När vi ändå diskuterar walkers

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Snot

När vi ändå diskuterar walkers

Inlägg av Snot »

Jag har länge undrat om man får charga baklänges med en walker, och om detta anses vara ok. Innan nån säger att det gör ju ingen skillnad längre iom att man alltid blir attackerad i front så slänger jag bara snabbt in exemplet med att assaulta säg en landraider med en dreadnought.

Skulle folk äta upp sin motståndare som gjorde så? Det framgår ju inte för fem öre hur man faktiskt flyttar walkers eller vanliga dudes.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Halvar

Re: När vi ändå diskuterar walkers

Inlägg av Halvar »

jag skulle sucka djupt. inte åt manövern utan åt att GW inte tänkt på sånt. det gör ganska stor skillnad eftersom fordonet man anfaller har stor chans att stå kvar och blocka rumpan på gängaren.
Ja' än't bittä'!

Malleus

Inlägg av Malleus »

Jag fattadedf*'n inte frågan först =), men så har jag heller aldrig attackerat ex. en landraider med en dreadnoughts rumpa...
Så måste nog hålla med Halvar och sucka djupt.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Självklart kan du chargea i vilken riktning du vill, du behöver inte ha LoS till det du ska chargea. (dessutom får du vrida på dig under ditt charge move, walkers rör ju sig precis som infantry)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Man är jättedouchebag om man gör det.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Det finns väl dock ingenting som säger att man får vrida sig (mer än nödvändigt) under assaultfasen?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge

Inlägg av egge »

Seregon skrev:Det finns väl dock ingenting som säger att man får vrida sig (mer än nödvändigt) under assaultfasen?
Man gör en förflyttning. Man får alltid vrida sig i en förflyttning. Jag skulle säga att man får charga åt vilket håll som helst. Både fordon och infanteri får flytta baklänges och framåt så jag ser inget som hindrar det. Jag ser det nog som att charga med stora monster med oval platta sidlänges. Helt ok.

Sedan kan jag också tycka det är konstigt men en dreadnought är så smidig att den får vrida sig i shooting phase så då borde den kunna göra samma sak i assault. Faktum är att den gör det då man alltid slår på den framifrån i närstrid - den är så snabb att även omringad kan ingen komma åt den svagare baken.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 8 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Zurken skrev:Självklart kan du chargea i vilken riktning du vill, du behöver inte ha LoS till det du ska chargea. (dessutom får du vrida på dig under ditt charge move, walkers rör ju sig precis som infantry)
Vaaaa? Nån sa till mig att man behöver ha LoS till de man ska assaulta. Kostade mig en berzerker-charge i en turnering...vann ändå men kunde gjort saken lite mer "definitiv"...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ok, detta var inte så självklart som jag trodde, låt mig förklara mig lite noggrannare.

1. Du behöver inte LoS för att chargea, vi tar upp regelboken och slår upp sida 33. Där står allt som gör att man inte får deklarera en charge. Det står ingenting där om att man måste ha LoS till målet man ska chargea, dock tror jag att det är en ändring mellan 4th och 5th vilket gör att folk tror fel.

2. Du får vrida på dig så mycket du vill under en förflyttning (tänk på att förflyttningen i Assault fasen följer samma regler som de du gör i movement fasen fast med några extra restriktioner), slå upp sida 11 "Turning and Facing". Där står följande "As you move the models in a unit, they can turn to face in any direction, without affecting the distance they are able to cover."
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Jag har douchebagat just den manövern nån gång (efter ok från motspelaren), regelmässigt är det ju faktiskt ok. Men numera bränner jag hellre av en smoke om röven kommer hamna illa. Eller håller fronten 90 grader mot chargen (d.v.s. lite krokigt, men rimligt). Känns både bättre och snyggare.

Är du riktigt homofobisk så kan ju en Rhino puttra efter Dreaden och hålla rumpan fri från ass-grabs.

Skriv svar