Templars - nu med extra meningslöshet!

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Valrosskorv

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av Valrosskorv »

Zurken skrev:
Valrosskorv skrev: Och varför skulle det inte vara OK när man också får nackdelarna som Codexet har?
För att man inte får några nackdelar? Du får ju 3++ Storm Shields och två skotts Cyclones precis som de nyare codexarna och många av de sakerna som gör dem bra är bara bra för att de är skrivna i 4th (som t.ex. smoke). Visst det finns val som är rätt kassa jämt emot nyare codexar, men i en tävlingsinriktad lista bygger man ju runt de problemen. Jag gillar inte idén att utnyttja poängkostnader och regler som var skrivna i en annan edition, med annan effekt och under andra kostnader. Inom rimliga gränser är det väl ok och gör BT lite unika, men fordon är så lätta att standardisera tack vare IA att det känns dumt att inte utnyttja det.

Jag skulle inte vilja se en lista bestående av 3 Raiders med smoke som gör dem odödliga, det är typ det enda du tappar med IA och det är något du förtjänar att tappa.
Templars smoke launchers är uppdaterade till 5th ed. standard i GWs FAQ, så det spelar ingen roll varifrån man köper fordonen. Vad finns det kvar som är dödstråkigt? Jag kan hålla med om att Land Raiders med 4th ed. smoke i 5th var lite trist...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ok (var ett tag sen jag läste den faqen), snackar vi bara poäng kostnader och Vindicators förmåga att köpa PotMS så har jag svårt att se att det gör en så dramatiskt stor skillnad att det "tvingar" dig till razorback-spam. Med den logiken skulle väl alla marine listor var tvingade till det också? iaf vanliga marines.

Skillnaden blir: Smoke och Searchlight ingår, istället för att kosta 3, respektive 1p. Extra Armour blir 10p dyrare
Rhinos blir 15p billigare, Razorbacks blir 15-30p billigare (får också fler val)
Dreadnougts får fler val, Venerable blir 30p dyrare (men får WS och BS 5)
Landspeeder Typhoons blir 20p dyrare, andra varianter kostar nästan samma.
Vindicator blir 10p billigare
Predators blir upp till 40p billigare, Trippel Laser blir 10p dyrare (alla andra varianter blir billigare).
Land Raiders kostar nästan samma

Jag skulle säga att det gynnar BT-spelaren så länge man inte spammar Typhoons (som är uppenbart har fel kostnad). Kan väl erkänna att det kan vara lite tråkigt att inte kunna köpa PotMS till Vindicators längre, men det är ju knappast "game-breaking".

Jag tror du har överreagerat lite och att jag själv därför överreagerat i mina motargument, om man tar ett steg tillbaka och tittar på det så är det inte särskilt mycket vi snackar om.
Alexander Merinen

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Zurken skrev:Ok (var ett tag sen jag läste den faqen), snackar vi bara poäng kostnader och Vindicators förmåga att köpa PotMS så har jag svårt att se att det gör en så dramatiskt stor skillnad att det "tvingar" dig till razorback-spam. Med den logiken skulle väl alla marine listor var tvingade till det också? iaf vanliga marines.
Problemet är ju att de små skillnaderna ändå är tillräckliga för att döda Drop Pod-listor och Land Raider-spam. Drop Pods hade inte modern DPA innan, så det var mycket svårare att sätta allt i reserve för att komma undan, Land Raider-spam byggde på att man hade Land Raiders och Vindicators som kunde åka 12 och skjuta. Land Raider-spam är dessutom redan dyrt som bara den poängmässigt, så poänghöjningen på Typhoons drabbar sådana listor hårt.
Zurken skrev: Jag tror du har överreagerat lite och att jag själv därför överreagerat i mina motargument, om man tar ett steg tillbaka och tittar på det så är det inte särskilt mycket vi snackar om.
Jag kan nog hålla med om det... :P

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

templas absolut bästa build i kompat är walking wall, och den händer det inget med alls.

Gibber
Kontakt:

Inlägg av Gibber »

Jag kan förstå tanken med SWE-FAQ och IA-uppdaten från början. Men nu är nästan alla codexar uppdaterade till 5ed, det är väl bara BT och DA kvar?
Det känns därför lite förlegat att använda den. Ta bort klyddet o låt alla köpa grejer från sitt eget codex + GW-FAQ nu. Fler dokument = dåligt...
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Arioch

Inlägg av Arioch »

Har spelat mot en walking wall och det var INTE kul...
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Walking wall AKA Black Tide påverkas ju i allra högsta grad. Long-range anti-tank i såna listor får man ju traditionellt från Terminators, Typhoons och Trilas-predators. De två senare har blivit dyrare, och Templarblob-squads är inte billiga till att börja med.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Gibber skrev:Jag kan förstå tanken med SWE-FAQ och IA-uppdaten från början. Men nu är nästan alla codexar uppdaterade till 5ed, det är väl bara BT och DA kvar?
Det känns därför lite förlegat att använda den. Ta bort klyddet o låt alla köpa grejer från sitt eget codex + GW-FAQ nu. Fler dokument = dåligt...
Blir det inte ännu viktigare att ensa upp dem då? Känns ju jättefånigt om alla Marines utom två ska ha de nya poängkostnaderna. Och för de nya codexarna är det väl inga skillnader alls vad jag vet?

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Alla nya codexar har ju i princip olika rhinos allihop

SM har 12 10 platser och Searchlight på sina rhinos
Space wolves har 10 och searchlight på sina rhinos
BA har 10 platser inga searchlight men är fast
GK har 10 platser inga searchlight men har aegis och fortitude

Så alla nya codexar har olika rhinos trots att de har samma namn kostar olika gör de också (SM och SW kostar samma).

Så det är bara DA och BT som köper "standard" rhinos/razorbacks, fast dem har egna rhinos.

Tycker man kan skippa hela "standardiseringen", vad gör det att BT och DA får lite annordlunda poängsättningar

edit: hade fått för mig att SM rhinos hade 12 platser med de har de inte. Fy på mig... :P
Senast redigerad av 2 kombat, redigerad totalt 16 gång.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

SM och SW är identiska, att de andra är annorlunda beror på specialregler som är genomgående för hela armén
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar