Komp och uppläggsförslag till BSK

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
egge

Re: Komp och uppläggsförslag till BSKl

Inlägg av egge »

Gonka Koff skrev:Jag fattar inte varför man ska multiplicera med 1,2?

Jag är heller inte speciellt förtjust i VP, tycker att det är ett ganska trist mission som man spelat sjukt många gånger. Om man absolut vill ha det med kanske man kan tänka sig att ha ett tak på samma poängsumma som secondary. Detta för att minska fördelen med enkelspåriga powerlistor.
När jag tittade på det så tror jag att kompen inte räcker med tabellen. Så jag kom på tanken att kombinera med att öka på den snällaste listans VP. Att ta VP är oftast svårare med en snäll lista än en som är hård.

Angående VP så tycker jag inte det gör någon skillnad om vi kör Primary upp till 8 poäng, secondary upp till 4 poäng och VP 12 poäng eller om vi kör ett VP system för att klara primary. Skillnaden är minimal, i mitt huvud. Du måste ta objektiv för att klara av att vinna stort i båda systemen. Spelar vi med VP så tror jag kompen funkar på det sätt folk har velat ha det. Spelar vi inte med VP på primary så blir det en klassisk att den med lägre komp inte kan få 20-0 och as-raped om de möter någon med hög komp.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Johannesson

Re: Komp och uppläggsförslag till BSK

Inlägg av Johannesson »

Lillen skrev:Förstår inte det med 1,2 och jag håller med Gonka om VP:n
1,2 är hämtat från tabellen ur kolumnen som motsvarar en skillnad i komp på 4.

Ur samma kolumn är sedan 7 hämtat i den rad som motsvarar modifierad skillnad i vp.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Nä, man måste inte alls ha med VP för att få aktiv komp att fungera.

Man skulle exempelvis kunna göra såhär:

*1 Man bestämmer hur många poäng som skall delas ut per match, exempelvis 20

*2 Man bestämmer hur stor effekt det tillåtna kompspannet skall kunna ge, exempelvis +/-5. Vill man ha just +/-5 per match hittar man sålunda på en klurig formel för att omvandla RT-kompen så att en spelare med minkomp får komp 0 och en med maxkomp får 10.

*3 Matcherns delmissions skall sedan ha en totalsumma på maxvinst + kompspannet (detta fall 30 poäng), exempelvis primary 15p, secondary 10 och tertiary 5

*4 När matchen är slut räknar man ut differensen mellan spelarnas objektivpoäng + deras komp. Har spelare A 25 objektivpoäng och 0 i komp och spelare B 5 objektivpoäng och 10 i komp blir då differensen (25+0) -(5+10) = 25-15 = 10

*5 Differensen används för att räkna ut respektive spelares slutliga poäng. Det görs enkelt genom att ge vinnaren halv maxvinst (10) + halv diff (5) = 15. Förloraren får 5 poäng. Är diffen större än 10 så sätts den till 10.

Detta system är väldigt enkelt att hantera, spelarna behöver egentligen bara rapportera in hur mycket objektivpoäng de fick, och justeringen görs snabt av sekretariatet.
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 28 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

fjugin skrev:
Nefrums skrev:jag hade tyckt det var tufft om man hade aktiv komp i de individuella matcherna, dvs man har 4 listor alla med en egen komp och ingen lagkomp. Det hade gett en dimension till till matchningen.
Det blir egentligen ingen skillnad i slutändan om man moddar de individuella matcherna eller om man moddar det totala slutresultatet.
Iaf om man har klassisk aktiv komp där man moddar resultatet med halva kompskillnaden (eller liknande).
Detta gäller dock bara om man kan få mer än maxpoäng och mindre än minimumpoäng efter den aktiva kompen i varje match respektive i lagmatchen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge

Inlägg av egge »

Gonka Koff skrev:Intressanta saker
Säkert skulle det funka bra. Dock är jag inte med på vad skillnaden blir om vi sätter samma poäng på VP :oops:

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

egge skrev:
Säkert skulle det funka bra. Dock är jag inte med på vad skillnaden blir om vi sätter samma poäng på VP :oops:
Öhh? Jag fattar inte... Skillnaden blir väl att man inte behöver ha VP som det viktigaste missionet i varenda match antar jag. Man behöver ju inte ens ha med VP överhuvudtaget.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge

Inlägg av egge »

Gonka Koff skrev:
egge skrev:
Öhh? Jag fattar inte... Skillnaden blir väl att man inte behöver ha VP som det viktigaste missionet i varenda match antar jag. Man behöver ju inte ens ha med VP överhuvudtaget.
Ah... det är ju helt förhandlingsbart. Man kan ju enkelt minska ned VP till de där 5 poängen som du föreslog genom att öka vikten av missions som man ändå sätter VP mängden på?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Ja!

Våga vägra VP!

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

OM man ska ha aktiv komp för att det ska bli jämnare matcher vore inte det rättvisaste att man tog svenska rankningen och delade med tio/tjugo för att få ett värde som sedan justerar matchresultatet. Då kommer alla ha en lika stor chans att vinna turneringen oavsett erfarenhet ;)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Tadaotoko skrev:OM man ska ha aktiv komp för att det ska bli jämnare matcher vore inte det rättvisaste att man tog svenska rankningen och delade med tio/tjugo för att få ett värde som sedan justerar matchresultatet. Då kommer alla ha en lika stor chans att vinna turneringen oavsett erfarenhet ;)
Vad skall då avgöra turneringen? Tur? Knappast eftersträvansvärt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar