och det andra ljus som sugs upp/reflekteras. Det borde ju inte vara samma. Jag har inte hittat något vid en snabb genomsökning av internet, vilket får mig att tro att ingen någonsin har gjort och lagt ut detta förut :o .

Skämt åsido. Visa gärna med snygga exempel, ni som kan måla, eller läg in en schysst länk.

synthet

Re: Hur gör man snygga Ljuskällor?

Inlägg av synthet »

Skall ljuskällan vara tänd så tror jag att jag skulle försöka att få den att se ut just som om den var tänd, skarpt vitt med kanske gula eller ljusblå nyanser längst ut i kanterna. Skall ljuskällan vara släckt skulle jag göra nån form av gem- variant på målningen.
Men din fråga fick mig att fundera lite, jag måste nästan måla upp något där det finns en liknande ljuskälla för att se hur jag löser det:)

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Tänd hade jag tänkt.

Släckt håller jag med dig om att man kan måla som en gem.

Jag har sett någon som gjort motorcykelljus i grått och vitt vilket var snyggt, men jag kommer inte ihåg var.

Du får gärna måla upp en och visa upp. :wub:

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Ska man göra saker som ser ut som att de lyser på riktigt så läs in dig på OSL, object source lighting. Curse of Beers gör stört snygga saker: http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=40191

Annars är det bara att googla termen, finns flera tutorials. Shawn R. L på coolminiornot.com gör också snygga ljusgrejer.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jocke Rapp skrev:Ska man göra saker som ser ut som att de lyser på riktigt så läs in dig på OSL, object source lighting. Curse of Beers gör stört snygga saker: http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=40191
Tack fär länken! Fyrackarns vad fina grejjer, intressant att i samtliga av hans modeller/dioramor så är det månskenet som är det starkaste ljuset. Undrar om han gör commisions... skulle vilja ha en 40k armé i sånnadära stil...
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar