Komp/Restriktioner på Touren?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Argos

Re: Komp/Restriktioner på Touren?

Inlägg av Argos »

Jag tycker det skall vara 1750 poäng. Alla skaffar sig en mallkomp mellan 25 och 75 och som görs om till en komp mellan 0 och 10. Dessutom bedöms alla listor subjektivt och får där en komp mellan 0 och 10. Mallkomp och brakomp läggs ihop så kompen blir mellan 0 och 20 och sen används aktiv komp som vanligt (halva kompskillnaden i bonus eller straff).

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Argos skrev:Jag tycker det skall vara 1750 poäng. Alla skaffar sig en mallkomp mellan 25 och 75 och som görs om till en komp mellan 0 och 10. Dessutom bedöms alla listor subjektivt och får där en komp mellan 0 och 10. Mallkomp och brakomp läggs ihop så kompen blir mellan 0 och 20 och sen används aktiv komp som vanligt (halva kompskillnaden i bonus eller straff).
Låter också som ett vettigt altenativ.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag har bedömt alldeles för mycket subjektiv komp för att aldrig mer vilja göra det igen. Dessutom tycker jag inte riktigt att subjektiv komp passar in på ett sånt här evenemang. Vem skulle bedöma det t.ex? Nja.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Den samlade visdomen på svenska40k kan få bedöma de ca 30 listor som finns.
Någon får bara lära mig att göra en poll-bot först.

Eftersom turneringen på något sätt är en summering av det gångna året tror jag ett hopkok vore bra.
subjektiv komp + mallkomp + okomp och med LBK-mall (noll) som back-up borde ge
summa 10 i subjektiv + 10 mallkomp + 0 okomp delat med tre. Typ...

Hawk

Inlägg av Hawk »

Eftersom turneringen på något sätt är en summering av det gångna året tror jag ett hopkok vore bra.
subjektiv komp + mallkomp + okomp och med LBK-mall (noll) som back-up borde ge
summa 10 i subjektiv + 10 mallkomp + 0 okomp delat med tre. Typ...
Det verkar kunna bli ett enkelt och lättöverskådligt system :)!

/H

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Argos skrev:Jag tycker det skall vara 1750 poäng. Alla skaffar sig en mallkomp mellan 25 och 75 och som görs om till en komp mellan 0 och 10. Dessutom bedöms alla listor subjektivt och får där en komp mellan 0 och 10. Mallkomp och brakomp läggs ihop så kompen blir mellan 0 och 20 och sen används aktiv komp som vanligt (halva kompskillnaden i bonus eller straff).
Nu snackar vi!

Dock tror jag inte på röstningar via forumet för subkomp, som Pelle föreslår.

Borde inte de flesta större/namnkunniga föreningarna kunna kasta in en representant som får subkompa? Då får vi en blandad kompott av bedömmare.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag menar att kompen borde vara värd ungefär två tredjedelar av ett snitt mellan vad kompen var värd på GothCon och LinCon och bestå av lika delar mall och subjektivt.
Och med samma bristfälliga logik borde poängsumman vara (1750+1750+2000)/3 som blir typ 1850

Och blandad kompott är självklart bättre än bot-röstning.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Vill inte fortsätta klaga men att ha aktiv komp på turneringen kommer bara medföra att alla bygger listor som ligger på den högsta gränsen av komp för att slippa justeringen av resultat. Detta kommer leda till högkopslistor på den nivå där inte alla codexar bedöms lika efter kompmallen. Detta kommer innebära att listorna kommer vara sjukt olika hårda och den som har valt den arme med mest kryphål på så hög komp kommer att ha ett enormt försprång i turneringen. Vet inte om folk tycker att det är så det ska vara men kör man med aktiv komp kan man göra det enkelt för sig och sätta en sjukt hög komptröskel då det kommer resultera i samma listor på turneringen.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Tadaotoko skrev:Vill inte fortsätta klaga men att ha aktiv komp på turneringen kommer bara medföra att alla bygger listor som ligger på den högsta gränsen av komp för att slippa justeringen av resultat. Detta kommer leda till högkopslistor på den nivå där inte alla codexar bedöms lika efter kompmallen. Detta kommer innebära att listorna kommer vara sjukt olika hårda och den som har valt den arme med mest kryphål på så hög komp kommer att ha ett enormt försprång i turneringen. Vet inte om folk tycker att det är så det ska vara men kör man med aktiv komp kan man göra det enkelt för sig och sätta en sjukt hög komptröskel då det kommer resultera i samma listor på turneringen.
Det är väl snarare så att folk kommer lägga sig mitt i spannet då det är på den nivån det brukar gå bäst. Man får hårdare lista än det på 75 och kan vinna bekvämt mot dom, men man riskerar inte att tappa för mycket poäng som med en lågkompslista mot dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Det är väl snarare så att folk kommer lägga sig mitt i spannet då det är på den nivån det brukar gå bäst. Man får hårdare lista än det på 75 och kan vinna bekvämt mot dom, men man riskerar inte att tappa för mycket poäng som med en lågkompslista mot dom.
Nej, nej, nej. Lyssna nu på Tadaokopypaste, han har spelat på två kompade turneringar, så han vet hur det går till.

Skriv svar