Var köper man foamcore?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Seregon

Var köper man foamcore?

Inlägg av Seregon »

Precis som rubriken hintar om undrar jag var man får tag på detta. Byggaffär á la Bauhaus/Beijer, måleri-konstaffär som Panduro Hobby och liknande eller något helt annat ställe?

Även intressant vore någon bra sida som beskriver lite hur man bäst arbetar med materialet, även om det i mitt fall mest behövs rätt grundläggande kunskap då det ska vara till ett framtida display board-bygge.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Var köper man foamcore?

Inlägg av HeadWar »

Matton har.

Finns antagligen i diverse affärer med kontorsmateriel eller konstnärsprylar.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Ett vanligt märke är Kapa, matton har vad de kallar cellpanå.

Alla du räknar upp bör ha det. Säkrare, men dyrare på konstnärsaffärerna.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Svanströms har det ganska billigt. (Om nu foamcore är samma sak som foamboard)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Katarsis skrev:Svanströms har det ganska billigt. (Om nu foamcore är samma sak som foamboard)
Jag har ingen aning. Det funkar säkert lika bra vilket som. :)

Edit: och tack för tipsen såklart.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag noterar att vit cellpannå är billigare än svart och att det är dyrare om den är självhäftande på en sida. Hur funkar det att spraya GW's primer och måla på plattorna av detta format: http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... _SIDA.html och om man inte köper den självhäftande, vilket lim är att rekomendera för att fästa den på en plastyta? Superlim?

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

Det beror på hur du vill fästa den, dvs papper mot plast eller foamcore mot plast, och jag kan redan nu säga att ingen av dom kommer vara speciellt bra...
Foamcore:n tål inte lösningsmedel, så superlim är inget alternativ, så det du har är plast mot papp, men då måste du i praktiken mätta pappen med superlim först, och sen sätta dit plasten.
Försök hellre att bygga alltihop i foamcore, och använd trälim (utan lösnkngsmedel, det finns lösningsmedel i de flesta trälim för utomhusbruk under vintern).

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

Just det, angående spray är det samma sak, inte spraya på foamcore:n, pappen kan du spraya på, men jag hade nog pensel-grundat alltihop.
Det du annars kan göra är att dra över hela med ett lager trälim, och sen spraya, men tror inte det blir snyggt + att det troligtvis warpar.
Det du får se upp med är just warpningen, om foamcoren blir för blöt kommer den warpa, och det kommer se ut som skit!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Räcker det inte med att täcka kanterna där foamcoren är synlig?

Henke

Inlägg av Henke »

HeadWar skrev:Räcker det inte med att täcka kanterna där foamcoren är synlig?
Jo, det räcker bra. Jag brukar ta kort till diverse CCG och klippa ut. Limpistol är att föredra.

Kan vara bra att dra av skyddet på den självhäftande ytan och trycka på något som sitter lite bättre.

Skriv svar